Lägga Stalosan över kalk?

Mooch

Trådstartare
Har haft släckt kalk på kissfläckarna på golvet i boxarna och vill nu gå över till Stalosan. På Stalosan-förpackningen står det att man inte ska blanda det med andra förbättringsmedel. Kan jag strö Stalosan över den kalk som ligger där redan, eller kan det ske någon otrevlig reaktion mellan dem? Känns långsökt men man vet ju aldrig...

Sv: Lägga Stalosan över kalk?

stalosan består mest av släckt kalk det med,så du kan lugnt strö det över den befintliga kalken. Det är egentligen kalk med citrondoft :rofl: Men i övrigt ska man se upp lite med kalk då det kan reagera och det är det de menar med stalosanet som som sagt är bestående av kalk.

Fast Stalosan innehållet fosfater, kaolin och koppar- och järnföreningar, medan kalk består av kalcium, syre och väte (kalciumhydroxid)?

Fast Stalosan innehållet fosfater, kaolin och koppar- och järnföreningar, medan kalk består av kalcium, syre och väte (kalciumhydroxid)?

ja vet du vad, jag får revidera mig

Stalosan (Ca(H2PO4)2) är en sur sammansättning. Det tar upp och neutraliserar ammoniak.Detta är en mycket effektiv och omedelbar reaktion. Eftersom Stalosanet är surt, sänker det också pH. Fördelen med att miljön blir sur är att syra trycker ner bakterier och framför allt svampar. Att sänka pH:t är det mest effektiva sättet att förhindra svamptillväxt

kalk är basiskt. Kalken binder ammoniaken. Att binda ammoniak är en mycket långsammare reaktion än att neutralisera ammoniak. Eftersom ammoniak, liksom kalk, är basiskt kan kalken inte sänka pH och göra miljön sur.
Kalken kan följaktligen inte förhindra svamp- och bakterietillväxt.

men till ursprungsfrågan, nej det händer inget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 355
Senast: monster1
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar