Lägga på ** på skarpt sto?

QuickStar

Trådstartare
Vågar man det tros?

Har hittat en mycket trevlig fullblods hingst som motsvarar alla min förväntningar och lite till :p

Har hört från flera håll att hingsten är synnerligen trevlig i sitt temprament och inte något nervknippe.

Men eftersom mitt sto är 25% fbl och har i vissa situationer ett riktigt fullblods huvud så undrar jag om Ni skulle ha vågat lägga en fbl hingst på ett skarpt sto med fbl skalle??

Ja!
Jag är ett stort fan av att få in mycket fullblod i halvblodsaveln.
På vilket sätt är ditt sto skarp?
Vad har hon för stam och vad är det för xx-hingst du funderar på?
Om bara hingsten är stabil och ditt sto inte är "helgalen" (läs. har lynnesfel) så avla på :).
Jag tror inte att det spelar någon roll om du väljer fullblod, halvblod eller någon annan ras, det viktigaste är nog att du tar en hingst med stabilt temperament och som gärna för detta vidare på sina avkommor.
Lycka till!!

Jag har ett skarpt sto, (fullblod genom Indus 530). Hon får normala avkommor. Fast hon gillar inte andra hästar utom sina egna avkommor.
Eva

Svarar Francess först: jo det har du helt rätt i fast jag vill inte ha ett nervknippe att rida på ;) utan en trevlig ridbar individ

Svar till Trip:
Stoet är av ganska kraftig modell utan att vara grov eller tung, men utifall att avkomman inte får stoet egenskaper av ridbarhet och lätt för samling vill jag inte få en lika stor häst där av tanken på ett fbl för att lätta upp avkomman lite.

Stoet har inget lynnesfel utan är bara skarp, med skarp menar jag mycket egen vilja som kan resultera i bråk när hon inte får som hon vill samt att hon är väldigt ranghög.

Stoet är Pascal 656-Vilmorence**-Orkan 444 och hingsten jag är sugen på är Stravinsky**
Har även tittat lite på Homme d´Honneur och French Buffet, jag har dock inte en susning om hur dessa är i tempramentet men den sistnämde står i närheten så han är inga problem att hälsa på personligen.
Du kanske har lite koll på dessa hingstar?

Jag har från flera håll fått höra att mitt sto är så trevligt att jag kan lägga på vad jag vill så länge hingsten har stabil skalle. Så visst har du rätt i att jag kan välja och vraka.

Dock så har ju fbl rykte om sig att vara nervknippen vilket givetvis inte betyder att alla fbl är sådanna :)
Halvblodens rykte är ju mer stabilt i huvudet även om det inte innefattar hälften :angel:

Oj, hade skrivit ett långt svar som jag lyckades radera bort :mad:
Ska se om jag minns vad jag skrev...
Jag tycker att Stravinsky** låter som ett jättebra val, har bara hört gott om hans temperament och så är han ju en riktig snygging. Har oxå funderat på honom men det får dröja till tidigast nästa år.
Pascal gillar jag också mycket och kan tänka mig att den kombinationen blir jättelyckad!!
De andra två vet jag inte mer om än det man kan läsa sig till.
Ditt sto låter som en bestämd och envis dam, men det kan man ju vända till nått positivt! :)
När man får dessa egenskaper med sig så brukar det ju bli bra!! Envisas och listigast vinner!!

I många fall så tror jag att fullblodens oförtjänt dåliga temperaments rykte, härstammar från de individer som inte har pallat galoppträningen, blivit stressade och nervösa och sen inte fått "ro" igen...

Så jag tycker att dina funderingar låter som det kan ge en mycket trevlig ridhäst!! Låter lite dressyrigt, även om Pascal själ tävlade lite hoppning!
Detta blir nog bra!! :bump:

Taskigt att du råkade radera, sånt är så typiskt när man skrivit något riktigt bra och sen inte minns hälften :)

Mitt sto är väldigt lik Pascal, speciellt hans huvud så hon är verkligen vacker och Stravinsky är kanonfin så det blir nog en hjärtekrossare!

Stoet har bra gångarter 889 på gångarter som fyra åring, Stravinsky har väl 10108 om jag inte minns fel. hon har dessutom bra hoppteknik och löshoppar 145 jättefint och luftigt, har själv bara hoppat 1 meter med henne pga bristande intresse, men nu har jag fångat upp hopp intresset igen med hjälp av min valack som visserligen hoppar helt å fanders men han hoppar med hjätat så nu har intresset kommit tillbaka lite. Stoet blev 6 av 60 hästar i hoppningen på 4-års kvalitén och 8 i dressyren så hon är en bra allround häst!
ska jag tävla så blir det nog mest dressyr och lättare klasser i hoppning, även om Stravinsky kanske inte har någon 10 på hoppningen så tror jag att det nog ska kunna gå bra.

Jag har också ett sto som påminner om ditt. Har fått bra avkommor efter ett antal hingstar. Men med Maistic slog något fel.

Blev rena dunder fräsen. Var själv inne på att lägga på henne Homme d´Honneur i år, men min son ville ha Bourbon(även jag valde mellan dessa två) så det får bli rent fullblod ett annat år.

Jag såg ett mkt fint Kanudos föl för några dagar sedan, den hade faderns vackra huvud. :love: :love:

Aldente och kullerbytta, Kanudos ser jättetrevlig ut men jag har ingen aning om hur han är i tempramentet? Träffat honom live alltså.
Sen finns en annan nackdel med honom, han står i DK = lång transportväg för skicken samt att han bara tappas mån-ons-fre - mitt sto ska börja brunsta en ons vilket innebär att hon släpper ägg tors om hon följer sina vanliga rutiner så går det att ställa en klocka efter henne. vilket innebär att det inte säkert att det går med den hingsten.
Stravinsky kan man få mån-fre samt söndag

Shady; Bourbon är inte fy skam han heller och Homme d´Honneur finns förhoppningsvis kvar några år till ;)

Nej det är han absolut inte. Fast det lär nog inte bli Homme d´Honneur nästa år heller. Har hört på omvägar att Corrado WL skall in i aveln igen nästa år. Så då blir det han till 99%.

Återstår bara att se om shady behagar bli dräcktig nu i år också. Seminerad på andra brunsten nu. Så nu är det bara att hålla tummarna.

Hoppas det tar sig!

Jag väntar på att min ska börja brunsta, som beräknat kom fölbrunsten i torsdags iallfall.
Så tre veckor till så ska vi ge oss in i leken igen..

Klart du ska!!
Väljer du bara en bra hingst så blir det nog bra. Många fullblod jag känner, däribland min egen är nästan lugna och lata :o :D

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 113
Senast: Karoliten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka