Lag om "bakluckan"

T

Tomaten

vet inte vart detta ska ligga så jag chansar på här.
Jag har hört så otroligt mycket om denna bakluckan på transporten(den lilla extra som man fäller upp sist)att man INTE INTE INTE får ha den nere då blir det böter men sen hörde jag att de sagt på hästliv(Tv4Plus) att man vist får ha den nere.
Någon som vet bestämmt?
har för säkerhes skull åkt med den stängd men nu är det ju så ruskigt varmt så på små vägar åker luckan ner så han inte får värmeslag! :angel:

Sv: Lag om "bakluckan"

hade en tråd om det nyss och det är tydligen inte lag på att ha den stängd.

snack om att avgaser kommer in om man har den öppen.

Nej, det finns INTE någon regel om huruvida du får ha den uppe eller nere!

oj då, kanske skulle ha letat lite bättre innan :o men tack till både dig och LenaH

Det är bara en gammal skröna att man inte får ha den nere likaså finns det någon gammal skröna om att om hästen skadar sig i transporten gäller inte försäkringen om den inte har lädergimma på den!

men INGET av detta är sant.

Hur är det med en s k rullgardin som finns på vissa släp, kan man vara lika säker med den nere, som med en lucka som är stängd?? Om man t ex kör sto med föl, binder man ju inte fölet utan det är ju löst. Så den inte hoppar ut, menar jag. :confused:

Tror inte det kommer in så mycket avgaser den vägen. Värre är det väl om du står vid ett rödljus och väntar på tomgång. Då kommer det ju in avgaser i släpet framtill.

Visst får Du ha den nere om Du vill, men hur kul är det för hästen när monster till långtradare närmar sig och sakta kör om, jag skulle bli sk*tskraj om jag vore häst. På mindre vägar är det ju annorlunda.

Har faktiskt märkt att de bryr sig mindre när de ser långtradarna komma (att man sedan kan fråga sig av vilken anledning de måste in i transporten och lukta med nosen innan de går ut och kör om) än när de bara hör dem ligga klossade bakom transporten eller när de plötsligt dyker upp alldeles intill fönstret.
Har bara en häst som tycker att det är bättre när det är stängt just med tanke på lastbilarna de andra är som sagt tvärtom.

Till trådskapare:
Det är faktiskt så att enligt lag behöver många av transporterna tvärtom ha överluckan öppen då de annars inte lever upp till kraven på ventilation som finns i lagen. De flesta gamla släpar har inte tillräcklig ventilation med överluckan stängd och då skall man faktist om man skall följa lagen köra med överluckan ÖPPEN.

På min transport, en Ifor Williams, är de övre dörrarna delade. Mycket praktiskt - jag brukar stänga vänsterhalvan och ha den högra öppen. :)

Immer

Liknande trådar

Fordon I juli tappade alltså bärgaren våran bil. Den åkte ner för en backe och krockade med ett träd. Bakluckan gick sönder och lite annat...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 598
Senast: et_flickan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 435
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel