Sv: Lagliga preperat för att få hästen pigg?
Jag har provat det mesta.... betfor, skogsridning, busa på fälten och en väldans massa uppmuntran vid all ridning.
För två veckor sedan släpptes hon på bete.
Det är min systers 14-åriga c-ponny som vi haft i ca 1,5 år.
Hon är oftast väldigt trevlig att rida, går som en klocka.
På tävlingar går hon oftast dubbelnolla men sällan placeringar då det inte går att få ordentlig fart på henne.
Hon är en väldigt bestämd dam, testar alltid nya ryttare och även min syster eller mig lite då och då.
När hon testar vill hon inte gå framåt, mindre ryttare som inte känner henne får inte ens fram henne i trav.
Oftast hjälper det att bryta med en volt tillbaka och sedan lite uppmuntran.
Ibland får hon spöet på rumpan och då blir det kamp, för varje slag hon får så kickar hon med höger bakben.
Det är väldigt frustrerande att hon beter sig så här för annars är det en otroligt snäll och välutbildad ponny.
Vad ska vi göra?
Typisk liten ponny
När jag var liten och nybörjare insåg jag att vissa ponnyer tog inte ett steg extra med oss små nya, medan de piggnade till betydligt när de duktiga tjejerna red. Sen blev man själv en sån som kunde glassa med att bara behöva sitta upp så sträckte ponnyerna upp sej och arbetade.
Ponnyer är ofta viljestarka små varelser som lär sig kvickt vad de behöver göra och inte. Vi har haft många i familjen och en smart ponny är inte alltid lätt för barn.
Det är lätt att försöka "pigga upp" med hjälp av att tjoa på fälten och rejsa och hoppa osv. Jätttebra, tycker ponnyn, man får göra roliga saker när man maskar
Det leder aldrig till piggare ponny när man sen vill ha llite mer energi.
Det enda är, som andra skrivit redan, att vara konskevent i ridnngen och kräva svar direkt även av en ponny, på hjälperna.
Tar den varken skänekl eller spöhjälp så får man ta lite bråk från ponnyn, men vara lika konsekvent och berömma när den svarar rätt.
Även om den slår mot spöet, så beröm om den ändå går fram.
Ponnyer precis som hästar ska svara och vara framför hjälperna, annars bestämmer ponnyn, takt, tempo, aktivitet.
En ponny som fått maska sej fram och själv välja när den vill lägga energi eller inte kommer inte att frivilligt ändra beteende. Det behövs en duktig tränare som hjälp.
Så jobba med grunder, kräv reaktion direkt och svar, och beröm!!
Gör det roligt att göra rätt, liksom. Och låt den inte bli betesfet och tappa kondition.
Att ge en ponny som lärt sej styra själv över aktiviteterna och energinivån, extra energi, kan slå tillbaka i form av mer bråk, den får bara mer energi i att käfta emot
Det handlar mer om grundlydnad och respekt för vem som sätter ramarna för vad som ska göras.
Men samtidigt måste den självklart ha mat i förhållande till arbete.