Labrador eller jaktlabrador

Sv: Labrador eller jaktlabrador

DP är egentligen inga speciella linjer. Det man ska kolla efter är uppfödare som inte fokuserar enbart på utställningsresultat, utan även jaktprov, viltspår, lydnad, bruks, agility osv. Hundar som tävlar och tränar i någon form, alltså. Utseendemässigt får man gå på egen tycke och smak, alla uppfödare har sin typ av labbe.

Föräldrarna och deras eventuella tidigare valpar samt närmaste släkten ska ha HD A eller B, samt ED UA = fria från artros i armbågarna. Så många som möjligt av föräldrarnas närmaste släktingar ska vara röntgade och gärna meriterade inom någon gren.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Eftersök räknas väl till jakt? :confused:

Jag känner inte till så mycket vad mer man kan jaga med labbe, men sambon är jaktintresserad så då är det bra om förutsättningarna finns så att säga. :)

Nej eftersök räknas inte som jakt, eftersök kan man använda i princip vilken ras som helst.
Prata med sambon om vilken typ av jakt han är intresserad av, vi jagar hela vintern men inte sån jakt som passar en labbe, för den typen av jakt intresserar inte oss och vi har inte marker till det.

Läs på om rasen, diskutera med varandra vad ni är ute efter egentligen, vad ni vill med ert hundägande tillsammans.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Jaha, jag som trodde det var något man kunde se i stamtavlorna eller något sådant. Då hänger jag med lite mer. :)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Jag är ute efter en trevlig hund att ha roligt och träna tillsammans med. Vi har kollat lite på olika raser är uppvuxen ihop med en Cocker Spaniel och nu har mamma en Flat Coated Retriver, helt underbar individ nästan så jag vill ha en själv men är lite osäker när det kommer till pälsvården.
Som det ser ut i dagsläget är det en labrador som passar oss, sambon har vuxit upp tillsammans med labbe tidigare och jag känner lite själv att det är en bra ras, som första hund. :)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Jag vill slå ett slag för rasdata (sök rasdata labrador). Där kan man se kennlars uppfödning, meriter på avkommor och även höft- och armbågsstatus. Man kan även söka på individuella hundar.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Ska ni inte jaga och(/eller) vara mycket aktiva ska ni inte ha en jaktlabrador. Dessutom finns inga bruna jaktlabradorer.

Håller helt med i detta, jaktlabbarna kräver rätt mkt av dej som förare.. Vill eller är man inte beredd på att lägga många timmar på sin hund genom jakt eller lydnad så bör man nog titta på DP linjer istället. En understimulerad jaktlabbe är inte rolig för någon. Min yngsta jaktlabbe (4år) är som en BC i aktiveringsbehov/nivå på både gott och ont:) Hon lär sej ruggigt lätt, är superförig och mjuk men har samtidigt väldigt mkt nerv. Man märker direkt om matte varit lat i ett par dagar..

Gå in på rasdata och kika, labradorklubben och ssrk. Det finns massvis med kennlar (pm'a om du vill ha tips på "lagom labbe") och åk och hälsa på, häng inte upp er på att hunden ska ha en viss färg. För det är som med hästar, "en bra häst har ingen färg"
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Fast Chessen är väl knappast en enklare hund än labradoren? Enligt min erfarenhet är det mycket starka hundar, både mentalt och fysiskt som kräver sin förare.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

"Får" man köpa en jaktlabbe av en seriös uppfödare om man inte jagar? Sett några på agilitybanorna och jag måste ju säga att dom är förjävla häftiga. :d
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Finns garanterat uppfödare som säljer till icke-jaktintresserade människor.
Jag ser dock personligen ingen anledning att köpa en labbe enbart som agilityhund, det finns många snabba raser. Ungefär som att köpa en BC till enbart agility tycker jag.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Fick en påminnelse om den här gamla filmen och tänkte på tråden :)
Så här pigg och glad kan en jaktlabbe (efter inte speciellt högpresterande linjer om jag minns rätt) vara på ålderns höst, 12 år gammal, trots krämpor.

Tycker det är lite talande vilken energi man kan få med på köpet, om man tänker hur denna hund var 10 år tidigare.

http://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=m1ee43R15Pc
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Det är det ju onekligen väldigt många som gör. :D
Blev ändå förvånad när jag såg jaktlabbarna, trodde faktiskt inte att dom skulle vara så små, lätta och snabba. Riktigt jäkla klös under tassarna. Men då har jag iofs bara sett showvarianten innan och dom exemplaren jag sett har varit riktigt tråkiga och i många fall gravt överviktiga.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Träningskompisen tyckte vi va dumma och korkade som skulle skaffa en långsam tråkig labbe.. Hon kunde inte ha mer fel:D Nu älskar hon labbar, speciellt vår lilla skit som charmar brallorna av dom flesta:love: Snabb som blixten och ser alltid ut att ha skitroligt oavsett vad man gör.
230699_10200459902125755_2007483492_n.jpg

945593_10201274281284725_976815740_n.jpg

603180_4652913726497_382206707_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Som squarepants skrev så finns det de uppfödare som säljer även till icke-jagande människor. MEN jag tycker absolut att har man en jaktavlad retriever så får man se till att träna jakt/apportering med den ändå.
Det är å andra sidan kul att träna apportering med jaktlabbar då det är underbart att se dem explodera av energi och göra det de verkligen har i generna. Att se hur lätt många saker är för dem om man jämför med de flesta andra raser.
Det handlar om så mycket mer än att bara slänga ut en dummy och låta hunden hämta den!
Det är klart att man kan köra agility eller liknande OCKSÅ men det är synd och skam att inte träna jakt! (Och OT, jo, jag tycker att bc skall valla...)
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Ja, jag håller med. Jag har redan min ras så själv har jag inget intresse av en labbe. :D Eller BC för den delen. ;) Var mest bara intresserad av hur uppfödare ställer sig. Det kan ju skilja sig väldigt mellan raser.
 
Sv: Labrador eller jaktlabrador

Jag är ute efter en trevlig hund att ha roligt och träna tillsammans med. Vi har kollat lite på olika raser är uppvuxen ihop med en Cocker Spaniel och nu har mamma en Flat Coated Retriver, helt underbar individ nästan så jag vill ha en själv men är lite osäker när det kommer till pälsvården.
Som det ser ut i dagsläget är det en labrador som passar oss, sambon har vuxit upp tillsammans med labbe tidigare och jag känner lite själv att det är en bra ras, som första hund. :)
Hej!
Undra om du hittad en hund som du söka än/eller Kennel som uppför mindre Lättare labradorer? Vi söker också efter en liten brun tik som du!
 
Hej!
Undra om du hittad en hund som du söka än/eller Kennel som uppför mindre Lättare labradorer? Vi söker också efter en liten brun tik som du!
Det blev aldrig någon hund, X:et velade och ni är vi inte ihop längre och jag kan inte ha hund själv. Är hemma för lite och kan inte ha med hund på jobbet. Men det kanske kan bli en i framtiden, vem vet. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp