Lada till bostad!

Sv: Lada till bostad!

Bilder kommer imorgon!

Hela storstugan är nu målad, inkl en muralmålning förställande Uffington White horse på stora innergaveln. (Det första man ser när man kommer innanför dörren). Den kommer ha sällskap på väggen av förstoringar av mina underbara kusar.

Alla fasta inventarier är ditsatta, jag har börjat putsa fram naturstockarna och ska olja dem i mitten på veckan är det tänkt. Allt gips är satt i sovrummet och vi hoppas kunna lägga in golv i nästa vecka! :D:banana::banana:

Nämen oj vad roligt att det går så fort!!! För det känns iaf som att det går fort!!! :D

Jag har alldeles glömt bort att uppdatera, här kommer det lite bilder:

Min vägghäst under uppbyggnad:
IMG_0108.jpg

Mitt lilla köksfönster har fått sig en prydnad. Kunde inte låta bli:
IMG_0113.jpg

En styck gavel med färdig häst, färdigmålat tak och delvis lagt golv!
IMG_0114.jpg

Stora stocken i köket är oljad och behandlad som den ska. Golvet delvis lagt från vardagsrum till kök. Palmen från IKEAs fyndhörna SKA få en bättre kruka, sen;)

IMG_0136.jpg

IMG_0137.jpg

Hästen i närbild
IMG_0116.jpg

Kan också meddela att fönstren håller förvånansvärt tätt, trots -31 grader ute så var det inte ens svalare vid fönstren! Inget drag här inte:banana:

/Migo

Jag vet att det inte är speciellt ovanligt med ombygda lador som bostäder, är det någon här som har erfarenhet av det?

En ide har slgit rot om att bygga en lägenhet uppe på fd. höloftet i stora ladan på gården. Eftersom småbalstiden är förbi handlar det ju om ett enormt fint utrymme som i dagsläget står oanvänt. Med den månadskostnaden jag har idag för boendet så är lånet för bygget löst på 1-1½år... OCH jag slipper köra 1½ mil till stallet varje dag:D

Utrymmet är 56 m2 (7*8 m) med 2 st stora snedslag mitt i.

Någon som har gjort ett liknande bygge? Eller kanske själva bor i en fd lada?

Alla tips och inspiration mottages tacksamt! :D

/Migo

Precis så bor jag :D Fast kan säga att det inte är jag som har byggt det så kan inte säga något om det.
Det är ju praktiskt i vilket fall som helst att kunna bo såhär, bygga nytt i nåt gammalt :p

Åhh vad underbart fint det blir.
Hästmålningen var riktigt cool :love:

/hallonsaft som erkänner att hon inte ens är lite sotis utan massor!! :o

Så här ser det ut i "storstugan" just nu:

IMG_0887.jpg

IMG_0886.jpg

Som ni ser har jag nu äntligen fåt in kattluckan och flyttat med mig alla djuren, även om råttorna också får lov att leva lite provisoriskt en vecka. Kompenserar det med att ha dem lösa mycket nu. Båda katterna är jättenöjda över nya hemmet, jag var orolig över att de skulle dra!

Sovrummet ser ut som ett bombnedslag med alla verktyg, jag ska ge mig på sista spacklingen på väggarna där så är det färdigt att måla och lägga klart golvet. Badrummet ska få sista gipset nu i dagarna, men jag har fortfarande inte fått tag i nån hantverkare som kan lägga mattan:(

Om 10 dagar kommer elektrikern och rörmockaren för att göra sista dragningarna, då ska allt vara klart:eek:

Senast ändrad:

wow! Va ljust och fint det ser ut!
Häftigt när man jämnför med före bilderna :)

Lycka till med hantverkarna

Åhh det är sååå fint! Jag kan ärligt erkänna att mina drömmar om att någon gång bygga en loftlägenhet inte blev mindre nu... tänk vad mysigt att kunna ha hästarna en trappa ner :love:

Hoppas verkligen att du får tag på någon som kan lägga mattan, förstår att det känns lite jobbigt när det är tidspress.

Jag tänkte sammanfatta lite med före- och efterbilder. (Har kaffepaus i spacklandet;))

Vy från blivande ytterdörren:
Augusti:
IMG_1032.jpg

Slutet på September
IMG_7039.jpg

18/11
IMG_9141.jpg

2/12
IMG_9488.jpg

mitten av December
IMG_0027.jpg

2/1
IMG_0886.jpg

Västergaveln från sovrummet:

Augusti
IMG_1094.jpg

September
IMG_3837.jpg

Oktober
IMG_8203.jpg

2/12
IMG_9490.jpg

23/12
IMG_0109.jpg

2/1
IMG_0887.jpg

Imorgon är det besök på bygghandeln med släpa igen, det ska inhandlas svart- och vitrutigt klinker till golvet vid ytterdörren, bänkskivor, diskho och lådsatser till köket, lite byggmaterial till klädkammaren och ett par paket golv till sovrummet. Pengarna bara rinner ut ur fickan...:crazy:

kl*

Inte lada direkt men jag väntar fortfarande på att mamma ska slå slag i saken och smälla upp den där friggeboden med sovloft som vi har pratat om sedan vi flyttade hit för 3-4år sedan. Vedboden som upptog platsen revs 2009 och ritningarna är klara sedan länge :mad:.
Ett eget tillfälligt krypin hade varit :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka