Labrador kontra golden

Svarta

Trådstartare
Hej! Jag är en dam som har god erfarenhet av hundar och har varit aktiv på brukshundklubben. Jag ställer fortfarande upp som funktionär där ibland.

Sedan min senaste hund gick bort i alltför ung ålder så har jag valt att inte skaffa någon ny hund men drömmer ibland.

Nu senast så har jag fått golden retriever på hjärnan. En ras som aldrig tidigare intresserat mig som något jag vill ha men efter att träffat ett par så har jag verkligen livit som förälskad.

Men så läste jag idag att de tappar oerhört mycket päls:nailbiting:

Jag har alltid haft gott öga för labradorer. Både jakt- och utställningstypen. Men läste idag att förutom deras högtproblem så har de även någon ärftlig tumörsjukdom som man inte lyckats kartlägga men försöker från klubbens sida.

Men överlag så skulle jag vilja bli överröst med dessa rasers för-och nackdelar,klokt som tokigt.

OM jag alls skaffar mig en hund igen(vet inte om jag vill då jag är livrädd för att det skall gå lika illa som med senaste hunden som blev svårt sjuk och det var så oerhört grymt att se en hund lida så pass innan jag tog bort denne alltför ung.) så har jag tänkt ha den främst som sällskap och en god kamrat på långa promenader men även träna lydnad och spår och kanske även bruks. Jag gillar att motionera så en springglad hund vore kul(occh vars kropp tål att hänga med i löpspåret/bredvid cykeln.).

EGENTLIGEN så tror jag att en boxer skulle passa mig bäst men det är uteslutet då den ju verkar vara den sjukaste och mest kortlevande rasen.

Men alla som har en åsikt om labradorer kontra golden får gärna svara och berätta så läser jag med glädje och även om ni kommer på någon annan ras som kanske skulle passa bättre. Pälshundar går bort då jag inte är någon pälsvårdarmänniska. Annars hade jag nog tittat på riesen schnauzer.

Sv: Labrador kontra golden

Hur mycket har du tänkt att träna med din hund? Dvs hur ofta har du tänkt träna lydnad och spår? Har du några ambitioner när det kommer till tävling?

Labbar får ofta hudtumörer men de är för de mesta godartade. Min gamle hade nog 10 st när han dog, och då hade han opererat bort en 5-6 st. Men han blev ändå 13 år och det är väl helt okej för en hund som vägde 35 kg i topptrim (han var stor som ett hus). Om du öht tittar på utställningsavlade labbar så välj bort hanarna! Tikarna är mycket trevligare. Väljer du jaktavlad så är det mycket mindre skillnad mellan könen. När det gäller goldens så tycker jag det verkar vara svårt att få en hund som är "lagom". De utställningsavlade är slöa soffpotatisar, och många jaktgoldens har så otroligt lätt till stress. Båda raserna har problem med artroser, ffa allt labbarna. Men det är ju en sådan sak som syns på SKK's hunddata om föräldradjuren är friröntgade. Labbens päls är helt klart jobbigare än goldenpälsen. Labbars hår verkar ha en repellerade verkan på varandra så de sprids väldigt jämnt över golvet :D. Goldenpäls ligger snarare i drivor och är bara att plocka upp.

Jag har bytt från labbe till kelpie, en mindre och kvickare vallhundras. Men de är precis som jaktlabbarna väldigt aktiva hundar som behöver få använda sin hjärna till meningsfull sysselsättning flera gånger i veckan. Är det vad du har tänkt dig, så varför inte?

Annat alternativ är lapsk vallhund, de har inte riktigt lika mycket driv i sig. Men däremot lättare till skall.

Jag lever ihop med en jädrans massa goldisar (utst-typen) och soffpotatisar är de definitivt inte. Pigga och glada och "willing to please". De blir vad man gör dem till.
Håller helt med om pälsen. Det blir stora dammtussar som är lättplockade. Mina dansk-svenskars korta päls är mycket värre.

Se till att köpa från uppfödare som är noga i sin avel, som inte avlar på kassa höfter och armbågar och skit.

Jag tror vi har olika referensramar. Jag har sett 1 enda vit golden med lite fart... Och den var inte ens reggad. Resten har varit allt för slöa för min smak, men är säkert trevliga familjehundar.

Lite OT men, jag träffade på en utställningsavlad (kritvit) reggad golden idag, och det var onekligen bra fart på henne. Väldigt alert, skulle gissa på att det finns jaktavlade goldens inte allt för långt bakom i linjerna. Hon var väldigt vaken.

Husse (ca 65-70år) hade fullt upp, och det såg ut som att han tänkt sig att det skulle bli en golden av soffpotatismodell när han skaffade henne....

Dela inte rasen efter färg så stenhårt. Det finns massor av gula utställningsgolden.

Pälshundar går bort då jag inte är någon pälsvårdarmänniska. Annars hade jag nog tittat på riesen schnauzer.

