Lagliga preperat för att få hästen pigg?

Sv: Lagliga preperat för att få hästen pigg?

Jag tror som du helt klart, men har även sett bevis för att vissa sportfoder ger betydligt mer taggade hästar och då måste det ju bero på fodret

har en hemma som blir sjövild om han får lite för mycket foder, på honom gäller det att hela tiden hålla linjen jämn.

Sedan är det ju så att vissa hästar blir mer spralliga av kondition :D

skrev samma som nedan men det blev nåt fel...

Senast ändrad av en moderator:

Hahahaha okej ^^ Det lät lite illa faktiskt , men man får tro att alla vet bäst om sina egna pållar :laugh: Lite svårt att säga vad problemet är över nätet när man inte har koll på hästen :rofl:

Jag tycker ni har helt rätt att man ska ta det lite lungt men man måste ju få gasa på lite ibland oxå;)
tycker inte att man ska nöta tex, skänkelvikningar i 20 minuter, hästen blir mer o mer ointresserad ( iaf vissa) ta korta uppehåll och låt hästen bara skritta/trava på lång tygel eller galoppera nåt varv o vila sen.
jag(o min häst) gillar att skritta och trava fram i skogen=piggare häst till själva träningen.

Både du och hästen ska trivas med passen :D

Det beror säkert en del på hur hästen är. Det tror jag också.
Min häst blir bara tjock av mer mat. Hon tillhör mer de som måste sättas fart på genom omväxling och mkt ridning. Men det är en ponny i och för sig.

Jag har provat det mesta.... betfor, skogsridning, busa på fälten och en väldans massa uppmuntran vid all ridning.
För två veckor sedan släpptes hon på bete.

Det är min systers 14-åriga c-ponny som vi haft i ca 1,5 år.
Hon är oftast väldigt trevlig att rida, går som en klocka.
På tävlingar går hon oftast dubbelnolla men sällan placeringar då det inte går att få ordentlig fart på henne.
Hon är en väldigt bestämd dam, testar alltid nya ryttare och även min syster eller mig lite då och då.
När hon testar vill hon inte gå framåt, mindre ryttare som inte känner henne får inte ens fram henne i trav.
Oftast hjälper det att bryta med en volt tillbaka och sedan lite uppmuntran.
Ibland får hon spöet på rumpan och då blir det kamp, för varje slag hon får så kickar hon med höger bakben.

Det är väldigt frustrerande att hon beter sig så här för annars är det en otroligt snäll och välutbildad ponny.

Vad ska vi göra?

Din ponnys bettende påminner litegrann om mitt något märriga halvblod. Hon har också kommit på att hon kan slippa arbete genom att inte gå fram och sen slå efter skänkeln. Eftersom hon har haft en lång skadehistorik tog jag först detta beteende som ett tecken på att hon hade ont. Därav har hon mer än en gång kommit undan genom att göra så här... Nu är hon dock superfräsch och är friskförklarad från topp till tå. Tyvärr återstod etta problem att hon inte tog skänkel. Lite frustrerande då hon är en rätt fin häst-men som jag inte ens kunde galoppera på. I vilket fall så tog jag på en halsring för att hålla i mig när hon slog och fick igenom problemet och hästen funkade till slut även att galoppera på!

Nu till vad jag egentligen ville ha sagt ;). Häst har funkat super i ett par månader på ett havrefritt foder. När jag skulle köpa nytt foder sist var det havrefria slut och jag fick köpa ett med havre. Efter en vecka var häst helt oridbar. Men inte hysteriskt pigg-som vanliga havretokiga hästar utan precis tvärtom. Gick inte fram, slog som att och var rätt blockerad i skallen. Så havre kan uppenbarligen ha motsatt effekt. Kan tillägga att jag tog bort havrefodret med en gång och nu är vi tillbaka i god form med en trevlig och samarbetsvillig häst!

Så du kanske ska prova att skippa havren som experiment?

KL

Jag tror på att försöka hitta på saker att göra med ponnyn som den tycker är roligt som flera redan skrivit.

Vi hade hand om en c-ponny för 2 sommrar sen som var sönderriden(säger inte att er är det). Hon vägrade vid hoppning och var oerhört seg och testig vid ridning. Tyckte det var jättetråkigt att jobba.

