Lädergrimma i transport?

Sv: Lädergrimma i transport?

*KL*
Visa mig den nylongrimma som håller...
Visst kan själva banden vara starka, men Endera går sömmarna upp, eller att metallringarna släpper.
Jag har testat massor med grimmor, och nog går de sönder om hästen hänger sig.

Jag har sett en ponny som fastnat med grimskaftet och hade nylongrimma på. Grimman hade bränt sönder den stackaren något fruktansvärt. Grimman gick INTE sönder. (tyvärr, för det hade besparat ponnyn mycket lidande)
Efter detta använder jag aldrig nylongrimmor öht.

Använder bara nylongrimmor och köper de billigast jag kan hitta. Där är oftast ringarna så dåligt svetsade att de går sönder relativt lätt, eller så går sömmarna upp.

Känner en unghäst som hade på sig en lite för stor kraftig dubbelsydd lädergrimma och lyckades få in ett framben vid nosen. Jag kan säga att hästen var mer trasig än grimman.

Ja, fyy vilka skador det kan bli. Vi vågar inte ha grimma på våra i hagen.

Jag har sett en ponny som fastnat med grimskaftet och hade nylongrimma på. Grimman hade bränt sönder den stackaren något fruktansvärt. Grimman gick INTE sönder. (tyvärr, för det hade besparat ponnyn mycket lidande)

Intressant. Tipsa mig gärna om vad det var för grimma. Jag trodde jag testat alla som fanns på marknaden....

Jag använder lädergrimma vid transport,har även en vässad kniv hänger lättilgängligt i transporten,men som ej hästen når!

Vad det var för märke på grimman har jag ingen aning om.
Detta hände på tidigt 80-tal. Men det borde väl inte vara skillnad på nylongrimmor då och nu? Nylon är nylon liksom.

Jag änvänder nylon på ena hästen och läder på den andra. Jag vill ha en stadig grimma. Har på nylongrimman satt på sånna här kuddar så att hästen inte kan bränna sig.

Detta kan ju vara något.
3371

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 659
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 306
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022