Lägga sig i barnens sexvanor?

Kira

Trådstartare
Ska man eller ska man inte lägga sig i barnens sexliv?
Sonen 17 år, har fått rådet att använda kondom.
Dottern 15 har vaccinerats med Gardasil, och jag har erbjudit henne att hjälpa till att boka tid hos barnmorska/ungdomsmottagning när hon vill ha p-medel?
Hur har ni andra gjort?

Sv: Lägga sig i barnens sexvanor?

Lägga sig i - nja

Diskutera om - absolut!
Det beror ju på HUR man lägger upp det!

Dottern 15 har vaccinerats med Gardasil, och jag har erbjudit henne att hjälpa till att boka tid hos barnmorska/ungdomsmottagning när hon vill ha p-medel?
Hur har ni andra gjort?

Mycket mer kan man väl inte göra? Annat än att ta ordentliga samtal om det här med personliga gränser, trygghet och liknaden.
Ett förbud fungerar troligen inte alls och sex kan man ha när och var som helst som tonåring så ett förbud mot att "sova över" är nog tämligen verkningslöst.
Avhållsamhets propagandan "the silver ring" grejen i USA ledde till större riskbeteende och att ungdomarna hade mer sex, fast inte vaginalt.

Får lite uppfattningen att ungarna tycker man är fjantig när man kommer med råd/tips. De vet ju alltid allting redan....
Jag kanske har för dåligt upplägg:angel:

Ungefär så långt har jag också "lagt mej i" jag har också diskuterat hur viktiga känslorna är, att det känns rätt och bra.

Och att samma som alltid gäller, alla har rätt till sina känslor och ingen får tvinga någon till något den inte vill.

Mycket mer kan man väl inte göra? Annat än att ta ordentliga samtal om det här med personliga gränser, trygghet och liknaden.
.

Ja man vill ju gärna att ungarna ska känna sig trygga i sig själva och inte göra saker för att ngn annan vill

Får lite uppfattningen att ungarna tycker man är fjantig när man kommer med råd/tips. De vet ju alltid allting redan....
Jag kanske har för dåligt upplägg:angel:

Äsch, då började du försent;)

Jag diskuterade kondomer med sonen redan när han var i tio-elva års åldern, just för att han inget visste om preventivmedel då och för att jag ville att han skulle ha inställningen att det är hans skyldighet att skydda sig istället för att få höra av kompisarna att "det är som att äta kola med papper på" eller "det är bättre att hon äter p-piller" så skulle han redan ha uppfattningen klar.
Och det har faktiskt hjälpt, vi pratade om det för ett tag sedan eftersom hans flickvän fått problem med huvudvärk så frågade jag om hon åt p-piller, han svarar lugnt att de använder kondom eftersom han inte vill att hon ska stoppa i sig hormoner.

Då blev jag:love::bow: åt min kloke son:love:

Jag och min dotter ägnade många kvällar i stallet åt att diskutera hur olika preventivmedel fungerar för några år sedan;)

Det är väldigt skönt att de har en så avslappnad inställning att de kan fråga om det är något de undrar över.

Senast ändrad:

:laugh: Här har vi talat öppet om det mesta utan att hymmla eller undvika nått "jobbigt" ämne, vilket har resulterat i en väldigt avslappnad och trevlig ton och öppenhet när det gäller detta omkring sex och samlevnad....:p

Det känns som om mina tonåringar (4 st) känner sig bekväma och tillfreds med att dryfta sånt som dom undrar över och det är jag både tacksam och glad för...och jag är hyffsat övertygad om att dom skulle komma till mig å be om hjälp om det behövdes... (hoppas gör jag iaf:cool:) sen är det ju så att när ungarna kommit till en viss ålder så kan man bara hoppas att man gett dom så mkt stöd och uppfostran och självförtroende så dom kan fatta BRA och VETTIGA beslut...:laugh:

Varför diskuterar du bara kondom med sonen och inte med dottern?

Precis! Det har jag pratat med mina döttrar om, att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. P-medel i all ära, men graviditet är inte det värsta man kan "råka ut för".

Här har det pratats med både döttrar och son om den egna viljan, att inte låta sig övertalas, påtvingas, känna sig tvungen att...ja, hela skalan.

Det reagerade jag också på..

Det är ju bara att läsa på ÄU, för att upptäcka ungdomars skrämmande syn på det här med p-medel och skydd. :crazy:

Jag gick tidigare på piller, men har nu ett litet uppehåll, och då får faktiskt grabben finna sig med att använda kondom.Och det går alla tiders det! Jag har alltid med mig kondom, och i min förra skola brukade jag ha med mig mängder som jag delade ut till klasskamrater. Jag predikar ivrigt om vikten av att använda skydd, folk börjar bli trötta på mig. :angel:

Hur har ni andra gjort?

Det var inte jätte längesedan jag själv var i den åldern din son är i nu. Men jag svarar endå.
Jag vill bara säga att det är helt underbart att du pratar med dom, och ger dom goda råd. Har själv en mamma, som tidigt pratade med mej om kondomer och p-medel av olika slag. Just då, tyckte jag det var himla pinsamt att mamma pratade om sånt:o Men nu kan jag säga att jag är evigt tacksam för allt hon berättade.
Man pratar ju om det mesta med sina kompisar i den åldern. Jag berättade då att jag och min mamma brukade prata om sex, och allt vad det innebär med sjukdomar, skydd och sånt. Många utav dom såg ut som fågelholkar. Deras mammor lr pappor hade tydligen inte sagt ett knyst om ngt. Så, tack vare att min mamma tog upp detta med mej, så kunde vi efter ett tag prata om det mesta, och jag kunde fråga precis vad som helst, och sedan berätta det vidare för mina kompisar, som ingen förälder pratade med. Det enda deras föräldrar gjorde, var att sätta "förbud", sen var det inte mer pratom sådant.
Så, underbart med föräldrar som tar upp detta viktiga ämne:bow:

Hur har ni andra gjort?
Precis så, bland annat. Jag instämmer helhjärtat i vad de flesta redan uttryckt; att det bara kan vara av godo att [kunna] diskutera sex med sina barn. De två äldsta ungdomarna i vår familj pratar med oss om ganska precis alla aspekter av sex och relationer om/när de känner att det behövs, och det är väldigt skönt att veta.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 167
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 908
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama