Labrador eller jaktlabrador

TheRedLightning

Trådstartare
Hej där,

Jag och min sambo har länge haft funderingar på att skaffa hund och det lutar mycket åt en labbe. Sambon vill ha en liten labbe, då hans föräldrar hade en mindre labrador (ingen jaktlabrador dock).

Jag har försökt läsa mig till för- och nackdelar vad som skiljer den vanliga labben från jaktlabben.

Det vi hade tänkt använda den till är viltspårning, sällskap vid uteritt (det är här jag funderar på om en jaktlabbe orkar hänga med), sällskapshund, kanske eventuellt ställa ut eller göra viltprov.

Det jag vet är att vi vill ha en brun labbe och det ska vara en tik. Vet inte om det finns så många jaktlabbar som är bruna (jag har svårt att hitta dom från godkända kennlar).

Håller båda lika länge med tanke på höfterna och deras storlek? Hoppas jag lyckats formulera mig någorlunda av alla tankar som snurrar runt i skallen.

Hur länge räknar man att det tar innan en valp blir självständig/rumsren m.m?
Funderar mycket på att försöka tajma in så vi kan ta hem en valp till semestern när man är hemma i så fall. :)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Tycker att du besvarar frågan själv. Ni ska inte jaga=inte jaktlabbe, ni vill eventuellt ställa ut=inte jaktlabbe.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Ska ni inte jaga och(/eller) vara mycket aktiva ska ni inte ha en jaktlabrador. Dessutom finns inga bruna jaktlabradorer.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Det var just det jag var rädd för, att det inte finns bruna jaktlabbar och sambon tycker att vanliga labbar är "för stora".. för mig personligen tycker jag inte det spelar någon roll, men då vi är två så måste man samspela lite. Var mest ute efter att för en lite klarare syn på för- och nackdelar med de olika labbarna.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Vi har en brun labbe som ser ut som en jaktdito, väldigt lätt modell och högställd (ja jag kan bara hästspråk). Så de finns att få tag i :).

Min plan är att röntga henne och kanske ta en kull så småningom, avelsnörd som man är...
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

En jaktlabbe är en Ferrari, en vanlig labbe är en Folkabuss. Typ.

Det låter som att ni ska kolla efter DP-linjer och en tik. De är inte jättestora, inte superkrävande och finns i brunt.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Det är klart det finns bruna labbar som inte ser ut som fläskberg. Men det är inga jaktlabradorer för det. Det hänger på stamtavlan, och labbar som per stamtavla räknas som jaktvariant (Har för mig att det ska vara 75% FT-linjer eller så) är väldigt väldigt väldigt ovanliga som bruna.
Men det finns "vanliga" labradorer som är förhållandevis sunt avlade om man ser till utseende och mentalitet som är bruna.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Nej, det behöver du inte grubbla på. Du skrev att den såg ut som en jaktlabrador, och då förtydligade jag att det finns vanliga labradorer som är normala i storlek och utseende. Med andra ord, man behöver inte köpa en jaktlabrador bara för att man vill ha en mindre labrador.

(Även om jag inte anser "vanlig" labbeavel är bra. Långt ifrån.)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Ja det var ju exakt det jag menade, att den ser ut som en jaktlabbe fast den inte är det (och det gillar jag, lättheten alltså).
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

DP-linjer? Vad är det och hur vet man att det är det? Är inte helt hundra på allt, men vill gärna lära mig mer. :)

Diggade din beskrivning av de olika labbarna. :laugh: :up:
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Eftersök räknas väl till jakt? :confused:

Jag känner inte till så mycket vad mer man kan jaga med labbe, men sambon är jaktintresserad så då är det bra om förutsättningarna finns så att säga. :)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

DP betyder Dual Purpose, alltså att man i en perfekt värld ska få en jaktduglig hund som även går att ställa ut.

Eftersök kan vilken hund som helst göra, i teorin. Ska man bara göra eftersök och verkligen satsa är inte labbe den bästa hunden, då ska man skaffa en spårhund, typ bayersk viltspårhund, nån typ av basset eller liknande. En labbe jagar man mestadels fågel med (apporterar) men det finns de som funkar som kortdrivare, stötande osv.

En jaktlabbe med riktiga FT-linjer jämför jag med en border collie när det kommer till arbetslust och behovet av att jobba, det är alltså ingen soffliggare och kan bli riktigt besvärliga hundar om de inte stimuleras ordentligt. Ni verkar inte superinsatta i hund och jag hade därför rekommenderat en hund med just DP-linjer, så kan ni nog testa på lite av varje och få roligt med er hund.

Jag är själv uppväxt med labradorer och den jag minns mest var inte supertrevlig, men hon var understimulerad och hade aldrig tränats ordentligt. Men ett riktigt jaktmonster, jag vet inte hur många katter hon bet ihjäl men hon tog minst 2 rävar under sin livstid och det är ganska skarpa hundar som hittar på sånt.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

En labrador är skapad för fågeljakt. Både på fält och vatten, antingen från land eller från båt. Dom är gjorda för att gå långa dagar tillsammans med sin förare och markera, söka upp och hämta vilt.

Dom är väldigt duktiga spårhundar och fungerar utmärkt till eftersök, och inte allt för sällan fungerar dom även bra som kortdrivande/stötande på klövvilt och hare även om det inte är något som aveln riktar in sig på.
Dom flesta labbar (Av icke-jaktlinjer) fungerar till eftersök och viltspår, och även till fågeljakt på hobbynivå. Men ska man tävla eller jaga på någon nivå att tala om så brukar dom sällan hålla. Jaktlusten och där med arbetslusten är (Ofta) för liten.

För vanligt hobbyhundägande behöver man ingen jaktlabrador.
 
Senast ändrad:
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Tycker inte du ska satsa på en av jaktlinjer, utan mer av utställningslinjer, sk dp-labbe. De behöver inte vara stora eller feta bara därför, det är ju vi ägare som utfodrar.
Vill ni ha en mindre så välj tik.

Rent hd-mässigt har jaktlinjerna ofta bättre höfter, men det tror jag också är för att många av utställningslinjerna är för tunga även som valpar, för uppfödaren säger att de ska se ut så.

Jag tyckte vi var noga när vi valde uppfödare och när vi hälsade på, men när vi hämtade vår kille så fick jag faktiskt börja med att banta honom :o. Trist men sant. Nu är han dock en sund snart tvåårig labbe med fullt ös. Älskar att få jobba men vi har tyvärr ej provat på apportering än.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Svarar alla:

Aha, då är det DP-linjer vi letar efter med A-höfter. Hur vet man vilka hundar som har dom? Går det att se via stamtavlan för en icke så kunnig person (alltså DP-linjerna) ? :)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

B-höfter är också utan anmärkning :). Och när det gäller labbar är det ffa artros i armbågarna man ska se upp med! Detta registreras som tur är på hunddata.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp