Lägga pass?

I

Invincible

Med risk för att låta dum men hur är bästa sättet at förberada samt att lägga en häst i pass?

Hästen i fråga är en femgångare på snart 16 år med mycket pass i sig, har själv lagt sig i pass någon enstaka gång då tanken har varit galopp :angel:

Så de måste ju betyda att han har nära till passen?. Jag har själv ridit samt ägt hästen i snart 2 år men har då aldrig lagt pass på honom så jag vet ju tyvärr inte om han någonsin är lagd i pass.
Iof bör de ju märkar rätt tydligt om man nu skulle testa med att lägga pass på en bra raksträcka å han faktiskt la sig i pass.

Har blivit väldigt sugen nu på senaste tid att rida pass på pållen men självklart tar jag hjälp av en tränare så denna får lägga passen först eller vara med medans jag lägger pass..

Men om ni någongång vart i samma situation hur gjorde ni?
Lekte ni bara en dag å såg en bra raktsträcka att testa passen på,
eller hade ni ett annat mål och en annan träningsteknik?

Är ju bara fortfarande i drömmarnas värld men vore väldigt kul och spännande å ta fram passen för att se om den är något att ha :bump:

Sv: Lägga pass?

Det låter bra att du tar hjälp av en tränare första gångerna:)

Lekte ni bara en dag å såg en bra raktsträcka att testa passen på

Jag måste förra vintern testa på min "fyrgångshäst" då han kändes som att det fanns pass och det kom några steg sedan hade jag en kompis som är jätteduktig på att rida pass att prova honom och vilken pass det fanns:D, så efter det gav jag upp om att försöka med fyrgångshästar.

Hästen jag lärde mig rida på kallas för "stallets engångare" då, om hon fick bestämma, bara skulle gå i pass :D
Jag har tävlat både femgång och stilpass på henne, men hennes svaghet är att hennes pass är ganska långsam.
Hur som helst, denna fröken lägger sig alltid i pass efter varje "galoppnedtagning" och galoppera på raksträcka på plant underlag är i princip en omöjlighet :smirk:

En del hästar har, så som du säger, väldigt nära till passen medan man måste ta fram den hos andra.
Men jag tror att som Spói säger, att det är bra att ta hjälp av en tränare första gången.
Vi använde alltid boots också när vi tränade passläggningar så att hon inte skulle trampa på sig själv.

Flygande pass är en riktigt häftig gångart om det går undan :love:
Går det lite långsamt tycker åtminstone jag att det kan kännas mycket som att sitta på en kamel, haha :)

Min är ju 5-gångare, inte för att han rids som det just nu iaf, men iaf...

När vi upptäckte passen var på en lektion för tränaren, Brandy var sju år. Vi prövade och lägga pass, vilket visserligen inte gick så bra, men man märkte ändå att den fanns där.
Jag lät dock passen vara i ett par månader till efter det, och sedan började jag med tränarens hjälp försöka plocka fram den.
Vi insåg rätt snabbt att det skulle ta ett tag att få fram den, och tränaren insåg också att det inte skulle bli så enkelt. Jag kommer inte ihåg exakt, men hon tyckte typ att han var för mjuk så att han inte riktigt sög tag lagom mycket i bettet, utan var helt enkelt eftergiven och sammlad istället, plus att han ålade sig fram som en orm på vägen, i skänkelvikning när hon skulle försöka lägga pass på honom ;)
Detta skedde i höstas/vintras, men efter bara någon tävling la vi ner passen och han fick bli fyrgångare ett tag.
Tankarna att försöka plocka fram passen lockar mig rätt mycket nu, han är ju trots allt 5-gångare så med lite jobb kommer den säkert fram, och den verkar vara rätt bra...
Så jag vet inte, är ju inne på mitt sista år som junior, och han är en helt okej 4-gångshäst (som tränaren sa, han har ingen jätteaktionutan samlar poäng genom att vara så, det här låter som att skryta, men det var hon som sa det ;), välriden. Han har alla tempon och gångarter och så, men räcker inte så långt som YR 4-ghäst. %-gångare tror tränaren dock att han skulle räcka som, så det känns rätt lockande att göra ett till försök efter Stockholmsmästerslapen och Örnäs regionala där vi (eller på Örnäs är det en kompis som ska tävla honom) ska tävla 4-g...
Visserligen har jag andra hästar att tävla som har kapacitet som räcker, men alla dem har liksom en svag punkt på tävling på något sätt, därför är det så skönt att sitta upp på brandy och känna sig näst intill 100 % på det man gör. Jag skulle alltså kunna sluta tävla honom utan problem, men som sagt så vill jag göra det, och han älskar det så...

Svårt är det, ganska mycket svammel blev det och en hel bok, typ ;)
Men jag tycker du verkar tänka klock, så det blir nog inga problem! :D

Jag skulle gladerligen tävla en sånn häst som Barndy fast jag är senior nästa år.
Men siktar du på SM?

*kl*
Första hästen jag lade pass på var tränarens 5g valack som jag sen tävlat väldigt mkt, Gyllir från Sollentuna.
Skulle rida lätt 4g på honom hösten -04, såg sen att det fanns lätt 5g och då var man ju tvungen att lära sig den där passen, och han kunde ju. Var bara att jag skulle lära mig. Och lärde mig gjorde jag, pärla till häst den där..

För två år sen köpte vi hästen Ási från Fors, då 6år gammal 5g valack.
När vi köpte honom så hade han väl lagts i pass någon gång innan visningen som 5åring, men inte mycket alls.
Vi prövade inte passen på ett bra tag, utan hade fullt sjå med att hitta resten av gångarterna.
Under vintern -05 till -06 la tränaren honom i pass någon gång och den fanns där.
Sen lät vi den vara igen.
Det sista året har jag tränat passen lite till och från.
I början gick det ganska bra, vi har ganska mkt kortare raksträckor hemma som funkar bra att träna läggningar på.
När man har med en orutinerad häst att göra är det viktigt med tålamod har jag nu märkt, annars slår det slint.

Ási är nu en fin femgångshäst med GRYM (om än något ostabil) pass. Ibland blir han för taggad och tar då inte läggningarna från galoppen men oftast så funkar passen bra nu. Lite mer träning och stabilitet så blir det super!

Har nu en 4åring E: Ási som även han kommer bli 5g, ska bli spännande att se vad det blir av honom!

Tycker du tänker klokt med att ta ut tränare m.m. när du ska pröva passen.

En annan sak som är viktigt hos hästarna som man ska lägga pass på, är framåtbjudningen. Om hästen inte har ordentlig framåtbjudning kommer dom inte få en ordentlgit bra pass, det kanske blir pass ändå, men inte med samma sug..

På min häst lägger jag passen från tölt. jag börjar i långsam tölt och samlar ihop henne. Jag driver på henne samtidigt som jag gör små halvhalter. det hindrar henne från att gå över i galopp. Hon är ganska otränad i passen så hon kan inte ta det från galopp än. Det viktiga är att verkligen driva på hästen och släppa på tygeln i mellanåt. Ungefär så här: halvhalt släppa halvhalt släppa annars kan hästen gå över i ökad tölt eller snabb trav. om den gör det får man sakta ner och börja om. när hästen gör rätt ger man massor av beröm. när min häst har varit duktig och gått i bra pass brukar jag sluta då så att vi slutar när de går som bäst:):D

Hra du märkt något att tölten reagerat negativt på den där metoden ?
Känns som om hästen kanske kan blanda ihop tölten och passen om den är ovan ? iaf ökade tölten och passen ?

intressant att höra andra metoder :)

hur GÖR man egentligen när man ska lägga pass?

Jag kan svara på hur jag gör...

jag fattar galopp, hästen ska vara väldigt lång och flack i galoppen. Står lite i lättsits nästan, sen sitter jag till lite mer med vänstra höften och och tar i högra tyglen. Sen så ligger min häst i pass. Sen så håller jag honom på "halvlånga" tyglar med kontakt med munnen och kramar om honom med skänklar och lår och driver med röst och skänkel. Det är iaf så jag gör med min och det funkar på honom. Sen kanske det inte alls funkar på ngn annan häst...

ursäkta mina dumma frågor men jag har aldrig ridit pass och om jag nångång gör det kommer jag ta hjälp av en tränare. så jag är bara nyfiken.
hur gör du för att din häst ska vara lång och flack i galoppen?
vilken galopp lägger du pass från (höger eller vänster)?
hur tar man ner dem i galopp igen efteråt?

Tack för alla svar :)

Jätte kul att läsa om andras erfarenheter och resultat!

Ska försöka leta upp någon bra tränare i närheten som kan lägga Bingó i pass :d
Vet att all kapacitet finns hoss hästen. Är sådan tydlig femgångare!
Och motor finns de en hel del av om man säger som så!

Läste för ett tag sen att femgångarna mår bra av att läggas i pass någongång då och då (även dessa som rids som 4ggr) Någon som har erfarenhet av detta?. Artikeln påstod att de skulle ge femgångaren en chans att släppa loss för att sedan bli mer "mjuk" i psyket.. Erfarenheter?

Någon som märkt någon negativt med någon annan gångart när passen "fungerar" eller vad man ska säga?. Problem med trav? tölt?

Bara lite fler frågor och funderingar :angel:

ursäkta mina dumma frågor men jag har aldrig ridit pass och om jag nångång gör det kommer jag ta hjälp av en tränare. så jag är bara nyfiken.
hur gör du för att din häst ska vara lång och flack i galoppen?
vilken galopp lägger du pass från (höger eller vänster)?
hur tar man ner dem i galopp igen efteråt?

Tänkte att jag nog kan svara här jag med ;)
Min häst blir längre om jag ställer mig upp, ökar galoppen lite och länger tyglarna. Det är bra om man kan lägga pass från båda galopperna lika lätt men många hästar har lättare för pass ur den ena galoppen. Det är då hästen tar höger galopp som du lutar dig lite åt vänster och tvärtom. Detta för att påverka hästen så att den blir mer lateral i sina rörelser och då går över till pass.

Många väljer att inte lära hästen att ta galopp efter pass utan tar ner den till skritt, ofta via tölt. Har man än välriden och säker häst kan man dock sakta ner passen lite och sen fatta ny galopp. Risken finns dock att det då blir korsgalopp istället.

Jag red in min unghäst förra året (då 4 år) och redan från marken så märkte man att det fanns mycket pass. Senare ute i skogen så har hon tagit pass utan att det har varit meningenmen hon kommer att få super pass när man börjar träna den lite mer, väldig lätt för att springa fort + långa ben så det kommer att gå undan. Hon tycker att det är jättekul att springa pass men vi försöker att undvika gångarten då vi inte har skydd eller balans till 100%.

en liten uppdatering.
Idag när ja var ute å red så fattade Bingó fel galopp, Jag ville ha höger han valde vänster, och ingen ren vänster galopp eller utan den blev väldigt 4 taktig. Skulle då ta ner till skritt för att fatta om då hästen lägger sig i PASS :eek:

Utan skydd av något slag så drog han på (bör nämnas att vi var på en schysst raksträcka med en ridkompis galopperandes i hälarna)
Så jag fick inte ner honom från passen. Dock hände det att han slog upp i galopp å då tänkte jag att jag äntligen skulle få ner honom i skritt men tji fick jag han la sig i pass igen :cool:. De var bara att hålla tummarna på att alla skor skulle sitta kvar samt att inga sår skulle tillkomma!

Men vid vägens slut så stannade han självmant (stannar alltid där efter en galopp).

Bör nämnas att passen inte var speciellt ren och att han slog upp i galopp (4taktig sådan) 2 ggr.

Men nu var tanken att han tydligen måste ha väldigt nära till passen och hur ska jag träna den härifrån?. Fortfarande så ska jag försöka ta ut en bra instruktör så fort pengar och tid finns!. Men de är väl inte allt för farligt att leka lite själv?
Självklart är tanken att jag ska ha skydd men de här var ju en "olyckshändelse"

Jag skulle inte leka lite med passen om jag var du...för minsta grej du gör fel kan skada/felställa hästen så att du sedan aldrig kommer kunna få honom i en fin och ren pass.

Börja i alla fall med en tränare som säger åt dig hur du ska göra och hur du ska träna vidare. Eller du kanske känner ngn annan som är bra på passläggning, ta hjälp av dom.

Lycka till

Jag skulle inte leka lite med passen om jag var du...för minsta grej du gör fel kan skada/felställa hästen så att du sedan aldrig kommer kunna få honom i en fin och ren pass.
det tycker jag iofs är lite överdrivet, klart det går att få fram en bra pass ändå, finns ju många femgångare som säkert är ridna helt fel i passen som ändå får en superpass när den rids rätt.
jag lekte lite med passen på våran då 7åriga femgångare.
iofs så var det hästen som då va orutinerad och vi som team va orutinerade, men ändå.

men en bra grej är att ta ut tränare först och leka sen :)

Självklart ska jag ta ut tränare. De hoppas jag att alla förstod och att alla lästa det i mitt första inlägg!!!!.. Sen ska jag nog aldrig tävla i pass utan vill bara ha den där för skojjs skull. Men som tidigare skrivet så ska jag ta ut en tränare.

Men självklart är målet att ha en ren pass!, men dit är det en lång väg som jag inte vet om vi klarar.

Men min tanke är att en tränare ska lägga Bingó i pass å så får jag leka lite själv :P när tiden är mogen

Jag har själv hittat passen på min häst. Sen så fick jag hjälp av tränare och nu sitter passen riktigt bra faktiskt... hemma iaf...:angel:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30