Min syster tog med sig hästen som handhäst ibland och hästen ifråga var så lycklig att det nästan glöd i ögonen. Hon verkligen tände till och rejsade på i världens fart.

Prova hitta om ni kan se lite mer alternativa grejer och se om hästen tänder till på det och försök göra något roligt tillsammans. Kan vara ett bra sätt att upptäcka om hästen tänder till på något eller alltid är seg. Då kan man ju lättare hitta olika lösningar på problemet. Blir hästen piggare barbacka = sadeln kanske inte passar. Blir den piggare vid tömkörning = kanske ont i ryggen. Du fattar vad jag menar;)

KL

Jag tror på att försöka hitta på saker att göra med ponnyn som den tycker är roligt som flera redan skrivit.

Vi hade hand om en c-ponny för 2 sommrar sen som var sönderriden(säger inte att er är det). Hon vägrade vid hoppning och var oerhört seg och testig vid ridning. Tyckte det var jättetråkigt att jobba.

Min syster tog med sig hästen som handhäst ibland och hästen ifråga var så lycklig att det nästan glöd i ögonen. Hon verkligen tände till och rejsade på i världens fart.

Prova hitta om ni kan se lite mer alternativa grejer och se om hästen tänder till på det och försök göra något roligt tillsammans. Kan vara ett bra sätt att upptäcka om hästen tänder till på något eller alltid är seg. Då kan man ju lättare hitta olika lösningar på problemet. Blir hästen piggare barbacka = sadeln kanske inte passar. Blir den piggare vid tömkörning = kanske ont i ryggen. Du fattar vad jag menar;)

Vi brukar variera ridningen, ridhus, skogen, grusvägar, galopp på fälten, ridbanan och lösgalopp i ridhuset.

Sadeln är utprovad så det är inte den som är probkemet.
Ska tömköra henne i morgon och se om hon går fram bättre.

På söndag ska vi till stranden, får se om det hjälper. :)

Ska även prova att ha henne som handhäst, låter spännande! :banana:

Min häst är varken fet eller trög :confused: Jag skrev ju att hon är piggare än någonsin.
Och jag har aldrig gett massor av kraftfoder heller.

Immer

Sorry! Svarade på första inlägget..skulle använt citatsvar...:o

Man kan inte förvänta sig att mat kan personlighetsförändra en häst.
jag har ridit många olika typer av hästar & man får acceptera att vissa är sega utan att de får för lite mat.
Hästar kan, precis som människor, vara lugnare av naturen.
Det är fel att försöka få hästen piggare till varje pris genom att överutfodra med diverse snabbenergimedel & stressa på den om det ändå inte hjälper.

Som sagt jag har aldrig stött på en häst man inte kan få att bli betydligt piggare med ridning och rätt mat.

Liksom man kan fodra en häst lugnare.

Det är inte att personlighetsändra en häst utan att förbättra förutsättningarna vid ridning

Jag tycker det är super om de är lugna från början för de hästar kan man alltid ha väldigt hög kondition på och ändå behålla ridbarheten.

Det är betydligt svårare med en het häst

jag har stött på massor av hästar som får mkt foder men aldrig blir piggare, såna finns oxå.
Det är som att ge gammelfarmor anabola & tro hon ska hoppa höjdhopp:grin:

Jag håller med. Det handlar om ridning/motion och mat, helt enkelt. Samt att hästen mår bra, självklart.

Kl
En häst som man håller i kondition är inte seg, med rätt mat för arbetet.
Det handlar också om ridningen - man får göra den intressant för hästen och träna den så att den vill röra sig och tycker om det.
Att få igång hästens egen motor.

Ett bra första steg är att få hästen lydig för hjälperna, att den verkligen ska ta gå fram om man ber om det, osv. Det är en utbíldningsfråga för häst och ryttare. Det gäller vare sig det är en ponny eller en häst.

jag har stött på massor av hästar som får mkt foder men aldrig blir piggare, såna finns oxå.
Det är som att ge gammelfarmor anabola & tro hon ska hoppa höjdhopp:grin:

Då har de hästar fått fel foder och inte blivit ridna/tränade på rätt sätt.

Jag har provat det mesta.... betfor, skogsridning, busa på fälten och en väldans massa uppmuntran vid all ridning.
För två veckor sedan släpptes hon på bete.

Det är min systers 14-åriga c-ponny som vi haft i ca 1,5 år.
Hon är oftast väldigt trevlig att rida, går som en klocka.
På tävlingar går hon oftast dubbelnolla men sällan placeringar då det inte går att få ordentlig fart på henne.
Hon är en väldigt bestämd dam, testar alltid nya ryttare och även min syster eller mig lite då och då.
När hon testar vill hon inte gå framåt, mindre ryttare som inte känner henne får inte ens fram henne i trav.
Oftast hjälper det att bryta med en volt tillbaka och sedan lite uppmuntran.
Ibland får hon spöet på rumpan och då blir det kamp, för varje slag hon får så kickar hon med höger bakben.

Det är väldigt frustrerande att hon beter sig så här för annars är det en otroligt snäll och välutbildad ponny.

Vad ska vi göra?

Typisk liten ponny:idea::love:

När jag var liten och nybörjare insåg jag att vissa ponnyer tog inte ett steg extra med oss små nya, medan de piggnade till betydligt när de duktiga tjejerna red. Sen blev man själv en sån som kunde glassa med att bara behöva sitta upp så sträckte ponnyerna upp sej och arbetade.:D

Ponnyer är ofta viljestarka små varelser som lär sig kvickt vad de behöver göra och inte. Vi har haft många i familjen och en smart ponny är inte alltid lätt för barn.

Det är lätt att försöka "pigga upp" med hjälp av att tjoa på fälten och rejsa och hoppa osv. Jätttebra, tycker ponnyn, man får göra roliga saker när man maskar:angel: Det leder aldrig till piggare ponny när man sen vill ha llite mer energi.

Det enda är, som andra skrivit redan, att vara konskevent i ridnngen och kräva svar direkt även av en ponny, på hjälperna.
Tar den varken skänekl eller spöhjälp så får man ta lite bråk från ponnyn, men vara lika konsekvent och berömma när den svarar rätt.
Även om den slår mot spöet, så beröm om den ändå går fram.

Ponnyer precis som hästar ska svara och vara framför hjälperna, annars bestämmer ponnyn, takt, tempo, aktivitet.
En ponny som fått maska sej fram och själv välja när den vill lägga energi eller inte kommer inte att frivilligt ändra beteende. Det behövs en duktig tränare som hjälp.

Så jobba med grunder, kräv reaktion direkt och svar, och beröm!!

Gör det roligt att göra rätt, liksom. Och låt den inte bli betesfet och tappa kondition.

Att ge en ponny som lärt sej styra själv över aktiviteterna och energinivån, extra energi, kan slå tillbaka i form av mer bråk, den får bara mer energi i att käfta emot:cool: Det handlar mer om grundlydnad och respekt för vem som sätter ramarna för vad som ska göras.

Men samtidigt måste den självklart ha mat i förhållande till arbete.

Senast ändrad av en moderator:

De sega hästar jag ridit har inte varit sega pga bristande kondition, det kan jag lova.

Eller helt enkelt en sävig personlighet.

Jag sitter, precis som Forest Autumn, med en ponny som blir fet av kraftfoder. Och jag har provat många sorter. Han mår som bäst på bara grovfoder och gräs.
Han är lydig och tar skänklen bra, men han kommer aldrig bli någon 100-meterslöpare. Han är helt enkelt långsam. Det är hans sätt, och jag ser inget konstigt i det. Visst får han lite idéer ibland och springer runt som en vettvilling, men oftast är han den som ligger platt på sidan och snarkar högt när man kommer ut i hagen.
Varför inte bara acceptera att hästar också har personligheter?

Jag håller med dig. Jag brukar säga att min häst tänker mkt men långsamt. Sedan kan hon vara pigg ibland och hon tycker om att springa. Det senaste året har hon även börjat förstå vitsen med att gå på ridbana. Eftersom hon är inriden i skogen och bara riden i skogen de första två åren så tyckte hon att det var mkt märkligt att bara gå runt.

sedan knapplån

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att en häst som får allt den behöver genom sitt foder skulle bli extra pigg om den får extra tillskott. Men det är kanske inte så ni menar.

knapplån!

En häst som blir pigg och på tårna av ett visst sportfoder eller ett antal extrakilon havre - är ni så säkra på att den är pigg och glad? Kan det inte lika gärna vara så att hästen pga störningar i metabolismen blir stressad och speedad på ett negativt sätt?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V