Lägga spår

peace

Trådstartare
Funderade idag när jag var ute och la ett spår:angel:
Egentligen: när man lägger ett blodspår och även drar klöven!
Behöver man dra klöven egentligen? går hunden ngt på den eller går han mest på blodet:confused:
Sen förstår jag ju att den ska ligga som spårslut, men räcker det att bara droppa blod?

Sv: Lägga spår

Det går ju att köra utan blod också;) Lättare att bara ha klöv än att slabba med blod liksom...Tycker jag iaf.

Gilly

"putteliputt"

Tilläggas kan: Spårar mest för skojs skull!! (blandras)då får man inte tävla eller hur?:confused:

när vi började med viltspår så öste vi massa med blod och drog klöven sammtidigt, men hunden går mest på klöven, men blodet också så den går på "rätt" djur sen i verkliga livet. alltså det djuret som blöder.
men på prov så är det ju blod uppehåll ibland och då ska ju hunden klara av att spåra bara på klöven.
tänk på att det är bra ifall någon annan lägger spåret än du, annars kan hunden ta för vana att följa ditt spår ist för klöv/blod spåret.

självklart kan man göra detta på olika vis, och alla sätt är bra utom de dåliga, skriver bara utifrån hur vi har gjort. :)

jag har ingen aning.. men det finns ju inoficiella spårprov, tror att man får vara med med blandisar, eftersom de är lika duktiga att spåra som renraser.. men det tål att undersökas.

O tack:bow: När du förklarar så, så förstår jag ju att klöven ska dras:o
Jag har för mig att man inte får tävla med bl.ras, man kan däremot utbilda dem till eftersökshund (rätta mig om jag har fel?)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 374
Senast: Hellhound
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10