Tismon-från-ifokus
Trådstartare
Risk för att jag låter dum nu men hur läser man bph? Jag kan inte jättemycket om just sådana saker och skulle gärna vilja lära migIngen av mina jaktlabbar skulle dra efter vilt, utan att få tillåtelse.
Jag skulle säga att det viktigaste är uppfödaren och linjerna, det är spridda skurar inom båda grenarna av rasen. Personligen tycker jag att många av de hundar jag träffat ur showlinjer är flamsiga, osamarbetsvilliga och ganska tröga. Men, jag har så klart inte träffat alla och jag är övertygad om att det finns gott om trevliga showlabbar också.
Jaktlabradorerna har vissa problem med sociala osäkerheter, vissa rädslor för underlag osv, vilket man så klart måste vara noga med i sina efterforskningar.
Jag är så klart partisk, men jag tycker att jaktlabradoren är en otroligt okomplicerad hund som hänger med på allt och som har en fantastisk arbetslust - oavsett vad det ska arbetas med. De behöver inte användas i praktisk jakt, de är lika nöjda med dummyträningar.
Så här ser t ex min yngsta labbes BPH ut, en sann coronavalp som knappt lämnat gården innan sitt BPH och aldrig miljötränats. Men jag kampade faktiskt med honom dagen innan, så han skulle förstå vad det innebär
Visa bifogad fil 98000