Lägg in Snygga länkar till Videos!

Sv: Lägg in Snygga länkar till Videos!

Tror bakjorden hamnade lite väll långt bak :angel:

öh, nej det var kanske det konstigaste jag sett på länge!

jag förstår verkligen inte vad han är ute efter? roa de andra som är med och filmar? stressa upp hästen? :confused:

Ah man kan ju bara gissa, men antar att han vill få hästens fokus genom att få den att vända sig med näsan mot honom, med en grön häst gör man det genom att kontrollera bakdelen, dom är ju som oss, vill ha ryggen fri.... basic horsmanship skulle jag våga påstå, sen ser det ut som att han vill att hästen inte ska var rädd för honom utan acceptera att han går runt och bakom...nästa steg...men det är ju min gissning utifrån den korta sekvensen...hoppas du blev klokare.
Mvh Mia

Jag håller med dig om det du säger, jag tror också att det är bakdelsförflyttningar som är fokus. Och jag hade nog själv gjort ungefär likadant, men det jag reagerar på är kanske i första hand att han verkar dra ut på det hela och göra det svårare än vad det är. Varför låta hästen springa runt i en liten volt tre varv innan han tar tag lite i linan och motar ut baken? Om det nu var en bakdelsförflyttning han ville göra. Jag tycker det ser ut som om han hade kunnat göra det hela lite trevligare för hästen genom tydligare signaler och lugnare tempo.

Men jag överreagerade nog tidigare när jag skrev att det var det konstigaste jag sett på länge :D

Min analys av videon:

Han försöker flytta hästens rumpa, men backar och / eller drar bak höger axel så hästen bjuds in till en volt runt honom istället, tills hästen råkar gissa "rätt". Men då glider bukgjorden bak för det finns ingen rem mellan den och främre gjorden, så hästen börjar bocka.
Lugnar sig igen, är uppmärksam på mannen och flyttar rumpan. Mannen backar, hästen följer med. Mannen samlar upp repet.
Sen följer en cirkus där mannen vill flytta rumpan igen, men har noll koll på sitt kroppsspråk och ömsom backar undan för hästen, ömsom försöker driva (men hamnar återigen med axeln bakåt och får således ett dubbelt budskap i kroppen då han drar sig bakåt samtidigt som han jagar på hästen med handen).
När hästen efter ett par varv faktiskt flyttar rumpan och stannar upp, så hamnar karln åter i fel läge och fortsätter driva på med bakahållen axel, varpå hästen börjar springa igen.
Vid 01.10 eller nåt så stannar hästen och får då ett rapp, fortfarande med bakahållet kroppsspråk, så nu verkar mannen plötsligt ha bytt "uppgift" åt hästen, och vill att den ska springa på samma signaler som den just inte skulle springa ifrån?
Hästen springer...

Min slutsats: Hästen försöker vara uppmärksam på en människa som har noll koll men har bestämt sig för att "hästfan ska lyda!".

Alla är vi nybörjare i början!
kanske är det första gången han gör denna övning, kanske har han bara hållt på i ett år med hästar!

Det är så lätt att sitta och se fel på andra, men igentligen vet man inget om personen på filmen, hästen ser inte ut att lida och han skadar den inte!

jag menar för 10 år sedan kunde det vart jag!:crazy:;)

Verkligen en bra analys! Som du säger - hästen försöker ju verkligen fatta vad mannen menar. Och stressnivån bara höjs och höjs...

Jo det är klart, och jag med för den delen! :angel: Men nu har ju videon lagts ut, och då känns det ändå intressant att veta om det är såhär man uppfattar något slags naturligt ledarskap. För det kan ju lika gärna vara så att han, och andra som ser den, tycker att han är en riktig hästkarl som minsann vet hur man ska handskas med de fyrbenta.

Så det var väl mer som en reaktion på det :).
Och även om hästen inte far illa under den här minutsekvensen så skulle jag inte direkt vilja vara med om den där hanteringen varje dag i flera års tid (som det ju också skulle kunna vara).

Min analys av videon:

Han försöker flytta hästens rumpa, men backar och / eller drar bak höger axel så hästen bjuds in till en volt runt honom istället, tills hästen råkar gissa "rätt". Men då glider bukgjorden bak för det finns ingen rem mellan den och främre gjorden, så hästen börjar bocka.
Lugnar sig igen, är uppmärksam på mannen och flyttar rumpan. Mannen backar, hästen följer med. Mannen samlar upp repet.
Sen följer en cirkus där mannen vill flytta rumpan igen, men har noll koll på sitt kroppsspråk och ömsom backar undan för hästen, ömsom försöker driva (men hamnar återigen med axeln bakåt och får således ett dubbelt budskap i kroppen då han drar sig bakåt samtidigt som han jagar på hästen med handen).
När hästen efter ett par varv faktiskt flyttar rumpan och stannar upp, så hamnar karln åter i fel läge och fortsätter driva på med bakahållen axel, varpå hästen börjar springa igen.
Vid 01.10 eller nåt så stannar hästen och får då ett rapp, fortfarande med bakahållet kroppsspråk, så nu verkar mannen plötsligt ha bytt "uppgift" åt hästen, och vill att den ska springa på samma signaler som den just inte skulle springa ifrån?
Hästen springer...

Min slutsats: Hästen försöker vara uppmärksam på en människa som har noll koll men har bestämt sig för att "hästfan ska lyda!".

Bra analys ;)

Jag blev bara så total förvirrad av videon, hästen var nog inte den enda som blev förvirrad, stackarn!!! :crazy:

Förskräckligt att titta på, mådde nästan illa! Och då menar jag sasses_ video.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 493
Senast: Bee
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka