girly

Trådstartare
Jag använder mig gärna utav det uttrycket här i trådarna. men det är tyvärr nästan ingen som vet vad jag menar. Men det handlar om hästens pshyke.
En häst börjar alltid på en linje.


________________baslinjen

När hästen blir rädd så bygger den en låda. en liten om den mest hoppar till eller omdet är bara ngn ny detalj som att man har gjort om ngnstans och hästen är van vid att det ska se ut på ett annat sett. Eller en stor låda om hästen blir mkt rädd. De stor lådorna kan även byggas utav att den blir osäker. Det blir dem när de lämnar sin flock, eller sitt stall(hem) och det bygger lådor.


.........Mentala linjen
___________________________
,,,
,,,,__
,,,|...|
,,,|__|
,,,|__|lådor
,,,|...|
,,,|...|
__|__|_________ "baslinjen"

Så att lämna flocken, stallet och sånt som gör att hästarna inte har samma trygghet bygger stora lådor. Förändringar bygger lådor. Det kan vara en sten som inte har legat där innan som hästen ser. Det bygger en låda. Det kan vara nya ställen eller nya hästar. Det bygger lådor.
Och när en häst har byggt tillräckligt många lådor så kan den minsta lådan en häst kan få (typ att en sten inte låg där förra gången han gick där) en häst att reagera som att det vora jordens undergång. Många tycker hästarna är knäppa. men de har gränser. Då har de passerat sin mentala linje.

__ .........Mentala linjen
__|...|______________________
,,,|__|
,,,|__|
,,,|...|
,,,|__|
,,,|__|lådor
,,,|...|
,,,|...|
__|__|_________ "baslinjen" ______


Så världens mest trefiksäkra häst kan bli rädd för minsta lilla fordon beroende på hur många lådor hästen har byggt mentalt. Studera detta och klura länge innan ni ställer frågor. Jag hoppas att detta lär er ngt? Om ni inte förstår är det självklart bara att fråga! men försök göra frågorna så utförliga som möjligt så jag vet precis vad det är ni inte fattar.
 
Senast ändrad:
Sv: Lådor

Jag använder mig gärna utav det uttrycket här i trådarna. men det är tyvärr nästan ingen som vet vad jag menar. Men det handlar om hästens pshyke.
En häst börjar alltid på en linje.


________________baslinjen

När hästen blir rädd så bygger den en låda. en liten om den mest hoppar till eller omdet är bara ngn ny detalj som att man har gjort om ngnstans och hästen är van vid att det ska se ut på ett annat sett. Eller en stor låda om hästen blir mkt rädd. De stor lådorna kan även byggas utav att den blir osäker. Det blir dem när de lämnar sin flock, eller sitt stall(hem) och det bygger lådor.


.........Mentala linjen
___________________________
,,,
,,,,__
,,,|...|
,,,|__|
,,,|__|lådor
,,,|...|
,,,|...|
__|__|_________ "baslinjen"

Så att lämna flocken, stallet och sånt som gör att hästarna inte har samma trygghet bygger stora lådor. Förändringar bygger lådor. Det kan vara en sten som inte har legat där innan som hästen ser. Det bygger en låda. Det kan vara nya ställen eller nya hästar. Det bygger lådor.
Och när en häst har byggt tillräckligt många lådor så kan den minsta lådan en häst kan få (typ att en sten inte låg där förra gången han gick där) en häst att reagera som att det vora jordens undergång. Många tycker hästarna är knäppa. men de har gränser. Då har de passerat sin mentala linje.

__ .........Mentala linjen
__|...|______________________
,,,|__|
,,,|__|
,,,|...|
,,,|__|
,,,|__|lådor
,,,|...|
,,,|...|
__|__|_________ "baslinjen" ______


Så världens mest trefiksäkra häst kan bli rädd för minsta lilla fordon beroende på hur många lådor hästen har byggt mentalt. Studera detta och klura länge innan ni ställer frågor. Jag hoppas att detta lär er ngt? Om ni inte förstår är det självklart bara att fråga! men försök göra frågorna så utförliga som möjligt så jag vet precis vad det är ni inte fattar.

Detta är rena NYSET! :rofl:
Detta med lådor som byggs upp förstår jag inte, och det funkar inte så i huvudet på en häst. Grejen är att så fort en "låda" byggs upp så ska den till varje pris rivas, d v s att man utsätter den för dessa faror så ofta att det inte längre är en fara. Sen beror det på ryttaren/ hanteraren hur mycket trygghet man kan bygga in i hästen genom att uppsöka alla dessa farligheter så ofta som möjligt. De flesta tror att ridsäkerhet sitter i en hjälm och skyddsväst, men då har man ju inte fattat ett dugg. Säkerhet bygger du in i hästen genpom att vänja den vid allt ont och skapa ett ledarskap som gör att hästen är trygg o vet att så länge husse/ matte är med, då är det lugnt. Så denna teori om "lådor" som byggs på farlighetskontot , det är bara NYS! Spola idén, den är befängd och helt galen! Ägna tankekraften åt nåt vettigare! Ugh, Bill har talat :cool: ! Lyssna och lär! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lådor

Så tillräckligt många stenar på fel ställe, skulle kunna få en polishäst att bli rädd för en Volvo?

Sen då, sparar hästen lådor från torsdag till fredag, eller börjar den om?


Till Bill:

Varför "citatsvar", guldfiskminne?
 
Sv: Lådor

hmm fattar inte heller grejen med lådorna :crazy: :crazy:

det finns ju hästar som är totalt orädda
som min shettis som kan stå brevid ett jettplan som startar utan att kan kutar i väg bara han får MAT:devil: :devil:
eller när vi är ute i trafiken hur coool som helst han går hem när han lessnat på uteritten :crazy:
medans min hoppar åt alla håll och kanter
 
Sv: Lådor

Men hur förklarar du då fenomenet att gå förbi en brevlåda 10 ggr och gång nr 11 blir man rädd för den? Ligger där då en ny sten eller pinne då menar du?????:confused:
Personligen tror jag att det precis som med barn och hundar är så att dom har inte reflekterat över brevlådan innan och sen helt plötsligt så "ser" den att den finns och hoppar till. Lådbyggande tror jag inte på för då skulle man ju aldrig kunna rida ut i skogen, som ju förändras hela tiden.:rofl:
 
Sv: Lådor

Jag tror jag förstår hur TS menar, fast jag använder en tröskel ist för lådor.
Ett ex: Du bor i ett hus där det ibland knäpper i väggen. Inget att bli rädd för tycker du, helt ok. En kväll ser du en rysare och mitt i allt spännande knäpper det till i väggen och du hoppar till. Alltså du blir skrämd för att du har passerat tröskeln, eller som TS säger, du har för många/stor låda och då blir du mer lättskrämd.
Ju mer lådor du har att bära på, desto mer lättskrämd är du. Kanske man inte blir klokare av min förklaring:crazy:
 
Sv: Lådor

Jag kan säga att den är helt rätt. Men det du säger att man kan vänja den vid faror stämmer helt! Men har man utsatt den för mkt på en dag så kommer en gräns. Det gäller även människor, hundar, katter. Praktiskt taget alla djur. Sen har alla hästar olika långt till det att de blir så rädda. Och det stämmer faktiskt väldigt bra. Du kan mkt möjligt aldrig ha råkat ut för detta, men det är sant.
 
Sv: Lådor

Det är för att din shettis har långt till den linjen då de blir så rädda. Men skulla alla möjliga saker som han aldrig varit med om hända på en dag utan att ngn lugnar och berättar att det är okej eller att han kan lugna sig med mat eller ngt. Då kan även han bli rädd till sist. Din häst som hoppar åt sidan för allting och så tycker många saker är läskiga. Men varje sak blir mindre läskig varje gång de ser den. Så länge de ligger under den mentala linjen som jag kallade den. De blir både mer spända för varje sak därför blir saker mer överraskande ju högre deras "torn" av lådor blir. Men det behöver inte vara så att vi känner det.
 
Sv: Lådor

Att din häst blir rädd för den den elfte gången är för att den då har innan du rider förbi den byggt en massa lådor. Så den är närmre den här "mentala linjen". Det kan bero på många små saker. Väder och vind, olika ljud den hört på dagen och om den har sett många nya saker.

Jo. Men där är de vana vid att det förändras hela tiden. Om vi säger så här. En av dina vänner färgar typ håret hela tiden. Med tiden är du inte förvånad. Men en dag så kommer din andra vän som aldrig färgat håret med en annan hårfärg. Blir inte du då lite överraskad/förvånad?

Samma sak. Är du van vid att det legat en sak på ett ställe typ 20 gånger och utan att du vet varför så har de flyttat på den. Då menar jag mer onaturliga grejer(traktor, fårnät, mm). Eller om det aldrig stått ngt vi kanten av vägen och det står en traktor där. Hur ska hästar veta att det är vardag om de aldrig varit med om det förut. Att träd ligger här och var och sen flyttas är ju vardag även för dem. För vissa hästar är det även vardag att mer onaturliga saker ligger här och var och sedan tas bor.t. Men vissa hästar upplever nästan aldrig detta. Så de tycker det är konstigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lådor

Du har fatta precis! Men ju mer van man blir för varje läskig sak ju längre tid tar det för en att komma över tröskeln om man säger så..
 
Sv: Lådor

Vill bara säga att alla för tycka och tänka precis som man vill. Men jag tycker att den stämmer och det gör alla andra som har fått lära den sig men inte över nätet. För det är lättare att förstå när man ritar vanligt.
 
Sv: Lådor

Det var bland det mest korkade jag läst faktiskt. Inlägget vittnar om bristande insikt i hästens psyke, rena "ridskolenivån" i tankesättet!
 
Sv: Lådor

Intressant tråd!:)
Det du omvandlat och gjort till funderingar med lådor kallas i vardagligt tal för en psykodynamisk teoribildning. Tidigare skeenden/händelser i livet påverkar vem man är idag och är avgörande för hur man reagerar i olika situationer. Människor med traumatiska upplevelser i bagaget drabbas lättare av panikångest och stressrelaterade symtom, dvs en lägre toleranströskel.

Visst kan den psykodynamiska teoribildningen vara gångbar i vissa fall men som alla vet så är ju både hästar och människor indvider och hur man väljer att reagera är högst individuellt.;)
 
Sv: Lådor

hmmmja...förstår vad som menas ..men förstår även all kritik mot det...

men som sägs..alla har gränser, hästar, hundar, katter, människor.. och snackar vi stressnivå finns det många faktorer som spelar in..

"läskiga" saker på ridvägen går vi alltid fram till o nosar på och (om pållen får välja efter att han försökt inbilla mig att det är farligt) gärna provar att tugga på med :p
 
Sv: Lådor

Jag själv får många olika tankebanor när jag läsar alla inlägg som görs här. Det är verkligen kul att så många svarade på det här.:)
 
Sv: Lådor

Jag tror också jag förstår hur trådskaparen menar men att gestalta detta med lådor tror jag förvillar mer än förtydligar för de flesta. Din liknelse vid trösklar är mycket bättre.
 
Sv: Lådor

Intressant tråd!:)
Människor med traumatiska upplevelser i bagaget drabbas lättare av panikångest och stressrelaterade symtom, dvs en lägre toleranströskel..;)
Går det att höja tröskeln igen, dvs om man drabbats av stressrelaterade syndrom, kan man åter bli som "vanligt" igen är är människan eller hästen skadad för livet?
Har själv varit ute för en ridolycka och är sedan dess mycket mer på min vakt vad hästen gör....höjd uppmärksamhetsgrad alltså.
 
Sv: Lådor

Att jag skrev med lådor är för att när jag fick se det mitt framför mig smatidigt som ngn förklarade var det helt självklart. Men det med trösklar var ännu bättre. För det var lite svårt att göra ngn bild av lådor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 168
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp