Lackmuspapper

F

FRUCKE

Hej allihop! SNÄLLA HJÄLP MIG! Jag har blivit tipsad om att prova mjölken från mitt sto på ett lackmuspapper, dvs surhetsgraden. Pappret ska tydligen bli rött, dvs surt, då fölningen är nära.
Är det någon annan som hört eller provat detta?

Tacksam för alla svar

Anna :idea:

Sv: Lackmuspapper

Det enda jag vet är att du INTE ALLS ska mjölka ur en enda droppe mjölk innan stoet har fölat... Det öppnar spenkanalerna i onödan och ger onödig stimulans till mjölkproduktion.. Dessutom hittar bakterier in i spenarna i onödan och kan orsaka juverinflamation... Mitt tips är att kolla bet.datumet. Sen ser du på stoet när det börjar bli dax.. Att pricka in fölningen exakt är ändå nära på omöjligt..

Vaddå omöjligt?
Man märker oftast tydligt när en fölning är på G. Bäckenbanden släpper och vaxproppar bildas, då vet man att det är nära.

Corax skrev:
Vaddå omöjligt?
Man märker oftast tydligt när en fölning är på G. Bäckenbanden släpper och vaxproppar bildas, då vet man att det är nära.
Nära ja... men därifrån till att exakt pricka fölningen (om man vill vara med om den) är ganska långt..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: Ridinglady
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 604
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar