Lagar o bestämmelser...

Sv: Lagar o bestämmelser...

Men bygg en ligghall då så är ju det problemet ur världen?!

Ang. ts så har jag svårt att tro att djurskyddet skulle beordra att hagen gallras bara för att de inte orkar behandla ärendet. Låter jättekonstigt? Kan du inte visa bilder så att vi får se hur det ser ut?

Mvh JV

Vi har funderat på ligghall men då hästarna inte står på vår mark så går det tyvärr inte. Vi måste kunna flytta på dom ifall dom skulle behöva gräva & dyl.

Fast det är ju inte djurskyddets fel. Djurskyddslagen med ligghall är till för hästarnas väl och ve. Om du sen inte har de resurserna så är det fortfarande inte sakfrågan. Då får du byta stall om du anser att din häst mår bäst på lösdrift, så att du har en med ligghall.

du kan ju inte skylla på djurskyddslagen att din häst måste gå in och bli uppstallad även om den inte mår bra av det, för att ni inte har ligghall i hagen?

Nu börjar man tröttna, så jag behöver skriva av mig lite!
Det är såklart bra att det finns lagar för hur hästarna ska ha det, men de börjar bli mer o mer överdrivna. Om tio år gissar jag på att hästarna kommer behandlas som porslinsdockor!! Att de inte finns en ända liten ojämnhet i hagen och inte ett enda damm korn i stallet....
Nu har man blivit anmäld två gånger för att de påstås att mina hästar inte kan galoppera och rulla sig i hagen pga många stubbar - men han galopperar och bockar och busar jämnt och vår lilla shettis rullar sig ofta!
Men det ser tydligen inte alla som bara snabbt kör förbi, så då anmäls man, inte så kul kan jag säga....
Så nu tvingas man ta bort en hel del stubbar, det leder till att hästarna får sämre muskler och de kommer ha mindre koll på sina ben....
Vad tycker ni om detta?

Min åsikt är: Låt hästarna vara hästar!

Jag tycker tvärtom. Lagen säger att hästar ska få tillgång till att utföra sitt naturliga beteende, tyvärr glömmer man bort att en vildhäst inte lever på så begränsade ytor som våra hästar gör. Ett naturligt beteende innebär även en naturlig flock och den som försöker ta sig in i en redan naturlig flock kommer ofelbart att bli "utsparkad". Många människor trivs inte i ett förbestämt sällskap och hästen är av precis samma åsikt,, trots det så säger lagen att dom ska gå i samma hage osv..

Jag avvaktar ett år men vill redan nu påpeka att jag inte kommer bli ett dugg förvånad om statestiken för hagskador och avlivningar i hagar, sprängda staket med trafikskadade hästar som följ kommer öka dramatiskt.

Du nämner stubbar i hagen och det är ju inte bra ur djurskydds hänseende,, i naturen finns oxå många stubbar.

Jag va för länge sedan på ett ridläger i England och vi skulle galoppera över en lång kuperad äng. Ledaren påängterade flertalet gånger att det va livsviktigt att vi lät hästarna galoppera fritt och under inga omständigheter försökte styra deras vägval. Varför frågade jag??? Jo därför det är massor med kaniner och kaninhål överalt på ängen och trampar hästen ner ett ben i ett kaninhål så bryter den benet.

Lita på hästen och följ bara med den i sina sidorörelser,, dom ser dessa kaninhål långt innan ni som ryttare, så med dom orden så borde dom oxå klara av att se en stubbe.

Denna ritt glömer jag aldrig och oj vilken bra balansövning det va.

Tyvärr tänker jag inte byta stall då det närmaste med ligghall (lediga platser) ligger flera mil hemifrån mig & jag har inte tillgång till bil varje dag. & skall jag ha min häst flera mil hemifrån när jag har stall på gården?

Tycker den lagen är bra på ett sätt, för dom som inte har stall på gården utan bara en hage utan skydd. inte skall kunna låta sina djur stå utan skydd.

Men jag som har tillgång till stall & stor hage med skydd av träd för blåst & regn. och vid riktigt dåligt väder kan jag ta in honom. men jag får inte ha han ute dygnet runt när det är fint väder & dom festa hästarna mår bättre av att sova ute då.
Därför tycker jag att det är dumt att jag inte kan ha min ute dygnet runt när vädret tillåter. & skulle det bli så dåligt väder under natten att han skulle må dåligt av att stå ute så tar jag in honom då min dörr är 10m från stalldörren.

Men om 3 dagar får han börja gå in på nätterna då lagen säger det, men med BoT runt om!

Jag kan förstå med de omständigheterna om du bor 10 meter från stalldörren att det är dumt, eftersom du är så noga med din häst. Men samtidigt måste man skilja på personliga förhållanden, ditt är inte direkt normen, och en lag är gjord för att täcka allmänheten, och då gäller det för allmänheten. du kan ev. ansöka om dispens om det känns relevant, det är inte så lätt att få men möjligheten finns.

Han kommer mest troligt att få gå in i omgångar 4h på morgonen & sen ut 4hpå dagen och in 4h på kvällen och sedan ut på natten dom dagarna det är fint väder.
Har pratat med en från djurskyddsmyndigheterna här i stan & enligt lagen så står det inte vilken tid på dygnet det är dom måste gå in.
Och om jag gör på det här sättet får han gå ut så många timmar på dygnet som möjligt.
Kan ju om inte annat ta in han 22 & släppa ut han kl 6.

Det sista alternativet låter betydligt enklare och sundare - även för hästen. antar att inte alla kompisar ska in och ut i omgångar under dygnet, säkert bättre för pålle att få lite fastare rutiner.
många har de som det senare alternativet.

om kalhyggen.
jag har 2 hectare som ar en gammal betesmark men sedan blev planterad. nu ar den igen pa vag att bli betesmark. och har forstas stubbar etc i sig. mina pallar kommer att ha vinterhage dar och aven sommarhagar nasta ar. Stubbar kommer att bli borttagna som tiden gar, och med hjalp av far och hastarnas atning kommer det att bli fint.
jag har aldrig upplevt dem ha problem med att ga pa kalhygget. nej de springer inte som darar forstas, men dar ar delar som inte har stubbar och de stracker ut om de vill. Visst onskar jag att jag hade 10tals av hectare av hagar/angar som de kunde vara pa men det har jag inte sa man far gora vad man kan. Far val trosta mig med att de far stracka ut ordentligt nar de blir ridna...Och jag haller inte med om alla regler och regulationer som ar skrivbords arbeten och inte verklighet. Glom inte heller att manga av lagarna ar skrivna av folk som kanske aldrig har varit nara en hast.. men de "vet" i alla fall vad hastens behov ar...crazy sager jag..

Det finns portabla tält att använda som lösdrift.Här har sådana tält godkänts av länstyrelsen.Är dock olika från kommun till kommun har jag förstått så kolla med just din kommun.
Och har du hage på lånad mark kan du ju ställa dit ett sånt?Går ju att flytta på menar jag .Dock bör man nog se till att klä insidan med något sparktåligt matreal så inte hästarna sparkar sönder duken.
Vet att en del använder tomma lastbilsskåp som lösdrifter .De är ju också flyttbara.

Vi håller på att ta bort de flesta subbarna nu, det är nog bäst;) men det är sant att dom faktiskt ville att vi ska ta bort stubbarna för att vi ska slippa att folk anmäller oss, för dom var det dock inga problem om vi hade dom kvar...

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 093
Hästmänniskan Nu börjar det bli olidligt :( Jag har aldrig varit en supermodig ryttare, tar gärna det säkra före det osäkra, men nu känns det...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: Juzzzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka