Sv: Lådor

Jag använder mig gärna utav det uttrycket här i trådarna. men det är tyvärr nästan ingen som vet vad jag menar. Men det handlar om hästens pshyke.
En häst börjar alltid på en linje.


________________baslinjen

När hästen blir rädd så bygger den en låda. en liten om den mest hoppar till eller omdet är bara ngn ny detalj som att man har gjort om ngnstans och hästen är van vid att det ska se ut på ett annat sett. Eller en stor låda om hästen blir mkt rädd. De stor lådorna kan även byggas utav att den blir osäker. Det blir dem när de lämnar sin flock, eller sitt stall(hem) och det bygger lådor.


.........Mentala linjen
___________________________
,,,
,,,,__
,,,|...|
,,,|__|
,,,|__|lådor
,,,|...|
,,,|...|
__|__|_________ "baslinjen"

Så att lämna flocken, stallet och sånt som gör att hästarna inte har samma trygghet bygger stora lådor. Förändringar bygger lådor. Det kan vara en sten som inte har legat där innan som hästen ser. Det bygger en låda. Det kan vara nya ställen eller nya hästar. Det bygger lådor.
Och när en häst har byggt tillräckligt många lådor så kan den minsta lådan en häst kan få (typ att en sten inte låg där förra gången han gick där) en häst att reagera som att det vora jordens undergång. Många tycker hästarna är knäppa. men de har gränser. Då har de passerat sin mentala linje.

__ .........Mentala linjen
__|...|______________________
,,,|__|
,,,|__|
,,,|...|
,,,|__|
,,,|__|lådor
,,,|...|
,,,|...|
__|__|_________ "baslinjen" ______


Så världens mest trefiksäkra häst kan bli rädd för minsta lilla fordon beroende på hur många lådor hästen har byggt mentalt. Studera detta och klura länge innan ni ställer frågor. Jag hoppas att detta lär er ngt? Om ni inte förstår är det självklart bara att fråga! men försök göra frågorna så utförliga som möjligt så jag vet precis vad det är ni inte fattar.

Jag förstår exakt hur du menar, för det är samma princip man testar i hundarnas mentalbeskrivning och korning. Där utsätter man dem för en sak som ger hunden en mental spänning (som du kallar låda) och sedan kontrollerar man om de har förmågan att släppa/lösa upp spänningen. Om de inte kan det säger man att de "bygger på sig" spänning. Om de bygger på sig spänning klarar de nästa moment sämre än om de hade kunnat släppa spänningen.

Enligt din beskrivning ovan så har du missat att även hästar kan frigöra sig spänningen. Du beskriver påbyggnad av spänning som enda utvägen. Tror du att det är så? Kan du utveckla din åsikt om det?
 
Sv: Lådor

Svår fråga..det är ju i allra högsta grad individuellt vad man gör med sin erfarenhet. Tiden läker alla sår, brukar man säga, och människan kan ju lära sig att leva med ärren men den kan även försvåra läkningsprocessen. Det finns en bra förklaring där man använder ringar på vattnet som symbolik. Ett stort trauma blir en jättesten som släpps mot vattenytan och ger långvariga effekter, dvs ringarna kommer långt ut från mitten och påverkar många områden. Det innebär att händelsen ( stenen )lämnar spår och påverkar människan under lång tid. En liten sten ger ju mindre och en mer kortvarig effekt i vattnet.

Nu har jag svamlat klart och jag hoppas någon förstod vad jag menade....
 
Sv: Lådor

Detta resonemang, att det skulle liksom byggas på med "lådor" av ångest hela tiden skulle ju innebära att hästen vore ett darrande nervvrak, överfylld av dödsångest, redan vid tidig ålder. Det vet vi alla att så är det ju inte. Stoppa dessa galna funderingar i soptunnan och låt dem förbli där, det är ju bara trams!!:D
 
Sv: Lådor

Detta resonemang, att det skulle liksom byggas på med "lådor" av ångest hela tiden skulle ju innebära att hästen vore ett darrande nervvrak, överfylld av dödsångest, redan vid tidig ålder. Det vet vi alla att så är det ju inte. Stoppa dessa galna funderingar i soptunnan och låt dem förbli där, det är ju bara Svammel!!:D
Och Molle 2, dina ringar på vattnet går inte att begripa!:D Trams!
 
Sv: Lådor

Min åsikt är inte att de bara bygger på spänning. Varje gång de utsätts för ngt som gör att bygger på spänning så minskar påbyggnaden varje gång. Så att de till sist inte bygger på ngn spänning utav den saken.
Jag vet att de kan frigöra sin spänning också. Det känns självklart. Men det har jag inte fått beskrivet. Klart att de inte bara bygger på hela tiden och blir nervvrak som Bill skrev. De gör sig även av med all spänning. Men det vet jag inte riktigt hur det går till. Om ngn vet kan ju de beskriva det.
Jag förstod precis vad du menade med ringarna Molle2. men jag fick ta och tänka en stund,
 
Senast ändrad:
Sv: Lådor

Förstår vad du menar. Många tyckt tro (inte i denna tråden utan irl) att man håller dig vid baslinjen genom att hålla hästen undan för hemskheter och lugna den hela tiden. Det tror dock inte jag. Jag skulle liksom vilja lägga till att ju fler lådor man bryter ner (ju fler spänningar hästen utsätts för och löser) dessutom mer höjer den sin mentala linje (eller gräns eller vad du skrev). Håller du med om det?
 
Sv: Lådor

Det håller jag verkligen med om. Du verkar förstå exakt vad jag pratar om också. Det tycker jag är skoj också!:rofl:
 
Sv: Lådor

Då förstår vi åtm varandra :D

Endel (menar ingen här inne) verkar öht inte tänka ngt ALLS åt deta här hållet. Hästen är antingen rädd eller dum och då är den typ alltid det på det stället. Ingen tanke bakom varför den blev sådan eller hur man ska ändra på beteendet... "Han ÄR sådan, det har han alltid varit!" Hmm... Varför är han inte det med Mig på ryggen då? :crazy: Hästen får glatt skena förbi vissa ställen med hvudet i vädret bara för att den alltid gjort så...
 
Sv: Lådor

Jag håller verkligen med dig. Jag har aldrig ridit ngn dum häst. Det händer att jag prata högt för mig själv och säger det till en häst. Men då menar jag oftast att den är rolig. Inte att den är dum så den inte fattar. Om jag lyckas med det jag vill i mitt liv så kommer jag försöka att hjälpa till med hästar som folk har problem med. Det är min högsta dröm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 168
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp