J

Jildengren

Hejhej.

Jag ska göra om en gammal kolada till ett stall hade jag tänkt. Jag behöver ta bort forderbordet och undrar om det är någon som vet hur man kan göra det enkelt och billigt? Någon som har några egna erfarenheter av det? Vore tacksam för alla svar (:

Sv: Lada

Enkelt då hyr man lämpliga maskiner!
Billigt då tar man fram slägga och spett.

:rofl: Ja, precis! Och det är inte ens enkelt med maskiner, ett riktigt slitgöra faktiskt! Hyra en bilmaskin är nog nödvändigt, annars får man hoppas att dom snålade när dom blandade betongen, så den inte är så hård... :D

Ett alternativ är ju att faktiskt spara foderbordet, det beror ju förstås på vilken inredning du hade tänkt dig. Jag gör lösdrift på ena sidan och boxar på andra.

Jag hyrde en så kallad kobra när jag skulle hacka upp det gamla golvet och de gjutna krubborna i mitt stall.

Det fungerade hur bra som helst, var både enkelt och billigt, glöm inte hörselskydden bara för det dånar ordentligt.

Vi sparade foderbordet (som iof var ganska litet) och byggde två boxar på var sida. Det är såååå smidigt att sköta all foderhantering därifrån. Hästarna fodras snabbt och enkelt. Och så är det öppet över boxväggarna vilket gör att stallet blir luftigare. Hästarna når ju ändå inte varandra.

Som sagts man hyr en maskin som man kan "borra" hål i betongen med. Men vi har också kvar vårat foderbord... Det som vi fick tabort var en injuten tank med vatten som inte fungerade längre och det upphöjda i golvet där korna stod.

man åker till cr*mo eller st*l och h*r och hyr en bilningshammare för ett par hundralappar. Finns ett par olika storlekar men de är hjälpsamma med lämpliga verktyg.

Vi har också gjort om ett kostall till häststall och tagit bort foderbordet. Det går enkelt på en helg. Frugan som inte är speciellt stor skötte det mesta av bilningen och jag skyfflade betongen.

Grunden är egentligen kvaliteten på foderbordet. Jag har varit med och tagit ut en hel del och det varierar väldigt från bord till bord. Har man otur och det är noggrann tillverkare av det bord man ska ta ut så kan det ta väldigt långtid. Man får vara glad om man kan få ut någon meter om dagen. Andra lite mer "sparsamma" bordbyggare har bara lagt ett tunt lager gjutning över en lösutfyllnad då behöver man inte en maskiner utan det spricker upp väldigt lätt ett eller två slag med en stor slägga. Sedan är det nästan bara att ösa ut det.

I det stallet jag står i har de inte tagit bort foderbordet över huvudtaget. Det har byggt 2 boxar på varje sida.
På ena sidan finns en dörr in till foderrummet där foderbodert fortsätter. På andra sidan finns det en stor box, en fölningsbox är det nog och sedan en liten ponnybox bredvid. Önska jag hade några bilder, dålig på att förklara. Men jag kan säga att utfodringen gårjättelätt när man har foderbordet kvar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar