Lägga pass?

Sv: Lägga pass?

Lekte du fram passen då eller hade du målmedvetent träning?.
För jag tycker inte de borde skada sådär jätte mycket att jag lägger honom i pass någon kort sträcka då och då utan tränarens hjälp!. eller tänker jag fel då?.

Du har ju tydligen nått ett bra resultat även fast du tog fram passen, alltså kan de ju faktiskt funka :)

Men sen är de ju alltid skönt att ha en tränare där som säger vad man gör rätt vs vad man gör fel :smirk:

Ville få honom som femgångare. Så jag provade och det funkade. Så sen har jag bara lagt honom på tävling och ngn gång hemma...

ok då förstår jag. De jag vill är att Bingó ska släppa loss (vilket jag hört och fått förklarat för mig att femgångare lätt gör när dom läggs i pass). Och han ska då bli mer harmonisk.

Hur har du tränat passen då?. Alltså var den bra från början eller har du tränat något speciellt. Han slår inte upp i galopp?

Lite frågor och funderingar bara

HAr inte tränat ngt speciellt. bara att läggningarna funkar. och sen några steg i pass sen upp till galopp igen. Han brukar inte slå upp. Av att dom andra gångarterna har blivit bättre och styrka och kondition så har passen blivit bättre.

okej, så passen styrs av helheten av de andra gångarterna då?. Låter ju bra de där :D .. Får ta å testa någon läggning för att se om de funkar. Men sen ska tränare ut å så får vi se hur de blir :)
Vill som tidigare skrivet bara ha passen "för mig själv". Har inga planer på att tävla med passen på länge iaf :)

Jag skulle gladerligen tävla en sånn häst som Barndy fast jag är senior nästa år.
Men siktar du på SM?

Självklart är målet SM, för även om han inte är hästen med hur mycket kapacitet som helst så är det en underbar känsla att tävla honom, och jag har ju som sagt fler hästar att tävla, med mer kapacitet, så jag behöver ju liksom inte "byta ut" Brandy för att nå dem mål jag har. Det är jätteskönt, för jag älskar den hästen och skulle aldrig kunna byta ut honom, men samtidigt har jag ju liksom rätt höga mål.
Annars tror jag inte heller att det skulle bli några som helst problem att hitta någon som skulle vilja tävla honom, med inte fullt så höga mål. Kompisen har ju börjat göra det lite, hon tycker det är kalaskul och hans kapacitet räcker gott för henne som i vanligt fall rider sin egna 20-åriga valack helt tan kapacitet.
Men jag menar, om jag så skulle vilja, hur svårt är det att hitta någon duktig och ambitös som skulle vilja tävla en 8-årig 4- eller 5-g valack som har lätt för alla gångarter och har jämna sådana, men mycket utstrålning, framåtbjudning men samtidigt väluppfostrad (låter väl som att skryta där :p). Han sticker ju aldrig, och skulle helt klart knna tävlas av en mindre tjej med ok resultat, men också av en mer rutinerad vuxen.

Men, men, blev lite OT, men det är sånt som händer :p

Jag har jusst börjat lära mig pass, tränar det med Vidar för en tränare som har lagt honom i pass två gånger innan. Annars har han aldrig gått i pass med ryttare, men han har det i sig och har viljan.

Jag har fått lära mig att trava fram till en kortsida, fatta galopp och stå upp, glappa med innertygeln fram till lite efter mitten av kortsidan, sätta mig ner och ta tygeln precis innan svängen och där knipa till och driva med röst och skänkel. Sen efter långsidan saktar jag av till trav.
Som ni antagligen förstår så lägger jag pass i ridhus för att Vidar inte ska bli för hetsig och börja blanda ihop de andra gångarterna med passen. Jag och min tränare testar oss fram, hur mycket man ska ta i tygeln osv, men framför allt så är det jag som ska lära mig läggningarna..

Jag tycker nog visst att man kan leka lite med passen, speciellt på en så pass gammal häst som de andra gångarterna verkar fungera på. Däremot så kanske du borde jobba lite mer på att få hästen att lyssna lite bättre på dig innan du försöker lägga den, lätt annars att det blir lite oskönt för er båda. Tänk också på att använda skydd och att verkligen försöka känna av balansen i hästen innan du lägger den. Om du har tillgång till en mer rutinerad passhäst så är ju det guld värt förstås. Lycka till! Pass är så jäkla roligt!!

tanken är ju att skydd ska sitta på :angel:, men än har passen bara hänt av "misstag". Största problemet var väl just att vi hade en galopperandes häst i haserna, inte så lätt att sakta av då inte :smirk:

Men vi ska fortsätta leka lite till Bingo och jag. Fast skydd på nu mera :p

Tack :)

Ja de är ju bra att få så mycket info som går! men blir ju aldrig full lärd :o

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix