Läderfett - bör det användas ofta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MissMidoriViking
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 559
M

MissMidoriViking

Jag som medryttare anser att man bör sköta av utrustningen efter varje ridtur med en svamp och lite sadeltvål och att man en gång i veckan bör gå igenom hela utrustningen lite nogrannare och kanske smörja in även med läderfett , men hur bra är det egentligen? Hur ofta bör man använda läderfett och i hur stor mängd ? Jag vill ju inte överfetta andras utrustning i risk att förstöra (?) den. Tusen tack på förhand :cool:

Sv: Läderfett - bör det användas ofta?

En gång i veckan är nog ett bra riktmått, men känn på lädret och se om det behövs eller inte isället. Är det mjukt läder så behövs lädret smörjas mer sällan, men om det blir torrt fort så får man smörja efter behov. Jag tror inte att man kan överfetta lädret, men jag är inte heller någon expert på området. Den bästa skötseln är ju efter varje ridtur/användningstillfälle. Då får aldrig dammet och smutsen fäste att förstöra lädret!

Sv: Läderfett - bör det användas ofta?

Min sadelmakare har sagt till mig att man gärna kan dra av/smörja grejerna med lädertvål varje dag, det gör ingen skada på lädret o är bra att göra spec när det regnat.

Däremot ska man vara försiktig med läderfett, inte smörja med det alls ofta. Sadlen räcker det att smörja ett fåtal ggr om året, tränset kanske lite oftare.

Jag försöker dra av tränset med tvål varje dag, sen smörjer jag allt ordentligt med tvål o fett (lite fett!) kanske en gång i månaden. Sadlen inte riktigt så ofta.
Ibland tar jag isär tränset o bara smörjer det med tvål så man kommer åt överallt.

Jag tkr man känner ju själv på en del läder hur "äckligt" o översmörjt det känns med fett... Lädret blir mättat på fett o kan till slut inte ta åt sig mer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 625
Senast: Anonym_85
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka