Lägga i Backen.. Hjälp önskas

Sv: Lägga i Backen.. Hjälp önskas

Det ska jag testa! :idea:

Ojj vad jag längtar till fredag nu när jag ska få komma och hälsa på min Emma-Pemma! *pössa på*

Avis.....

du, nöj dig med två steg, klappa och överdriv berömmet.
Tänk att han inte ska rygga mer än två steg, och gå fram DIREKT efteråt, då är det lättare att få frammåtbjudning.
Det du som ska avbryta ryggnignen, inte han.

Låt det vara så i två veckor ca. Jag tycker att du i detta läga inte ska korrigera att han går snett.

Hihi!! Perfekta hade ju varit om det var Emma-Pemma och Mimus på samma gång! :love:

Jaa jag kanske ska nöja mig så i några veckor så han får lära sig det.. MEN.. det här med att han ska gå framåt direkt.. igår då när jag testade lite så backade han 2 steg och sen när jag visade honom framåt så vart han lite fundersam och gick åt sidan istället.. Han fattade inte riktigt att han skulle gå framåt, att vi var klara..Är det framåtbjudningen som fortfarande saknas då eller? Eller är det bara att han behöver några gånger att förstå det hela?

Jag tror att det kan var en komb av osäkerhet och avsaknad av frammåtbjudning.

Var extra tydlig med att han ska fram efteråt. Men överreagera inte utan med tydliga hälper/signaler.

När det blir varmare ute, och jag inte behöver ta in mina kameler, så förljer jag med, annars kankse Emma ska hitåt och tävla i sommar?

Det är rätt vanligt att hästen vill gå åt sidan. Han ska vara så att han direkt går fram, liksom vill framåt, så fort han får.

Om du tränar som mimus skrev så kommer han att förstå, och då blir det lättare. MEn det är viktigt att ha hästen på tygeln med mjuk kontakt i handen hela tiden och med bakdelen under, inte sänkt rygg.

(glömde kolla, kanske någpn redan skrivit)

Åh, det är ju så dåligt med tävlingar uppåt er!
Men jag ska deginitivt kolla!!

Ursäkta Gullet för off topic :angel:

Då ska jag göra så nästa gång.. vara tydlig och visa honom framåt. Det kändes som att han vart lite osäker faktiskt.. liksom: vad vill du? Jag gick ju bakåt som du sa.. Men jag får öva lite mer på det.. Red inte så länge igår. Kände att jag hade en dålig dag och då blir jag så okoncentrerad och det går direkt ut över Apollo så han blir stretig och jag blir sur.. så jag kände att det inte var någon idè att fortsätta utan jag satt av och gick runt lite med han i ridhuset bara.
Men jag ska testa igen en dag då det känns bra igen! Då ska jag ta 2 steg bakåt och sen försöka få honom framåt direkt. Så får vi se om jag får ordning på det där.

Tack alla för er fina hjälp!

Jaaa!! Vilken bra idé! Emma klart du ska tävla här! Jag kan ställa upp några hinder! ;).. Men du kommer väl ihåg att du ska på ridläger på mitt land i sommar!? ;)

Jag skulle rekomendera att lära honom från marken att backa på kommando, utan att man trycker eller putter. För sedan över det till ridningen, när du sedan lägger till hjälperna för "back" samtidigt som du säger kommandot så kommer han lägga ihop dessa två. Se bara till att han gör det korrekt från marken innan du provar från ryggen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 933
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar