• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ankiesen
  • Startdatum Startdatum
A

Ankiesen

Hur är det med er, vad har ni för erfarenheter av Labrador hästar?
Vilka historier går det om dem? Hur har de varit att rida/tävla/hantera osv?

Själv har jag en gammal herre på 19 år i år :banana:
En fuxfärgad gentleman med en knepig bläs (högersidig-schatterad strimbläs). Han tävlas i dressyr och har tre bra gångarter, hoppar bra. Men han är SPÄND. Tittar å fjollar med allt möjligt när man inte jobbar. Senast igår höll han på å löjlade sig med frigolit bitar :eek: när vi skrittade fram...

Min erfarenhet av Labrador hästar är att de är lite... vassa utan att vara dumma eller stolliga. Man måste passa ihop med dem för att de ska ställa upp och ge det de har i sig. De är jättesnälla å gosiga mot allt å alla men personer som ska kräva saker av dem måste på ngt sätt ha "förtjänat" att kräva ngt av dem. Alla Labradoravkommor har tre fina gångarter, de är lite långa i kroppen med fin bärighet (men saknar det vi letar efter idag den eleganta, tunna kroppen med smala ben) och de hoppar även bra.

De saker jag hört om dem är bla att de ska ha ett stort huvud (alltså storleken)... Någon som hört ngt kul?

Ankie

Sv: Labrador

Jag har haft ett Labradorsto. Min allra första häst som jag köpte från en ridskola när jag var 14 år. Vi blev världens bästa kompisar. Jag har nu hållt på med hästar i 20 år men aldrig träffat en så lojal häst! Det stämmer mkt det du säger! :)
Hon var mörkbrun med stor bläs, stort konvext huvud. Hon var lång och lågställd, tyvärr inga som helst gångarter och lat som tusan men jobba med ryggen kunde hon.Hon var grinig som tusan när man borstade, enveten som synden och alldeles underbar. :love: Tyvärr fick jag ta bort henne för hon fick en konstig svampinfektion nånstans vid lungorna. :cry: En sån kuse hittar jag nog inte igen.
Det vore jättekul att höra om fler Labradorhästar!
Mvh B!!

när labrador nämns tänker jag genast på dressyrstjärnan Galliano :love: :bump: :bow:
han e helt underbar.
3 jämna bra gångarter med en skritt som e mycket bra o travökningar som får mej att dregla.. :cool:
väldigt trevligo ha med sej ute påtävlingar.. som andra stjärnor lite divig emellanåt.. :angel:
ja e iaf helt kär i honom =) (fast han e fux :crazy: :angel: )

Jag rider ett underbart sto efter Labrador. :love: Morfar är Furidant.
Mycket av det du skriver stämmer. Hecla är alltid pigg och vill jobba, men man måste få med henne på sin sida. Däremot ogillar hon när rutiner ändras, eller när utseendet på "hennes" vägar och hemmiljö förändras. Hon är som jag, ogillar alla sorters förändringar. ;)
Hon har ett stoooort huvud med långa öron. En riktigt rejäl dam på över 170 cm. Grova ledgångar, lång hals, lång rygg, stora hovar.
Jag är urkass på att bedöma gångarter, men hon ser ut att ha tre bra gångarter, och har väldigt lätt för att samla ihop sig. Däremot vill hon inte gå in i transporten :crazy: och där kommer hennes tjuriga sida fram. :D Hennes ägare tränar dressyr och jag vet att hon är en tiger i både ban- och terränghoppning. Jag tror inte hon har tävlat så mycket dock, dels för transportproblemet och dels för att hon lätt blir spänd i tävlingsmiljö.
Hecla är också 86:a, men beter sig som en femåring när man rider. :angel:
Jag hoppas verkligen att hon får vara frisk många år till, så jag får njuta av denna fantastiska läromästare. :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Var och letade fram bedömningen från treårsvisningen på min Labrador dam...
Typ: feminin, väl prop. god modell, poäng 8
Huvud, hals, bål, kors: utrycksfullt huvud, lågt ansatt hals, god överlinje, poäng 7

Visserligen var det några år sedan men det är ju fortfarande samma häst. Det mesta ni skriver om era Labrador hästar stämmer även på min dvs hon är bestämd, vet vad hon vill, ogillar förändringar i rutiner och omgivning men är helt underbar när allt stämmer. Dock är hon inte hög som ett hus - endast 163cm, hon är inte lång i modellen eller grov och tung. Alla som möter henne fastnar för hennes huvud som är lagom, och som de sa uttrycksfullt däremot har hon rätt stora men passande öron. Hon har inte heller begåvats med bläs utan med stjärna.
Hon är verkligen en stor personlighet som redan som unghäst skötte sig när det kom upp ovana på ryggen.
Hon är duktig i alla grenar vi har provat på.

Kul att läsa om andra avkommor efter Labrador

Jätte trevliga hästar, dom jag stött på. Har aldrig heller ej hört något negativt om hans avkommor.

Jag kände ett föl e.Labrador-Gaspari för 10 år sedan. Han var ursöt!!
Såg ut som en liten åsna, men blev nog mörkbrun under fölpälsen som var lång och grå. Stoet var mörkbrunt. Men det härligaste med honom var gångarterna... :love: Dessutom hade han ärvt stoets vackra huvud med små fina öron. Så klart såldes den lilla pärlan som föl. Sedan har jag inte hört något mer. :cry:

Min gamla foderhäst är e.Labrador-Monaco och han är troligtvis världens trevligaste häst!!! En riktig klippa i alla lägen, utan att vara mesig: han har ordentlig egen motor och är stor och stark, men väluppfostrad, så man kunde alltid stanna även om man har satt full fart på honom. Jag är otroligt tacksam att jag fick ha honom som första "egna" häst eftersom han aldrig ställde till besvär utan alltid gjorde sitt bästa. Dessutom är han supersocial, jag tyckte att han var som en stor hund mer än en häst ibland, ville alltid vara med och kunde stå i timmar och gosa. Sedan var han kanske inget grand prix-ämne (inga vidare gångarter...), men har tävlat LA/LA/lätt fälttävlan. Och sist men inte minst: vacker som en dag; pappa upp i dagen, t o m exakt samma tecken och alldeles knallröd fux! Jag rekommenderar alla en Labradorhäst (även om jag själv har köpt en häst med helt annan stam nu)!!!

knepigt att hon inte hade ngn gång... Det brukar känneteckna dem annars... Vad var det mer än Labrador?

Det där m att arbeta m ryggen känner jag så väl igen. Ingen, INGEN! kan rida min kille om de inte är ngra bättre ryttare. Han har sån swing i ryggen att de nästan trillar av. De kan absolut inte sitta ner i traven å rida lätt är så himla kul å se på när de åker uuuuuuuuuuuuppppp åååååååååå nneeeeeeeeeeerrr fast med lite duunsar å klunsar :smirk: stakkars krake. Tom alla mina tränare (alt från de jag hade när jagi nte kunde ngt om dressyr t de so mrider GP) kommenterar swinget i ryggen.

Det kanske oxå e ett kännetecken på Labbehästar?

Labrador-Dawson var stammen! Hon rörde sig inget vidare, hon hade väldigt raka bogblad och lågt ansatt hals, långa öron oxå, ganska lik en åsna! :p
Men när man var liten och gick på ridskola så brydde man sig inte precis om hur mkt gång hästarna hade.
Från början var jag skötare till henne på ridskolan, och det var inte för att hon var speciellt snäll utan för att hon var ledig. ingen annan ville vara skötare på henne för hon var ett monster i spiltan och görtrög att rida, men det var viktigt att vara försteskötare på nån häst på den tiden och när hon 1år senare skulle säljas var vi riktiga polare så mamma köpte henne till mig! :love: (Vilken Lycka det var!!) Vi hade mkt kul ihop.
Tävlade massor med dressyr och hoppning (Lc dressyr och 70 cm hoppning, högre vågade vi inte :crazy: ). Vi fick i alla fall massor med priser!
Hon var nog inte det mest lyckade exemplaret (exteriört) som Labrador lämnat efter sig :smirk: , men hon var go så det räckte till i alla fall!!
Mvh B!

Coolt, min första sköthäst på ridskolan var e Monaco-Labrador! En pärla som lektionshäst, gick med på nybörjarlektioner som femåring och var gudasnäll där, medans han för de mer rutinerade var en bra häst att lära sig krumelurer på. Han var också rödfux, lite lång i kroppen kanske men rätt snygg när han gick bra.
Han togs tyvärr bort pga pålagringar fram (gick kanske för mycket lektioner för tidigt... :mad: )

Jag har en nybliven 4-åring e. Labrador.
Fux med stjärn o vita ben.
Han är oxå en jättegosig häst....vissa dagar har han knappt tid att äta för han MÅSTE bli klappad o kliad :smirk:
Han har tre bra gångarter, en stor trav....
Och är en väldigt pigg o hoppglad herre. Älskar löshoppning....
Har köpt honom från Labradors ägare, och han sa att Labradorhästarna brukar vara trevliga o lättlärda hästar.
Labrador var ju iaf en uthållig hingst oxå, verkade ju i avel mellan 78-02 tror jag att det var....

Han är 159cm nu. Jag hoppas att han kommer upp till 162-163. Han ser stor ut när han rör sig och känns stor. Men när han står o halvsover i stallet så blir han liten igen :)

Ok, annars har gubbens uppfödningar efter Labrador tendens att bli som höghus. Hur nu en sådan liten gubbe vågar hantera dom, det vet inte jag, för många har ju även varit totalt helvilda och ohanterade innan försäljning.

Min kunde ungefär gå i grimma när jag köpte honom i maj som treåring....För övrigt så kunde han ingenting som t.ex stå uppbunden ,lyfta hovar osv...
Jag tror att det är modern till min häst som lämnar lite mindre avkommor. Hon är e. Lombard.

Jag hade en Labrador häst som var helt super. Hon tog guld i lag SM ft och blev skånsk mästare och placerad i 145cm hoppning dessutom 2:a i en populär cup final som fanns här i skåne. Har gått många internationella ft med bra resultat.

ca 159cm hög och mörk fux.

Har idag tre avkommor och en 4:e på väg. En e.Modesto som gick svår ft och 130cm hoppning en riktig tiger. De andra två är en 3åring e.Positano H (kan hända den blir 4 år i år) och en fölis e. Quite Easy.

En skit cool häst med hur mkt kapacitet som helst!

Kan ju bara i förbifarten nämna storheter som Lafayette som gick OS i fälttävlan var efter just Labrador.

Kuriosa också var att Roffe tävlade Labrador i hoppning!

Kan inte låta bli :o

1.30cm hoppning för en hemskans massa år sedan, Labradorstoet!

flickan3.JPG

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 252
Senast: Åsa A
·
Ridning går det? Man läser och hör ofta om att skrittarbetet är underskattat och att det går att bygga upp hästarna bra i skritt. Dessutom...
2
Svar
28
· Visningar
12 751
Senast: Hedwig
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka