Lägga i Backen.. Hjälp önskas

Capable Case

Trådstartare
Just nu fungerar allt väldigt bra för mig och hästen i dressyren. Men vi har ett stort problem som inte riktigt vill ge med sig och det är att backa.. Vi kan ta ett steg eller 2 men det är stretigt och han flyttar in bakdelen mot mitten så det blir inte rakt. Jag antar att jag gör fel och att han inte riktigt förstår vad jag menar. Någon som har ett bra tips på hur jag ska göra för att backa?

Sv: Lägga i Backen.. Hjälp önskas

Kan du kanske beskriva hur du gör när ni ska rygga? Har du försökt rygga från backen först, eller bara uppsuttet? Ryggar ni på bana eller försöker du ute efter vägarna också? Hur är det med bjudningen?

Strunta i att rygga om du inte har hjälp/alt lär honom från marken först.

Han kan tycka att det är obehagligt, jag tänker på att han varit sned.

Lägg ingen prestige i ryggningen, men tänk noga igenom så du gör exakt samma hjälper varje gång, ofta är det inget svårt alls, hästen måste bara förstå vad det är den ska utföra.

Jag brukar göra det ur en halt. Driver honom framåt fast jag tar förhållningar i tygeln. Det som händer är att han slår upp huvudet och blir stretig. Istället för bakåt så tar han hellre ett steg å sidan med bakdelen. Oftast gör jag det längs ena väggen för att han ska få ett håll mindre att flyta ut åt. Från backen går det alldeles utmärkt. Då behöver jag bara peta lite fram på bringan och säga back så gör jag han det rakt också. Har försökt förstärka mina hjälper uppsuttet med ordet back men det fungerar inte. Antagligen gör jag helt fel.

Du kan sen efter solis beskrivning ha hjälp från backen med att ngn petar med spöt på kronranden.
Om hästen ryggar snett så är man medveten om vilket håll den brukar backa åt o då kan man korrigera det med.
*antingen ha mer sk. på den sidan
*ställa hästen ngt åt samma håll.

Jag tänker att hästen först ska bjuda framåt, men tar då en förhållning-lika på båda tyglarna samt flyttar bak sk. lite.

prova att peta på bogen uppsutten. Alltså sträck fram hälarna när du sitter i sadeln. Såg aldrig i munnen. Håll i förhållningen tills han ger efter i nacken-släpp! Ett steg i taget. beröm genom att gå framåt. Gör om. Gör detta regelbundet under hela ridturen. Hästen skall slappna av i nacken och jobba med ryggen bakåt. Fungerar det inte så prova att lätta lite på rumpan så att det så att säga blir "fritt fram" bakåt!
lycka till. Glöm inte att avsluta när det går bra.
QUOTE=Capable Case;7295043]Jag brukar göra det ur en halt. Driver honom framåt fast jag tar förhållningar i tygeln. Det som händer är att han slår upp huvudet och blir stretig. Istället för bakåt så tar han hellre ett steg å sidan med bakdelen. Oftast gör jag det längs ena väggen för att han ska få ett håll mindre att flyta ut åt. Från backen går det alldeles utmärkt. Då behöver jag bara peta lite fram på bringan och säga back så gör jag han det rakt också. Har försökt förstärka mina hjälper uppsuttet med ordet back men det fungerar inte. Antagligen gör jag helt fel.[/QUOTE]

Där har du en poäng! :idea: Han har ju varit väldigt sned förut och jag känner fortfarande i galoppen att han är osäkrare i ena varvet även om det numera blir rätt galopp 99% och de gånger det blir fel är det för att jag slarvar med fattningen.
Varför jag vill få backen att fungera är för att det ju ingår i de flesta dressyrprogrammen eller har jag fel? Skulle ju vilja börja tävla lite mest på skoj men då vore det skoj om man kunde genomföra alla momenten då ;) Och nu när han känns så fin förövrigt så känns det som att vi kan börja ta tag i den här biten..

Hur ger du hjälperna i backen? Jag kanske måste komma ut till dig på studiebesök! :D

Jag ska ila till jobbet nu, men det är väl jag som får komma till studiebesök hos dig!!!

Läs axels inlägg.

JAAA!!! Det får du gääärna göra! Skulle vara en ära att få ha med min favvo-Mimus till stallet! :D

Du kan sen efter solis beskrivning ha hjälp från backen med att ngn petar med spöt på kronranden.
Om hästen ryggar snett så är man medveten om vilket håll den brukar backa åt o då kan man korrigera det med.
*antingen ha mer sk. på den sidan
*ställa hästen ngt åt samma håll.

Jag tänker att hästen först ska bjuda framåt, men tar då en förhållning-lika på båda tyglarna samt flyttar bak sk. lite.

Tack för ett jättebra svar! Låter du hästen ta ett halvt steg/tänk framåt och då tar du förhållningen och flyttar bak skänkeln?
Ska prova att ha någon på backen som hjälp. Men jag vet med mig av andra hästar jag ridit att JAG har svårt att få även de hästarna att backa så förmodligen ligger en stor del i min ridning. Jag gör något galet och jag tror att jag tappar allt när jag försöker korrigera och dona.

Senast ändrad:

Bjudningen är superviktig i ryggning, utan bjudning ingen ryggning.
Var jätteförsiktig med munnen, försök få ryggningen för säte och skänkel. Det är vanligt att ryttaren försöker rygga för handen, då blir det spjärn och ryggen sänks, stegen blir motvilliga och släpiga.
Jag brukar tänka framåt, men rida bakåt. Alltså ställer upp hästen i en halt, tar en lätt förhållning samtidigt som jag sitter till, alltså en halvhalt i halten så att säga, flyttar tillbaka båda skänklarna en aning och samtidigt och ger eftergift, flyttar fram händerna en aning för att inte ta i munnen.

Du kanske kan ta hjälp av någon från backen när du sitter på, alltså att ni jobbar likadant med dig på ryggen som från backen för att försöka få honom att förstå. Kan han kommandot "backa" eller "rygga" eller liknande från backen? I så fall är ju det användbart uppsuttet också.

Jag tycker att det brukar fungera bra att träna ryggning ute efter vägarna, gärna på väg hemåt när man har en naturlig bjudning. Ta något steg då och då, tvinga honom inte.

Lycka till!;)

Den ska bara tänka framåt. I mina öron låter det som att du driver o håller i.
Små förhållningar så att den börjar att backa o sen sk. bara intill-ingen drivning att tala om.

Ja, jag håller i :crazy: eller jag börjar mjukt men när det inte fungerar så blir jag hårdare. Och lägger väl antagligen till alla hjälper jag kan hitta föra tt försöka få honom bakåt. Ananrs tycker jag att jag är rätt mjuk i min ridning, men det här är verkligen mitt stora stoooora problem. Ska jag fortfarande sita rakt upp eller ska man lätta framåt något? jag har märkt när jag trixat att de gånger han går bakåt så har det varit när jag lättat framåt i sitsen men det känns inte som rätt det heller?

Tror det bästa för mig just nu är att ha en medhjälpare från marken så att jag kan ge dessa lätta hjälperna och få hjälp bakåt. Och en påse morötter i fickan! :D Miiiiimus! Jag vill ha ut dig snaaaaart!

Bjudningen är superviktig i ryggning, utan bjudning ingen ryggning.
Var jätteförsiktig med munnen, försök få ryggningen för säte och skänkel. Det är vanligt att ryttaren försöker rygga för handen, då blir det spjärn och ryggen sänks, stegen blir motvilliga och släpiga.
Jag brukar tänka framåt, men rida bakåt. Alltså ställer upp hästen i en halt, tar en lätt förhållning samtidigt som jag sitter till, alltså en halvhalt i halten så att säga, flyttar tillbaka båda skänklarna en aning och samtidigt och ger eftergift, flyttar fram händerna en aning för att inte ta i munnen.

Du kanske kan ta hjälp av någon från backen när du sitter på, alltså att ni jobbar likadant med dig på ryggen som från backen för att försöka få honom att förstå. Kan han kommandot "backa" eller "rygga" eller liknande från backen? I så fall är ju det användbart uppsuttet också.

Jag tycker att det brukar fungera bra att träna ryggning ute efter vägarna, gärna på väg hemåt när man har en naturlig bjudning. Ta något steg då och då, tvinga honom inte.

Lycka till!;)

Din beskrivning stämmer nog rätt bra.. Jag tror jag använder handen alldeles för mycket! Precis det händer.,. han blir stretig, sänker ryggen och blir väldigt motvillig.

Nä det är bara för matte (jag) att börja om från början. Ska fråga om jag kan få sitta upp på en backsäker häst i stallet och få öva lite där innan jag tar mig för att prova på Apollo igen. Sen de nästa gångerna som jag ska prova på Apollo så ska jag ha hjälp från backen.

Tack alla för era jättebra svar! Vad skulle man gjort utan allt duktig buke-folk? ;)

Hämta Mimus o använd ett bra tag oxå-Backa! Beröm oxå massor o en liten moris kanske:d
:idea: :idea: Vad kan det bero på att du måste dra i munnen?

du gör ju motstridiga hjälper-hästen vet varken ut eller in. Sånt kan få en del hästar att börja resa sig.

Senast ändrad:

Hehe.. Ja med morötter i fickan kan Apollo göra vad som helst! När han väl fattat att backa kan betyda morot så lär han väl inte göra annat än å backa ;)

Såå nu ska jag bara se till att kidnappa Mimusen! :D

Hur har det gått?

Har du fförsökt något mer att rygga, jag har funderat lite.

Jaaa! igår testade jag! :) Gick faktiskt mycket bättre efter att jag provat era tips.. Tog bara en lätt förhållning i båda tyglarna och lade bak skänkeln något. Då tog han faktiskt 2 steg bakåt. Fortfarande går han inte rakt men iaf bakåt utan så mycket stret! Testade några gånger och han fick en liten morot efter varje gång han var duktig. Men fortfarande är det lite motvilligt.. så jag tror vi behvöer öva och hjälp från marken skulle verklgien behövas. :bump:

Det ska jag testa! :idea:

Ojj vad jag längtar till fredag nu när jag ska få komma och hälsa på min Emma-Pemma! *pössa på*

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 933
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar