Laga med blod

K

Klapp och Keldjur

Vill gärna höra vad folk har för åsikter om att laga trasiga hästar med deras eget blod. Alltså fixa en gammal skada (typ i en muskel el. ett ligament) genom att spruta in friskt blod. Då kommer det dit en massa vita blodkroppar och lagar skadan istället för att man sprutar i medicin. (Man gör det alltså inte själv utan det är väl nån slags alternativmedicinare som gör det)

Någon som har varit med om detta och hur har det i så fall gått?
 
Sv: Laga med blod

hört om det och man ska nog inte byta bort vanlig veterinär mot det. Har hört att folk som gör det gärna väljer bort allt annat och sprutar sina hästar väldigt ofta, eftersom det hjälper ett litet tag.
 
Sv: Laga med blod

Nu kan jag inte uttala mig allt för noggrant om detaljerna, men den principen du nämner att hästens eget blod injiceras i en skadad muskel, ligament e dyl. är mkt effektiv.
Ett exempel är att ta blod från hästens vänstra sida, blanda med tex. vitamin B12 (för att förhindra/försena koaguleringen) och sedan spruta in subkutant över tex ett ligament i hästens högra bakknä.

Vi gick igenom principen under vår utbildning men jag har aldrig praktiserat det själv eftersom det inte är lagligt för oss "alternativare" att utföra detta. Har dock varit närvarande vid ett antal behandlingar och sett mkt positiva resultat.

Vet faktiskt inte vart man ska vända sig för att få det utfört på ett helt lagligt sätt - har en känsla av att veterinärerna inte heller utför det.
 
Sv: Laga med blod

Det är en ganska "känd" person i sala trakten som sprutar blod. Funkar i de flesta fall och jag vet många som använder sig av den metoden.
 
Sv: Laga med blod

Vad som händer när man sprutar in blod på det sättet är att man utlöser en inflammation precis som när man sprutar underhudsblister.
Det är ingen skillnad på blodet i hästens högra o vänstra sida!
PL
 
Sv: Laga med blod

Som sagt, jag är inte insatt i detaljerna runt detta eftersom jag ändå inte får praktisera det. Därför tar jag inte upp skillnaden mellan vä/hö sidas blod - det har jag faktiskt inte full kunskap om. Men frågar du nån mer insatt alternativare så skulle du nog få en motsägelse med förklaring från dem.

Förresten, är detta en behandlingsmetod som veterinärer får utföra? Bara nyfiken, det var längesedan jag kom i kontakt med metoden eftersom jag har lagt mitt arbete som equiatriker lite på hyllan.
 
Sv: Laga med blod

Ja det vore ju intressant att få veta skillnaden på blod från höger o vänster sida:confused:
Knappast förbjudet för vet att använda metoden men den är inte enligt vetenskap o beprövad erfarenhet.
PL
 
Sv: Laga med blod

Nej inte för vet., men det är förbjudet för alla andra att göra det, och dom jag vet som sysslar med sånt är lååångt från att vara utbildade veterinärer. Så ja det är olagligt. :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 177
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp