Lagar o bestämmelser...

M

monet

Nu börjar man tröttna, så jag behöver skriva av mig lite!
Det är såklart bra att det finns lagar för hur hästarna ska ha det, men de börjar bli mer o mer överdrivna. Om tio år gissar jag på att hästarna kommer behandlas som porslinsdockor!! Att de inte finns en ända liten ojämnhet i hagen och inte ett enda damm korn i stallet....
Nu har man blivit anmäld två gånger för att de påstås att mina hästar inte kan galoppera och rulla sig i hagen pga många stubbar - men han galopperar och bockar och busar jämnt och vår lilla shettis rullar sig ofta!
Men det ser tydligen inte alla som bara snabbt kör förbi, så då anmäls man, inte så kul kan jag säga....
Så nu tvingas man ta bort en hel del stubbar, det leder till att hästarna får sämre muskler och de kommer ha mindre koll på sina ben....
Vad tycker ni om detta?

Min åsikt är: Låt hästarna vara hästar!

Sv: Lagar o bestämmelser...

Har ingen som helst åsikt om "man´s" hagar för jag har inte sett dom.

I övrigt så tycker jag att det är en individuell fråga hur hagarna bör ut. Min kuse är ganska så skadebenägen så därför vill jag ha en hage som inte innehåller alltför mycket skräp. Den får dock gärna vara både stor och kuperad.

de nya lagar jag hört talas om har jag bara upplevt som positiva (men har inte överdriven koll), t.ex. att hästar ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter dagligen. Inte tycker jag att det går åt hållet att hästar ska behandlas som porslinsdockor, snarare tvärtom?

Det kommer alltid finnas människor som anmäler oavsett, men jag litar på myndigheterna, dock är det väääldigt sällan dom dömer för hårt när det gäller brott mot djur tyvärr. Så när det händer något litar jag på att det är befogat.

Jag håller annars med dig, låt hästarna vara hästar!

Jo det är såklart jättebra att de ska röra sig i alla gångarter, men stubbarna hindrar inte min häst från detta, så man borde först ta reda på om hästen nu kan galoppera där innan man anmäller, myndigheten har bara bett oss ta bort dom för att de ska slippa fler utredningar... inte för att hagen är olaglig...

Jag håller med dig. Visst kan det vara befogat med förbättrade regler men det tycks i mina ögon bli mer och mer skrivbordsprodukter. Hästar hålls för köttproduktion i flera andra länder men här kan de inte alls jämställas med en ko, tydligen, utan mer hamster och den typen av djur. (Inte därmed sagt att alla kor har det bra.) Det senaste uttalandet där det sades dels att det var bättre att hästarna är ute halva dagen var i en hage de kan springa omkring i än hela dagen i hagar som är mindre fattar jag inte alls. Är det verkligen meningen att lagen ska innebära att hästar står inne mer?! Dessutom med ett uttalande om att halkiga eller leriga hagar alltid beror på för dålig dränering... Det kanske är sant i vissa delar av landet men den person som uttalar en sådan tvärsäker sanning tycks aldrig ha varit i den del av landet som har snö och tjäle? Och att det alltid måste finnas en torr fläck - visst det låter helt rimligt men oavbrutet regnande under några veckors tid kan faktiskt resultera i helt våt hage. När det finns torra fläckar efter några dagars uppehåll kan jag verkligen undra om det är rimligt att köra ut sand i hagen bara för att det råkar regna väldigt mycket under vissa tider av året (nu pratar jag inte om lösdrift utan om dag-hagar). Jag kan inte låta bli att undra om det ligger ekonomiska intressen bakom?

kl

håller med en hel del regler verkar vara enbart skrivbordprodukter.

Sveriges djurskyddslag ser inte till hur djuren mår. Den har därmed förfelat sitt syfte och missar sitt mål anser veterinär Per Michanek. http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=512206

Men här höjs ju i alla fall en röst angående detta. Fråga är hur man ska få till en översyn och ändring.

Sen kommer ju detta
EU:s kontrollorgan Food and Veterinary Office, FVO, ska i oktober granska Sveriges arbete med djurskydd. De kommer att gå igenom hela djurskyddslagstiftningen och tillämpningen av den. Bedömningen redovisas sedan i en slutrapport som Jordbruksverket får ta del av inom tre veckor efter granskningen. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/nyheteromdjur/nyheterdjur2009/eugranskarsverigesdjurskyddsarbete.5.32b12c7f12940112a7c800025704.html

Jag är lite nyfiken på om EU verkliga ska gå genom hela djurskyddslagstiftningen och vad de säger om alla våra måttregler och undantag hit och dit och paragrafer som ibland faktiskt säger emot varandra

Senast ändrad:

Skönt att du håller med mig;)
Vad menar du med skrivbordsprodukter?
Ibland regnar det här i flera veckor och då kan jag säga att inte mycket av hagen är torr, men jättemycket kan man ju faktiskt inte göra åt det, och de står ju sen i stallet på natten...

Vad menar du med skrivbordsprodukter?

Skrivbordsprodukt för mig är någonting som ser bra ut på pappret, alltså skrivbordet men som inte funkar speciellt bra i verkligheten. Och en hel del regler ser bra ut men funkar inte till exempel denna

Det här gäller alla kortare transporter
Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/transporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Det är i stort sett omöjligt för en stor häst att kunna lägga sig ner i en hästtransport avsedd att dras av en personbil. I en lastbil ja men de flesta kör med hästtransporter som kopplas till personbil och som dessutom har en frambom framför hästen som enligt lag måste finnas där och som gör det definitivt omöjligt för hästen att komma upp igen. Dessutom är det trafikfarligt om en häst rör sig kraftigt i en transport och kan faktiskt få släpet att börja vobbla och orsaka en olycka. Last ska lastsäkras och levande last säkras genom att man sätter in skiljeväggar och bommar så lasten=hästen inte kan röra sig för mycket.

Alltså en lag som författats av någon som aldrig varit ute och faktiskt kört hästtransport innehållande en verklig häst av normal storlek utan suttit bakom sitt skrivbord och tyckt att så klart hästen ska kunna sova lite om den känner för det. Hur den ska kunna ta sig upp igen var det ingen som tänkte på.

Dessutom ska detta gälla kortare transporter under 50 kilometer och jag kan för mitt liv inte begripa varför hästen skulle behöva lägga sig ner under en så kort färd med tanke på att en vuxen häst faktiskt inte ligger ner speciellt mycket under ett dygn. Tvärtom det är farligt om en häst inte kan resa sig och blir liggande för länge.

Jag har mailat jordbruksverket men inte fått något svar. Jag har även ringt men personen som "kan häst" är aldrig anträffbar när jag ringer. Undrar vad det beror på :angel:

Senast ändrad:

Men om du fick åläggande att ta bort stubbarna fanns det väl någon rimlig anledning?

Jag tycker det är bra att djuren får en högre status och att djurhållning blir bättre kontrollerad. Är inte det något som alla djurvänner har efterlyst i årtal?

En bra lag dock är den som säjer att man bara får täcka hästar om det verkligen behövs !
Synd bara att många inte följer den lagen :(

Ja jag fick påhälsning förrförra vintern o fick flytta ut mina hästar i torra hagar annars fick jag inte ha hästar alls .
Behöver jag säja hur många sommarhagar jag sabbade det året ?
Enl dom får inte hästar gå på lerig eller upptrampad mark .

Bra skrivit! Håller med dig till 100%:)

Tydligen inte, bara för att hästen inte galopperar hela tiden betyder det ju inte att den aldrig gör det... Jag filmade när han galopperar för fullt runt i hagen idag, fast det blev inte jättetydligt för jag är inte bra på att filma nått som rör sig snabbt^^ Jo de är bra att djurens bästa sätts i första hand, men lagarna måste vara rimliga...

Det är nog så att allt fler skaffar häst och kanske inte ridit mer än kortare tid på ridskolan. Det saknas ofta en hel del i ridlektionerna om hur det är att ha häst. Det handlar mest om ridning.

Då kan det lätt bli lite mycket täcken, lindor och små små hagar. Menar inte att man skall sluta linda dom hästar som behöver det och givetvis skall man ha täcken när det finns behov. Använder det själv på mina hästar när det är runt +5 o kallare med nederbörd. Men hagar och utevistelse kan var svårt när det är många hästar på liten yta. Men rörelse behovet för svinner inte för det hos hästen.

Att det har skrivits om i dagstidningar och nyheter på tv tagit upp att det blir lite nya regler gör nog att allmänheten blir observantare.

Så nya lagar och regler har behöfts. Även om jag också suckar i bland åt alla nya regler. Men det är att gilla läget och anpassa sig om man skall ha häst.

Senast ändrad:

Terrängen måste vara bra jävla dålig om en häst inte ska kunna galoppera där :crazy:

Och lera i hagarna.. ja där de äter blir det lera, så länge de inte sjunker ner i leran så tycker jag inte det är någon större fara.

Inte tycker jag att det går åt hållet att hästar ska behandlas som porslinsdockor, snarare tvärtom?

Tycker som dig där! Krav på sällskap (flock), krav på bra luft (är ju gjorda för frisk luft), enbart täcke om det är nödvändigt (ej gjorda för täcke) osv. Tycker det blir mer åt naturliga hållet än åt porslinhållet. Finns ju även bestämmelser om att det inte får gå för långt mellan måltider eftersom dom är byggda för att tugga större delen av dygnet osv.

Jag tycker tvärtom. Att lagarna är aldleles för innehållslösa och att de behöver drastiska förändringar/förstärkningar.

Om en hel hage är "proppfull" med stubbar kan jag förstå folks reaktioner, även om jag själv inte skulle bry mig om ngn väljer att ha sin hage så..
Att hästen skulle få sämre koll på sina ben för att man tar bort några tvivlar jag på.
Vi har inga stubbhagar och hästarna här har full koll på sig själva.

Tycker som dig där! Krav på sällskap (flock), krav på bra luft (är ju gjorda för frisk luft), enbart täcke om det är nödvändigt (ej gjorda för täcke) osv. Tycker det blir mer åt naturliga hållet än åt porslinhållet. Finns ju även bestämmelser om att det inte får gå för långt mellan måltider eftersom dom är byggda för att tugga större delen av dygnet osv.

sen finns det undantag.
Min ponny klarar inte av att gå med andra hästar, dels pga hon är en fånghäst och får annat hö till lunch i hagarna än dom andra och att hon jagar och sparkar andra hästar och vill helt enkelt gå själv. (har andra hästar precis intill sig i dom andra hagarna)helst inte ha några boxgrannar heller för den delen :angel:
hade jag inte klippt och täckat henne hade jag aldrig kunnat rida på henne under vinterhalvåret.. på tok för mycket päls vilket leder till skav av sadelgjord, skänkel och tyglar m.m
Men hon får mat med jämna mellanrum vilket är viktigt.
Men det här med täcke och flock funkar inte på alla hästar vilket du säkert är medveten om.
Vissa vill ju ha krav att alla hästar ska gå på sommarbete.. aj aj aj så illa det hade blivit om det blivit en lag...!

Men ska man verkligen godkänna en anläggning för EN häst? D v s vid kontroll klarar sig DEN hästen fint i hagen, så då får man inte ta dit någon annan häst utan ytterligare godkännande?

Nä, självklart måste anläggningen vara vettig för merparten hästar, de stollarna som är som vår kan man inte ta hänsyn till självklart, men det måst ju finnas gränser för hur specifik man kan vara i ett godkännande. Det ÄR skillnad på krav för en häst på 26 år som mest vandrar runt och en 2-åring som far som ett yrväder, men man kan ju inte godkänna en anläggning "endast för lugna 26-åringar" eller vad det nu kan vara.

Min häst går fortfarande ute dygnet runt, eller tills den 15de. Sen måste dom enligt lag gå in om man inte har ligghall, för min häst blir det då Backontrack runt om varenda natt. Annars sväller hans ben. Hans ben är betydligt bättre när han är ute dygnet runt.

När det gäller täcken så har våra fått på sig tunnare vintertäcken redan, då dom är helklippta & står ute dygnet runt. & så har vi minusgrader under nätterna. Men på dagarna går dom med fodrat regntäcke om det är fint väder.

Vi har också stubbar & stockar i hagen & våra har blivit mycket bättre på att se vart dom ställer ner sina fötter. Men dom har även yta där det är Plant men där står dom sällan!

Någonstans har jag svårt att tro att djurskyddet beordrar dig att gallra hagen bara för att få slut på tjatet ang. anmälningar. Det är bara för dom att säga direkt till den som anmäler att stället är utrett redan och uppfyller kraven för en bra hästhage.

så någonstans tror jag att du faktiskt har en för kuperad hage som utgör hinder eller risk för skada på hästen. det ska gå rätt långt innan djurskyddet bedömer en hage som olämplig i den aspekten. Jag har sett hästfolk som haft hästar på rena kalhyggen (bokstavligen) och det är inte tillrådigt.

vill gärna se bild på hagen.

Kuperat är en sak, din teori att den inte kan utveckla sina muskler om det inte är stubbar i hagen, är inte korrekt dock.

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 093
Hästmänniskan Nu börjar det bli olidligt :( Jag har aldrig varit en supermodig ryttare, tar gärna det säkra före det osäkra, men nu känns det...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: Juzzzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka