Jag var/är nyfiken då jag dels hört att de olika NSAID-preparaten har litet olika verkan, och då att FB går mest på cox 1 (via magslemhinnan), medan de nyare går på cox 1 och cox 2 och blir då snällare mot magen.
Har vidare hört att det skall finnas en studie som visar att vid vissa NSAID-preparat (säger inte vilka då detta är hörsägen) sker en urkalkning av skelettet emedan andra preparat inte har den biverkningen.
Dessutom har jag lärt mig att olika hästar svarar olika på olika preparat, dvs ibland har inte FB effekt, eller Finadyne och att man då byter preparat för att se om det hjälper, vad jag förstår, utan att vara kemist, så har de olika preparaten olika tillvägagångssätt för att smärtlindra och verka antiinflammatoriskt, men i den bästa av världar så kommer de fram till samma resultat.
Är det inte så att Metacam dessutom är prostaglandinhämmare? Diskuterade detta med tillverkaren vid något tillfälle då jag var intresserad av vad som händer i övrigt vid reducering av prostaglandin, tänker på brunst m.m.