Fast tycker du verkligen att pälsvården på en Riesen är så hemsk?

Jag har två dvärgar och en riesen just nu och jag brukar skicka iväg dem på trim 4-6 ggr/år och däremellan gör jag nästan ingen pälsvård alls.
Jag ser till att de trimmas ned och blir riktigt korthåriga just för enkelhetens skull.
Om man trimmar istället för klipper så blir dem inte toviga och tråkiga.
Eller så gör man som jag gör på min gamling och rakar av allt utom skägg och ögonbryn så blir det extremt lättskött.
Inget hårande och inget borstande :D

Jag har samma erfarenhet som du. Tröga hundar när det kommer till riktigt arbete. Hundar med lite mer flams och trams i kan man väl hitta, men äkta arbetsvilja är det dåligt med.

Jag har samma erfarenhet som du. Tröga hundar när det kommer till riktigt arbete. Hundar med lite mer flams och trams i kan man väl hitta, men äkta arbetsvilja är det dåligt med.

Håller med. Att vara busig och att en man på 70 år har fullt upp är inte samma sak som en hund med arbetslust att klara ett ordentligt arbete...

Har samma erfarenhet. Antar att även detta med arbetsvilja är relativt!

Du ville har förslag på andra raser. I ung samma storlek är eurasier. Det är en ganska frisk sällskapshund som avlades fram av tre olika spetsraser på 60-talet för att få fram "den perfekta sällskapshunden" Den skulle vara vacker, frisk och trogen sin ägare. Pälsen är lättskött. Den fäller 2ggr/år och då massor, men borstar man flitigt under några dagar så fäller den inte så mycket sen. Tussarna är lättplockade. Pälsen tovar inte. Efter regn så torkar pälsen fort. Smuts och sand rinner av pälsen och hunden behöver inte badas mer än 1-2 ggr/år, om det inte är något speciellt. Eurasier blir så aktiv som du gör den. Det är en sällskapshund och den är mindre krävande än retrievrarna, men det är förstås individuellt.

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Håller med. Att vara busig och att en man på 70 år har fullt upp är inte samma sak som en hund med arbetslust att klara ett ordentligt arbete...

Fast alltså, jag ser faktiskt skillnad på en hund med driv i och en hund som bara är busig.
Hur arbetsvillig den är vet jag ju inte eftersom jag inte sett den i arbete (dne kan ju lika gärna köra sitt eget race liksom), men den var väldigt vaken. Med vaken menar jag att den var väldigt medveten och uppmärksam om/på sin omgivning, reagerade på minsta rörelse (löv som rörde sig i vinden osv osv), vilket jag typ bara har sett hos hundar med en del jakt i.
Jag antar ändå att den inte var aktivt avlad för jakt eftersom den var kritvit, och mannen poängterade att det var just utställningsvarianten.

Hunden hade nog passat betydligt bättre hos någon som var mer aktiv. Han kunde knappt hålla den trots halti och antidragsele.
Även om detta givetvis inte innebär att den duger till arbete bara för att den har mycket energi.

Ja, ibland vore det bättre om folk såg sina begränsningar och inte var så rädda för att omplacera till något mer passande hem :)

Är det inte ganska vanligt med mentala/sociala problem i eurasiern?

Labbe framför Golden alla dagar i veckan :) har 2 jaktlabbar och en tredje kommer nästa år. Jag har dem till jakt/prov och lydnad och de har ett enormt driv (i alla fall den yngsta på snart 4år, den gamle som är inne på sitt 12:e kräver inte så mkt nuförtiden)
Min syster har golden, hade en jaktgolden först (fin och trevlig, förig) och har nu en utställningsavlad fluffig sak. Den sista hon har nu är pigg och vaken men har ingen som helst driv när det gäller träning, busar gärna i skogen men noll och ingen will to please.
Har en golden på jobbet också och han är likadan, pigg och busig men helt ointresserad av att träna. Flamsa är däremot helt ok:)
Jag hade inte gillat pälsvården heller.. Skulle jag mot förmodan köpt en golden hade den fått vara väldigt jaktavlad.

Nä, mera labbar tack!:D

Jag älskar jaktlabbarna. Tycker dom verkar hur häftiga som helst. Sett några på agilitybanan och måste erkänna att jag mycket väl skulle kunna tänka mig en sån i framtiden. Bra fart och driv i dom.
Synd bara att det här med jakt inte intresserar mig. :D Men man kan väl alltid ändra sig. ;)

Svar till alla:)
Tack för alla svar som jag läst med intresse och som gett mig en hel del att fundera på. Dock vet jag inte riktigt hur jag tänker för stunden men återkommer säkert om jag kommer till bättre klarhet(annars kunde jag svamla till svar några A4 sidor i mängd och det skulle bli rätt ointressant.).
Men tusen tack!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 319
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 376
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte