Paniken bubblar upp

Sv: Paniken bubblar upp

håller med det du skriver, därför tippsade jag om att ts kunde träna på hemmaplan. Hästen kanske kan få upp lite förtroende igen om de går förbi de läskiga maskinerna på gården och inte på gatan där folk kör som idioter.
 
Sv: Paniken bubblar upp

Har inte så mycket att tillägga än vad andra redan skrivit. ¨

Men har du provat att ha med dig en person som DU känner dig trygg med? Någon som kan gå brevid dig utan en häst. Oftast blir man tryggare när" farorna" kommer om man har en person med sig, någon som kan rycka in om det skulle hända något.
Annars kan jag bara rekomendera att börja spökträna lite smått för hand. Börja med att bara gå förbi en grävmaskin m.m och ge massvis beröm när ni kommer förbi.
 
Sv: Paniken bubblar upp

Jag som har sett denna donna in action kan verkligen säjja en sak: när hon blir rädd, stressad eller för mkt pressad så stänger hon av, ögonen rullar i skallen på henne. Hon har väl blivit så illa behandlad för så det är hennes sätt att fly det onda..Och jag förstår Jordgubben till hundra procent, jag hade inte heller vågat! Det är ren överlevnads instinkt!
Dock har jordgubben gjort ett super jobb, eftersom hästen mår så otroligt mkt bättre än när jag först såg henne! Mkt tryggare!

Du får komma o rida min trygga stanley sen, och terapia bort rädslan:)

Du ska följa ditt hjärta o din känsla gumman! Utsätt dej inte för fara bara!!

Kramar
 
Sv: Paniken bubblar upp

Jag känner också till hästen, därför tycker jag att TS hellre avlivar än säljer om hon inte reder ut det. Loffsan verkar ändå trivas bättre hos henne än nån annanstans.
 
Sv: Paniken bubblar upp

Håller med!:bow:

Jag vet att hon aldrig skulle sälja henne, och bara det är så ansvarsfullt! För hästen skull är det bättre att få somna in, om hon inte ska vara kvar hos J!
 
Sv: Paniken bubblar upp

+Snyggve+Juzzzen

Hon är livsfarlig i trafiken eftersom hon som sagt stänger av, även när en ryttare som hon inte litar på (tex under provridning för medryttare) sitter på henne och ryttaren inte reder ut henne så grips hon av lätt panik, har blivit bättre men detta är en häst med mycket hjärnspöken :(

Idag lallade vi runder i paddocken och gjorde sånt vi tyckte var roligt...inga problem. Sen gick vi in i ladan (trångt nu när halmen kommit) Ställde oss bredvis den avstängda traktorn och nosade lite....inga problem när den är avstängd, detta får tas succesivt och jag får helt enkelt acceptera att några milslånga uteritter är inget jag kommer uppleva med min tant, dock ska jag fråga sambon om han och jag kan köra ut med tanten till stranden och skogen någon gång just för att hitta på något.


Tack för alla råd, håller er uppdaterade om våra framsteg...
 
Senast ändrad:
Sv: Paniken bubblar upp

Hej! Finns ju en sak du kan prova, Döva ner henne med rejäla bomullstussar i öronen. Testa tex sen med att gå en runda med henne, så märker du om det gör nån nytta.
 
Sv: Paniken bubblar upp

detta är verkligen inget jag kommer testa då det
1: är bara att undvika problemen
2: Hon är väldigt rädd om öronen

Har stött på en del travare bla min förra som haft detta vid ridning/uteritter och de har blivit helt chockade efteråt när saker LÅTER...inget jag tänker utsätta min häst för...det vore som att ge hästen lugnande bara för att jag vill rida ut och ha det skönt
 
Sv: Paniken bubblar upp

Och då tar jag oxå och kopplar på släp, och kommer och joinar er, med coola Stan:D
 
Sv: Paniken bubblar upp

Korven:Hehe, för att mitt hjärta o själ ska må bra, och för att stötta min vän o hennes pålla, låter som en toppen mening med allt:love:


Ts: Jaa, det tycker jag låter toppen:)
Du får fortsätta träna med att nosa på traktorer och annat, ja, du oxå, för du är ju oxå rädd för dem:p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 773
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 043
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp