Lådcykel istället för bil?

Lådcykel istället för bil?

  • Nej aldrig

    Röster: 25 46,3%
  • Ja funkar fint

    Röster: 2 3,7%
  • Ja om den har el

    Röster: 28 51,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    54

Blyger

Trådstartare
Vi har kommit till det läget att vår gamla Volvo
behöver lagas. För 15-20' i år och sen ett kamremsbyte för 8-10' om något år. Vi funderar nu på en cykel istället för ny bil.

Vi har en snart sexåring och en bebis , föräldralediga i ett år till typ. Iaf jag kan jobba delvis hemifrån. Bor på landet, en kilometer till bussen som går varannan timme.
5 km till skolan (men får skolskjuts), 5 km till stan.

Funkar en lådcykel även för en sexåring?
Kan bebisar sitta/ligga ok?
Vad är viktigt att kolla efter?
 
Har ni två bilar, och överväger att byta den ena till en lådcykel?
Det är inte svar på din fråga, men jag själv skulle nog inte vara bekväm med att bo på landet med två barn varav en bebis, utan bil. Främst med tanke på situationer som sjukdom och olycksfall men även aspekter som att någon vuxen behöver vara frisk och hel nog för att öht kunna transportera familjen.
Cykel istället för andrabil är en sak (och den idén gillar jag) men helt utan bil skulle kännas väldigt utsatt imho.
 
Har ni två bilar, och överväger att byta den ena till en lådcykel?
Det är inte svar på din fråga, men jag själv skulle nog inte vara bekväm med att bo på landet med två barn varav en bebis, utan bil. Främst med tanke på situationer som sjukdom och olycksfall men även aspekter som att någon vuxen behöver vara frisk och hel nog för att öht kunna transportera familjen.
Cykel istället för andrabil är en sak (och den idén gillar jag) men helt utan bil skulle kännas väldigt utsatt imho.
Ja förlåt, exakt så. Vi har två idag.

Min tanke är nog också att den som jobbar åker buss. Min man har åkt buss mycket tidigare, innan bebisen men tog då bilen till förskolan, lämnade barnet och sen bussen därifrån. Nu slipper vi det momentet iaf ett år eftersom lilla är hemma och stora får skolbuss. Att ta buss, lämna på skola/förskola och sen åka till jobbet är inte möjligt pga busstiderna osv.
 
För mig så aldrig då det här är så vanligt med cykelstölder så lämna vid station, hållplats eller butik gör jag bara inte.
Var jag i din sits så skulle jag isåfall häller skaffa en longtail cykel istället för lådcykel och kanske en kärra att hänga på bak om mer utrymme till frakt behövs.
 
För mig så aldrig då det här är så vanligt med cykelstölder så lämna vid station, hållplats eller butik gör jag bara inte.
Var jag i din sits så skulle jag isåfall häller skaffa en longtail cykel istället för lådcykel och kanske en kärra att hänga på bak om mer utrymme till frakt behövs.
Inte hört om cykelstölder här, är en småstad/by. Behöver mest kunna flytta barn och kanske småhandla, så inte parkera vid någon centralstation i en stad.

En cykelkärra är ju dock mycket billigare, men frågan är om en sexåring åker bra i en sån och om man själv orkar trampa :angel:
 
Vi har kommit till det läget att vår gamla Volvo
behöver lagas. För 15-20' i år och sen ett kamremsbyte för 8-10' om något år. Vi funderar nu på en cykel istället för ny bil.

Vi har en snart sexåring och en bebis , föräldralediga i ett år till typ. Iaf jag kan jobba delvis hemifrån. Bor på landet, en kilometer till bussen som går varannan timme.
5 km till skolan (men får skolskjuts), 5 km till stan.

Funkar en lådcykel även för en sexåring?
Kan bebisar sitta/ligga ok?
Vad är viktigt att kolla efter?
Lådcykel med el i sådana fall, tänker jag. Men de är nog rätt dyra?
 
Inte hört om cykelstölder här, är en småstad/by. Behöver mest kunna flytta barn och kanske småhandla, så inte parkera vid någon centralstation i en stad.

En cykelkärra är ju dock mycket billigare, men frågan är om en sexåring åker bra i en sån och om man själv orkar trampa :angel:

Jag tänker att om du ska köra barn i lådcykel så är el nästan ett måste. Eller rättare sagt om du funderar på ifall du orkar trampa utan el så är det inte tyngre med en vanlig cykel med cykelvagn än med en lådcykel :)
 
Jag hade hellre sparat in på något annat om möjligt.
Bil är guld värt i Sverige.
Hade vi bott i Spanien med bra underlag och fint väder mestadels hade jag svarat annorlunda.
 
Inte hört om cykelstölder här, är en småstad/by. Behöver mest kunna flytta barn och kanske småhandla, så inte parkera vid någon centralstation i en stad.

En cykelkärra är ju dock mycket billigare, men frågan är om en sexåring åker bra i en sån och om man själv orkar trampa :angel:
Om den äldsta är 6 år så en sådan här lösningen kan vara värt att titta på
https://images.app.goo.gl/XHGP9qAnM7yxNGtA7
 
Med fem km till stan och ytterligare en bil så hade jag sagt ja, absolut! OM det finns vettiga vägar att cykla på. Speciellt om den som inte är FL har möjlighet att ta buss när man vill göra längre utflykter hemma.

Vi har fem km till förskolan och det tar jag ibland med cykelvagnen, men bara den tiden på året när det är ljust när de hämtas och bara om det är bra väder, för vägen är tyvärr kass (kurvig landsväg). Men när det går är det jättemysigt, bra motion också, (min cykel är inte eldriven). Hade vi inte haft en så billig liten pendlarbil hade jag nog velat ha någon elcykellösning istället för en andra bil, men den stora som jag faktiskt vill bli av med behöver vi för alla längre resor, att kunna köra släp med eller köpa större grejer i och den lilla elbilen med kort räckvidd kostar oss nästan ingenting så den vill jag inte byta ut.

Vad som vägde emot en sådan lösning för oss när vi skaffade en andra bil och faktiskt fick oss att välja bilen istället var tyvärr avsaknaden av cykelväg till förskolan, så trist att det ska vara så, men jag cyklar inte gärna själv på den vägen när det är mörkt och halt ute, så att göra det med barnen i cykelvagnen (man får ju ett lite bredare, längre och otympligare ekipage, som inte bara är att slänga ned i diket vid idiotmöte, oavsett cykelvagn eller lådcykel) under vinterhalvåret gick bort.
 
Jag har en elcykel där jag får med båda barnen, men annan variant än Lådcykel. Hade tidigare Elcykel med cykelkärra. Så jag har de senaste åren cyklat majoriteten av årets dagar, med vinterdäck på vintern.
Vi har idag två bilar, där den ena står mycket men hade aldrig valt att ”bara” ha min cykel om jag behövde välja fordon.
Sen såklart kanske det påverkar hur livet med fritidsaktiviteter, mer eller mindre nödvändiga transporter etc ser ut.
 
Vi har kommit till det läget att vår gamla Volvo
behöver lagas. För 15-20' i år och sen ett kamremsbyte för 8-10' om något år. Vi funderar nu på en cykel istället för ny bil.

Vi har en snart sexåring och en bebis , föräldralediga i ett år till typ. Iaf jag kan jobba delvis hemifrån. Bor på landet, en kilometer till bussen som går varannan timme.
5 km till skolan (men får skolskjuts), 5 km till stan.

Funkar en lådcykel även för en sexåring?
Kan bebisar sitta/ligga ok?
Vad är viktigt att kolla efter?
Vi har kommit till det läget att vår gamla Volvo
behöver lagas. För 15-20' i år och sen ett kamremsbyte för 8-10' om något år. Vi funderar nu på en cykel istället för ny bil.

Vi har en snart sexåring och en bebis , föräldralediga i ett år till typ. Iaf jag kan jobba delvis hemifrån. Bor på landet, en kilometer till bussen som går varannan timme.
5 km till skolan (men får skolskjuts), 5 km till stan.

Funkar en lådcykel även för en sexåring?
Kan bebisar sitta/ligga ok?
Vad är viktigt att kolla efter?
Jag äger inte ens en bil utan lådcyklar (eller åker kollektivt, men det är bara när vi ska riktigt långt) var vi än ska mina två barn (äldsta 8..) och jag. Tycker det är ett helt outstanding transportsätt. Men då bor jag med mycket cykelväg men mkt trafik och dåliga parkeringsmöjligheter (Sthlm innerstad). Helt fantastiskt på sträckor upp till nån mil. Kan alltid parkera närmast alla aktiviteter när vi kommer fram också
 
Inte hört om cykelstölder här, är en småstad/by. Behöver mest kunna flytta barn och kanske småhandla, så inte parkera vid någon centralstation i en stad.

En cykelkärra är ju dock mycket billigare, men frågan är om en sexåring åker bra i en sån och om man själv orkar trampa :angel:
Lådcykel är nog bättre.

Det finns en familj i min tidigare bostadsort som använde lådcykel. Det såg väldigt enkelt ut när de trampade omkring. Sist jag såg dem på cykeln var när de hade 2 barn i skolan som satt i den där lådan (några km till skolan) så den verkar ha jobbat hårt den där lådcykeln :)
 
Jag äger inte ens en bil utan lådcyklar (eller åker kollektivt, men det är bara när vi ska riktigt långt) var vi än ska mina två barn (äldsta 8..) och jag. Tycker det är ett helt outstanding transportsätt. Men då bor jag med mycket cykelväg men mkt trafik och dåliga parkeringsmöjligheter (Sthlm innerstad). Helt fantastiskt på sträckor upp till nån mil. Kan alltid parkera närmast alla aktiviteter när vi kommer fram också
Vad har du för märke/modell? :)

Det behovet jag ser är ju de där fem kilometrarna åt ena hållet eller andra, inga längre resor liksom men så man inte är helt fast hemma utan bilen.
 
Jag tänker också att vi borde ha det :D
Bara en jobbigt-tröskel att komma över kanske?

Ja men precis, kör bara kör! :D

Vi har möjlighet att leasa förmånscykel via jobbet. Finns alla varianter av lådcyklar, elcyklar osv (Faktiskt därifrån jag har min cykelvagn även om jag inte har cykel därifrån). Kan ju vara värt att kolla om du eller maken har något sådant?
 
Lådcykel well elcykel med vagn tycker jag låter bra. Sedan gäller det att fundera på vilken typ av lådcykel man vill ha. Trehjulingar har jul oftast en större låd, med mer plats, men är hemska att svänga med, har hänt att jag tagit kurva för snabbt och ena framhjulet lättat från marken. Tvåhjulingar har oftast lite mindre låda, och Blair ju lite längre, men funkar lite bättre i kurvor. Har dock inte kört barn med sådana, så vet inte hur de fungerar på den punkten.

Men om du känner att det går att cykla på de vägar du har, så gör det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 147
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp