lågdosera butt på gammal häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Meggie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 702
Sv: lågdosera butt på gammal häst?

För allas kännedom bye the way tack för alla intressanta svar och reflekteringar har jag i samråd med vet som följt denna dam i 10 år beslutat mig för att köra en kur fenadyne för att sen utvärdera effekterna blir hon inte kanon så blir det klinik men tyvärr är det väl så att om fenadyne inte hjälper så får man inte så mkt mer behandling på en så gammal häst. Ifall nån tror annat så lider inte hästen under tiden hon rids sparsamt och är inte halt, men efter MASSOR av år ihop så är det ngt i steget som inte känns bekant. Tack för alls svar // Meggie och Matte:bump:

Mmm, men den brukar ju framhållas som 'magsnäll'. (och se då mindes jag rätt, skrev ju det att den hämmar väl cox-1 om jag inte minns fel.. wow, det sitter lite än *s*).

Finns det ens 'rena' cox-2 hämmare till häst att skriva ut? *blir tveksam* För hund finns det väl metacam och rimadyl, som hämmar mest cox-2, men sen precikox eller vad det heter som är 'ren' cox-2 hämmare? Men häst?

Kombinera med glukosamin och omega 3/6 också så har ni ännu bättre chanser att lyckas. Lycka till!

Inga rena, nej. Inte för hund eller katt heller. Det finns mer eller mindre selektiva.

Läste detta på Wiki
COX-2 selective inhibitor is a form of Non-steroidal anti-inflammatory drug (NSAID) that directly targets COX-2, an enzyme responsible for inflammation and pain. Selectivity for COX-2 reduces the risk of peptic ulceration, and is the main feature of celecoxib, rofecoxib and other members of this drug class. COX-2 selectivity does not seem to reduce other adverse effects of NSAIDs (most notably an increased risk of renal failure), and some results have shown an increase in the risk for heart attack, thrombosis and stroke by a relative increase in thromboxane. Rofecoxib (commonly known as Vioxx) was taken off the market in 2004 because of these concerns.

Hellre magsår än hjärtattack är ju den spontana reaktionen...

Senast ändrad:

Oki, vad finns det för 'mer selektiva' för häst då förutom metacam? *nyfiken i största allmänhet bara*

Lånar närmsta knapp eftersom jag gärna vill ha lite synpunkter på en sak som ligger lite linje med TS grundfråga.

Min häst, 15 år gammal, har nyligen blivit diagnostiserad med artros i SI-leden + en sekundär inflammation i höger bakknä. Blev behandlad med kortison i både rygg och knä för två veckor sedan och fick även en 10-dagars kur Metacam. Återbesök nästa fredag för att kolla knä och om det är ok så är veterinärs ordination igångsättning med minst två månaders arbete från marken för att bygga muskler i ryggen som support för SI-leden. Ska enbart jobbas korta pass men helst varje dag varierat med tömkörning, promenader, longering, klättring för hand osv. Om detta fungerar så finns det tydligen möjlighet att häst kan fungera igen för lättare ridning.

Min farhåga är att hästen under igångsättningen ska känna av sin artros, eftersom supportande muskler saknas, och därför inte våga använda sin kropp på rätt sätt. Kanske avlasta lite och vips står vi där med en ny knäledsinflammation. Tycker ni att det är klokt eller korkat att i min situation ge nån form av smärtlindring i början för att hästen ska vilja ta för sig och faktiskt våga arbeta med sin rygg?
Tanken är ju naturligtvis att efterhand som muskler byggs ta bort smärtlindringen för att se om hästen fortsätter på rätt väg.
Ska givetvis också diskutera detta med vetten vid återbesöket men det är alltid intressant att få lite fler åsikter.

Knepigt läge det där tycker jag, och precis som du ju tänkt bör nog behandlande veterinär och ingen annan fatta beslut om det.

Men för att svara rent generellt så är det ju precis som du skriver knepigt om de behöver muskla för att få mer stöd och mindre besvär, men känner av det under tiden, och det då blir en ond cirkel som gör att de fortsätter spara/snedbelasta sig, och få nya sekundärproblem. Bara minnet av att det gjort ont kan ställa till med nog ond cirkel, även om smärtan är borta.

Samtidigt som smärta ju är kroppens försvar, och om man tar bort smärtan är ju risken att leden överansträngs och man av det får ny smärta och inflammation.

Så jag tycker sådana där lägen är ursvåra. Tack och lov sluppit det på det stora hela, haft en som pga kissing spines fick ordinerad rehab på smärtlindring, just för att komma ur den onda cirkeln, belasta korrekt för att stärka och på så vis bli av med smärtan. Samt en annan som inte hade ont men smärtminne och muskelminne som gjorde att den fortsatte spara sig. Den fick ju såklart ingen smärtlindring, men vad vi däremot gjorde med var dels att 'jobba' 2 dagar, vila en, och dessutom att försöka hitta saker där hästen 'glömde bort' att känna efter. Vad det är kan ju vara olika för olika hästar, men t ex jobba över bommar använde jag en del. Dels var det roligt tyckte hästen, och då känner de efter mindre, och dels hjälpte det ju till att engagera hela kroppen och liksidigt.

Så finns ju många vägar att gå, och för och nackdelar med båda. Men ingen annan än behandlande veterinär som vet hur pålagringen ser ut, sitter, hur påverkad hästen är osv kan nog säga om det är en bra eller dålig ide med lite smärtlindring under rehaben.

Håller tummarna det går vägen oavsett =)

Så jag tycker sådana där lägen är ursvåra. Tack och lov sluppit det på det stora hela, haft en som pga kissing spines fick ordinerad rehab på smärtlindring, just för att komma ur den onda cirkeln, belasta korrekt för att stärka och på så vis bli av med smärtan.

Ursvårt låter som en bra beskrivning, ja.

Fick det önskad effekt för din del i ovanstående fall?

Vilken effekt har omega 3/6 och vilka preparat finns för häst?

Omega 3/6 är dokumenterat antiinflammatoriskt. Används mycket på smådjurssidan och det är egentligen studier gjorda där som jag lutar mig mot. Det finns flera märken, själv gillar jag DrBaddakys fiskolja, finns i 1-litersflaska.

Ang din häst, ja, jag hade resonerat som du. Men ta den diskussionen med behandlande vet, det kan ju finnas skäl att inte ge NSAID under igångsättningen/uppbyggandet.

Ursvårt låter som en bra beskrivning, ja.

Fick det önskad effekt för din del i ovanstående fall?

I det ena, inte det andra.

Han med kissing spines hade för ont även på butta för att det skulle gå att genomföra rehab. Det visade sig dock bero på att huvudproblemet inte var KS:en. När vi fick det andra behandlat gick det utmärkt med både rehaben och sen efteråt, trots 'dubbla' problem (ryggen, och en ful defekt i en hasled)

Den andra var det inga problem med, hon som hade muskelminne/smärtminne. Vi bröt den onda cirkeln och hon musklade sig rakt, och sålänge hon höll sig rak kom problemen inte tillbaka. Däremot så när hon blev avställd så rasade det igen tyvärr, hon var väldigt beroende av att just vara igång och använda hela kroppen korrekt.

Omega 3/6 är dokumenterat antiinflammatoriskt. Används mycket på smådjurssidan och det är egentligen studier gjorda där som jag lutar mig mot. Det finns flera märken, själv gillar jag DrBaddakys fiskolja, finns i 1-litersflaska. .

Låter som något vi skulle kunna ha nytta av. Får googla lite ;).

Ang din häst, ja, jag hade resonerat som du. Men ta den diskussionen med behandlande vet, det kan ju finnas skäl att inte ge NSAID under igångsättningen/uppbyggandet.

Vilka skäl kan finnas att inte ge som du ser det? Magsårsrisken är jag medveten om och den ska man ju inte förakta.

Den andra var det inga problem med, hon som hade muskelminne/smärtminne. Vi bröt den onda cirkeln och hon musklade sig rakt, och sålänge hon höll sig rak kom problemen inte tillbaka. Däremot så när hon blev avställd så rasade det igen tyvärr, hon var väldigt beroende av att just vara igång och använda hela kroppen korrekt.

Ungefär så som det har sett ut i vårt fall med andra ord. Hästen fungerade bra i höstas (köpte honom i juli förra året) tills han blev stående som konvalescent efter en sparkskada. 3½ månad utan arbete i värsta snön gjorde inte direkt underverk för muskulaturen :cool:.

När vi hade kommit en bit in på igångsättningen så märkte jag att han inte riktigt ville arbeta med högerbak. Tyvärr har jag en häst som är alldeles för snäll för sitt eget bästa så han protesterade inte utan försökte så gott han kunde och därför trodde många att han säkert bara var lite svag och gav mig en massa ridtips för att få honom att jobba mer med det benet. Jag är glad att jag lyssnade på hästen istället för människorna.

Vilka skäl kan finnas att inte ge som du ser det? Magsårsrisken är jag medveten om och den ska man ju inte förakta.

Risken att hästen överanstränger sig när smärtan inte gör sig påmind och därmed förvärrar skadan. Men seriöst så tror jag att den risken är minimal. På häst är resonemanget om smärtlindring så annorlunda mot hos hund och katt. NSAID är en förnämlig drog, men den är inte så potent att smärtan helt försvinner. Den lindras, inflammationen hämmas och därigenom minskar man den skadliga effekten av flera inflammationsmediatorer.

Ibland undrar jag varför det är ok att smärtlindra en gammal halt hund när det är totalt utelsutet på hästsidan. Kanske har med att hästen jobbar, hunden är sällskap?

Risken att hästen överanstränger sig när smärtan inte gör sig påmind och därmed förvärrar skadan. Men seriöst så tror jag att den risken är minimal.

Den synpunkten har jag fått till mig från annat håll också nyligen men precis som du tror jag inte heller att risken är så stor. Det är ju dock viktigt att ha det i åtanke och anpassa belastningen därefter.

Ibland undrar jag varför det är ok att smärtlindra en gammal halt hund när det är totalt utelsutet på hästsidan. Kanske har med att hästen jobbar, hunden är sällskap?

Ligger säkert mycket i det du säger för hundar belastas ju sällan med något annat än sin egen vikt och de "måste" ju inte heller jobba. Måste i och för sig inte en häst heller men det kostar ju lite mer så då vill man kunna använda den till nåt mer än bara klappa på :angel:.

Apropå hundar och hästar så fick jag utskrivet Cartrophen vilket tydligen använts mycket till hundar med artros. Ska bli intressant att se om det ger effekt. Nån som har erfarenhet? Härligt dyrt var det tydligen iallafall :p.

Jag har provat cartrophen. På både häst, hund och katt faktiskt ;)

Häst 1. Skelettdefekt i hasleden med kronisk låggradig hasledsinflammation som följd. Rena miraklet med cartro. Han blev en helt annan häst.

Häst 2. Polyartrit, dvs ledinflammationer i flera ben. Effekten av cartro var noll och intet.

Hund: Tåledsartros efter gammal fraktur. Cartro var rena miraklet, även sådant jag innan trott var 'ålderstecken' försvann. Hon blev ung på nytt. Tyvärr höll effekten för kort tid för det skulle vara gångbart.

Katt: Hasledsartros efter ligamentskada i samband med fall. Ligamentskadan var kronisk och leden därför instabil. Ingen effekt.

50-50 då med andra ord.

Hur länge höll effekten i sig på Häst 1 jämfört med Hund? Det står ½-1 år i broschyren jag fick med.

Minns inte ang hästen, INTE så länge iaf.

Hunden så ca 3 månader. Enligt vet var att få spruta om var 6:e månad okej. Och det var vi ju inte ens i närheten av, så det kändes inte funktionellt. Vi HADE kunnat spruta var 3:e månad dock, det fanns inget som sas hindrade det utom att jag ansåg att det inte var varken okej ur hundens perspektiv med SÅ mycket konstgjord andning, och heller inte ansåg det var ekonomiskt motiverat heller.

Man sprutar ju 1 spruta i v i om det är 3 el 4 vecka, minns baske mig inte. Syntes skillnad direkt efter första sprutan på hunden, och sen mer och mer effekt.

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 911
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 415
Senast: Buck
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 595
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka