lågdosera butt på gammal häst?

M

Meggie

Har ett piggt och fräscht halvblodssto på snart 27 år som sista tiden varit inte halt men inte heller helt fräsch alla dagar. Har fått förslag från vet att ge låg dos butta för att förebygga problemet? Är dock skeptisk till att ge ett så starkt preparat utan igentlig skada? Är det någon som har erfarehet av detta eller vet ngt annat snällare preprat?

Sv: lågdosera butt på gammal häst?

Börjar hästen bli ofräsch så hade jag tänkt över om det är ett värt hästliv? jag tar hellre bort medan dem är lite pigga men börjar bli "skruttiga", känns som om dem dör med hedern i behåll. Har varit medryttare på en gammal häst en gång som vart väldigt halt, ägaren ville egentligen inte ta bort och det tog allt för lång tid innan hon tog beslutet. I slutet kunde han inte ens vända sig i boxen..

Men det är svårt att ta beslutet, det vet jag mycket väl!
Jag hade nog rådfrågat med någon annan vet. om butta för att få en andra åsikt utav någon "som vet vad den pratar om". Är hästen väldigt pigg, har alla tänder kvar, är bra i hullet osv så hade jag nog låtit henne hänga kvar ett tag till. Men som sagt, få en andra åsikt om det där med butta. -gör det hästens sista år mycket bättre så hade jag inte tvekat.. När hästen är så pass gammal som 27år så tycker jag att man ska göra allt för att de sista åren ska bli så bra så möjligt för hästen.

Hon är som sgat väldigt pigg och fräsch annars misstas ofta för unghäst tävlar fortfarande enkla klasser och rids lektion en till två ggr / vecka. Stelheten har vart sista två veckorna och inte alla dgaar bara nu och då. Självklart måste man inse när det är slut och släppa taget men i det läget är i verkligen inte än. Jag tog råd av vet för att hon tidigare gett min då 16 åriga rottis metacam sista fyra åren mot just stelhet och frågade om det fanns ngt motsvarnde till hästen.

Knepigt det där. Jag tycker eg att det är ok, bara hästen mår bra fö och buttan ger önskad effekt. Tävla och träna ska du ju dock lägga på hyllan om det blir aktuellt.

Annars låter det ju som att hästen helt enkelt har blivit halt - hon tränas och tävlas men har varit stel de sista veckorna. Bättre att behandla bort ett problem, låg dos butta är en sista utväg (som inte anses ok av alla).

Sedan kan man ju vända på det - är det verkligen ok med alla dessa gamla, stappliga hundar som har så ont att de inte längre kan resa sig på hala golv och endast stapplar ut för att göra sina behov? Inte sagt att det är/var så med din rottis, men ibland önskar man att djurskyddet var starkare än förmänsklingen för hund också!

Min spontana tanke är ju att även en gammal häst kan drabbas av samma problem som en yngre. Och en yngre häst hade man ju inte tänkt att ge butta/liknande för att 'förebygga problemet', utan utrett för att se vad problemet är, och vad man - förhoppningsvis - kan göra för att avhjälpa det.

Nu är det ju givetvis större risk att hitta 'diverse' på en äldre häst. Men de lär ju också kunna få ledinflammationer, vricka sig, sträcka sig osv. Och då ha goda möjligheter att bli lika fräscha som innan om det inte är en artros, förslitningsskada eller liknande som ger sig till känna.

Jag är inte för butta konstant som underhållsdos, däremot har jag inga problem med det som 'understödjande' om man vet vad problemet är och det blir värre vissa perioder. T ex min T-märkta valack. Hade inte ansett det ok ha honom på butta hela tiden, däremot fick han butta i perioder, t ex när det var mycket snö eller lerigt, då blev det jobbigt för hans has. Då fick han, i samråd med veterinären, en kur butta.

Å tredje sidan är jag inte lika anti ha en äldre hund på stadig metacam, men samma där, man ska veta varför anser jag. Och skiljer nog lite på hund och häst ändå, en hund kan vila som den vill, de ligger och vilar, de kan få 'bara vara sällskap' etc.

Men, jag tycker ni ska undersöka hästen först - och diskutera att ev ha den på butta sen =)

Har du provat att ge djävulsklo? En rot som har antiinflammatoriska och lite smärtlindrande egenskaper. Om din häst lider av "åldersstelhet" funkar den bra, gärna tillsammans med glucosamin eller gurkmeja.:) Har fungerat jättebra på min lilla "gubbe":love:. Han är nu inte alls stel på morgnarna, vilket han kunde vara förut. Han har ätit det dagligen under en lång tid och mår prima! Kan berätta att han inte rids hårt utan bara promenadrids. Man bör inte ge djävulsklo utan att man vet var problemet sitter. Men hos en äldre häst ökar man livskvaliteten!

Egentligen ingen spec. skillnad, skulle jag tro. Vet bara att butta kan vara retande på slemhinnan i magen, som magnesyl ungefär. Djävulsklo är alltså snällare mot magen. Vet bara att min ponny har mått alldeles utmärkt under tiden han fått Dk.:)

Olika hästar reagerar olika på djävulsklo, så det är inte alls säkert att det är så snällt mot magen, tyvärr.

Nyfiken fråga, varför väljer man Fenylbutazon framför nyare NSAID-preparat?

Vet inte vilka nyare du menar, förutom Metacam? Och där stavas nog svaret ekonomi ganska ofta misstänker jag? Billigare med butta, längre hållbarhet osv.

(Förutom då att olika hästar svarar olika bra på olika sorter, men det beror nog också på vad det är för något man behandlar)

Egentligen ingen spec. skillnad, skulle jag tro. Vet bara att butta kan vara retande på slemhinnan i magen, som magnesyl ungefär. Djävulsklo är alltså snällare mot magen. Vet bara att min ponny har mått alldeles utmärkt under tiden han fått Dk.:)

NSAID-preparaten (dit alla de receptbelagda orala smärtstillande preparat till häst hör) har som bieffekt att de påverkar kroppens "goda" prostaglandin. Detta kan få till följd att hästen utvecklar sår i magslemhinnan. Pulvret/gelen i sig verkar inte ett dugg retande på slemhinnan.

Djävulsklo är för närvarande klassat som fodertillskott och har inte genomgått de tester och studier som NSAID som funnits som läkemedel under lång tid. Att uttala sig om att DK skulle sakna biverkningar (med ledning av att den egna hästen inte fick ont i magen) är friskt spekulerat!! Eller har du några andra belägg för att det skulle vara "snällare mot magen"? Hur snällt är det mot lever och njurar, något som är än mer intressant hos en äldre individ?

De studier jag sett ang DK har visat att det har en antiinflammatorisk och smärtlindrande effekt, dock inte jämförbar med NSAID. Om hästen har ett kroniskt smärttillstånd tycker jag att man ska använda det preparat som har bäst effekt. Använder man sig av DK ska man nog utgå från att det kan förekomma biverkningar här också, i synnerhet efter långtidsbehandlingar. Vad gäller det etiska i att behandla utan diagnos och att alls behandla en äldre, knackig häst är desamma oavsett preparat.

Jag var/är nyfiken då jag dels hört att de olika NSAID-preparaten har litet olika verkan, och då att FB går mest på cox 1 (via magslemhinnan), medan de nyare går på cox 1 och cox 2 och blir då snällare mot magen.

Har vidare hört att det skall finnas en studie som visar att vid vissa NSAID-preparat (säger inte vilka då detta är hörsägen) sker en urkalkning av skelettet emedan andra preparat inte har den biverkningen.

Dessutom har jag lärt mig att olika hästar svarar olika på olika preparat, dvs ibland har inte FB effekt, eller Finadyne och att man då byter preparat för att se om det hjälper, vad jag förstår, utan att vara kemist, så har de olika preparaten olika tillvägagångssätt för att smärtlindra och verka antiinflammatoriskt, men i den bästa av världar så kommer de fram till samma resultat.

Är det inte så att Metacam dessutom är prostaglandinhämmare? Diskuterade detta med tillverkaren vid något tillfälle då jag var intresserad av vad som händer i övrigt vid reducering av prostaglandin, tänker på brunst m.m.

Senast ändrad:

Fast iaf på människa så det är bara på kort sikt cox-2 hämmarna ger mindre magsår, på lång sikt syns ingen skillnad från de oselektiva. Dessutom hade cox-2-hämmarna fler andra biverkningar, på bla njurar, blodtryck, kärl/hjärta osv.

Jag var/är nyfiken då jag dels hört att de olika NSAID-preparaten har litet olika verkan, och då att FB går mest på cox 1 (via magslemhinnan), medan de nyare går på cox 1 och cox 2 och blir då snällare mot magen.

Har vidare hört att det skall finnas en studie som visar att vid vissa NSAID-preparat (säger inte vilka då detta är hörsägen) sker en urkalkning av skelettet emedan andra preparat inte har den biverkningen.

Dessutom har jag lärt mig att olika hästar svarar olika på olika preparat, dvs ibland har inte FB effekt, eller Finadyne och att man då byter preparat för att se om det hjälper, vad jag förstår, utan att vara kemist, så har de olika preparaten olika tillvägagångssätt för att smärtlindra och verka antiinflammatoriskt, men i den bästa av världar så kommer de fram till samma resultat.

Är det inte så att Metacam dessutom är prostaglandinhämmare? Diskuterade detta med tillverkaren vid något tillfälle då jag var intresserad av vad som händer i övrigt vid reducering av prostaglandin, tänker på brunst m.m.

NSAID verkar genom att hämma enzymet cyklooxygenas och därmed bryta prostaglandinsyntesen. Prostaglandinhämmare är de alltså hela bunten. cox-1 bidrar i syntesen av "fysiologiskt" prostaglandin som t ex reglerar saltsyreproduktionen i magsäcksslemhinnan, genomblödningen i njurarna och medverkar vid upplösning av gulkroppen mm. cox-2 bildas ffa i samband med inflammation och det är alltså cox-2 man vill hämma. Man strävar efter att få fram en så selektiv cox-2 hämmare som möjligt för att därigenom minska risken för biverkningar.

Meloxicam (Metacam) har en viss cox-2 selektion, men substansen påverkar fortfarande det fysiologiska prostaglandinet. Att fenylbutazon endast skulle ha effekt på cox-1 är felaktigt.

Vilka "andra preparat" menar du? I oral form finns inga alternativ för häst och i injektionsform hamnar vi på opioiderna.

Om ett NSAID inte har önskad effekt testar man ibland att byta till en annan beredning. Verkningsmekanismen är densamma, men upptaget kan variera.

Fast iaf på människa så det är bara på kort sikt cox-2 hämmarna ger mindre magsår, på lång sikt syns ingen skillnad från de oselektiva. Dessutom hade cox-2-hämmarna fler andra biverkningar, på bla njurar, blodtryck, kärl/hjärta osv.

Studie på det? Det är väl det här med hjärt-nånting, va? Vioxx?

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig ge en häst smärtstillande i förebyggande syfte.

Jag ser på smärta/ofräsch som ett tecken på att allt inte är 100. Det är ett sätt att tala om för kroppen hur mycket man är kapabel till att röra sig och din häst har svarat vissa dagar att genom att inte vara "helt fräsch". Du har en gammal häst och det är klart att kroppen säger ifrån. Att då ge hästen smärtstillande tror jag kan leda till allvarliga problem längre fram då hästen inte känner av hur mycket den klarar av.

Låt hästen vara ofräsch vissa dagar och ta det lugnt med henne istället för att stoppa i henne preparat och riskera att hon överbelastar kroppen!

Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt! :)

Visst är väl du veterinär? Du kanske kan berätta lite mer om djävulsklo och NSAID prep. och hur de påverkar individen? Ville bara ge lite tips till trådskaparen om alternativ till butta. Ber om ursäkt om det störde någon.:(

Studie på det? Det är väl det här med hjärt-nånting, va? Vioxx?

Mm, Vioxx drogs ju tillbaka. Iofs finns ju andra kvar, så...

Kan se om jag hittar studien igen, det är ett bra tag sen jag läste den. Men det var lite 'bråk' kring den, för när den kom släppte de inte hela, så såg ju superbt ut, cox-2 hämmarna minskade risken för magsår med hur mycket som helst.

Men de teg om att de hade en långtidsstudie med, där magsårsskillnaden jämnade ut, och där det blev en del andra otrevliga bieffekter, trombose, höjt blodtryck osv. Just höjda blodtrycket vet jag inte om det alls spelar in på häst, men på t ex överviktiga artrospatienter (humana diton) så är blodtrycket oftast högt redan från början liksom...

Men det som blev som sagt ett himla liv kring det just för de mörkat vissa delar och lyft fram andra. Dessutom så just hjärtinfartsbiverkningen, passerade ju på en hel del patienter 'obemärkt', sattes inte i samband med vioxx utan 'naturlig följd av gammal patient och/eller patient med högt blodtryck och dålig hälsa innan'. Vissa hävdar att det var det man hade hoppats på, att det inte skulle 'upptäckas' att det inte var 'naturlig sjukdom' utan faktiskt en bivekning.

Det var ju just stroke och infartkrisken om jag minns rätt som ledde till det omedelbara tillbakadragandet.

Hmm, nej nu måste jag leta upp studien och läsa på, nu blev jag ju intresserad själv av att friska upp minnet ju!

Min huvudvärk orkar inte söka ikväll. Men lite intressant så stötte jag på meloxicam i en sammanfattning, från Oregon Health and Science University.

Ur summeringen:

Frågeställning: 3. Are there clinically important differences in long-term safety or adverse effects between celecoxib, partially selective NSAIDs, nonselective NSAIDs, the combination of a nonselective NSAID plus antiulcer medication or salsalate?

Och vilken grad av 'evidence' man stöder dte på (level of evidence):Meloxicam. Fair for GI safety; poor for others

Meloxicam
Resultat: Short-term and long-term GI safety: No consistent differences

Nu hämmar ju meloxicam även cox-1 lite om jag inte minns fel, men iaf på människa tycks det alltså inte vara någon större skillnad för risken för magtarmbiverkningar? Nu är ju människor just människor och hästar hästar, men..

Sen finns det på människor andra prep som markant minskar risken jämför med ickeselektiva, men där ligger väl hästsidan lite efter än.

Helt ovetenskapligt, så har jag faktiskt haft en häst som inte reagerade på butta, men som fick rejäl diarre av metacam. Slump eller metacamet är ju dock svrt att säga. (Och som motvikt har jag ju haft en som tålde metacam, men fick magsår på en normal 7-dagarsbehandling av butta. Så, i slutändan är dte nog individuell känslighet som spelar störst roll?)

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 410
Senast: Buck
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
17 578
Senast: Lord Owen
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka