Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag har för mig det också. Jag är lite nyfiken på hur han kom på att det inte var en bra idé, vad var det som inte fungerade?Var det inte så att människan som skapade 'originallabradoodlarna' gjorde det för att han ville få fram den perfekta servicehunden? Han insåg sedan att det inte var en bra idé och har beskrivit det som ett misstag och helt tagit avstånd från pudelkorsningshetsen som uppstått.
Var det inte så att människan som skapade 'originallabradoodlarna' gjorde det för att han ville få fram den perfekta servicehunden? Han insåg sedan att det inte var en bra idé och har beskrivit det som ett misstag och helt tagit avstånd från pudelkorsningshetsen som uppstått.
Ja jag har för mig det också. Jag är lite nyfiken på hur han kom på att det inte var en bra idé, vad var det som inte fungerade?
Är pudlar ens allergivänliga? Jag trodde mest att det var att de inte tappade päls, men de har ju fortfarande pälsen på sig så man borde väl fortfarande reagera på dem?Jag gissar pälsproblemen samt att de inte är allergivänliga som ursprungligen hävdades. Men det är min gissning.
Många allergiker fungerar bra med pudel och andra raser med liknande pälsar,men all allergi är individuell.Är pudlar ens allergivänliga? Jag trodde mest att det var att de inte tappade päls, men de har ju fortfarande pälsen på sig så man borde väl fortfarande reagera på dem?
Är pudlar ens allergivänliga? Jag trodde mest att det var att de inte tappade päls, men de har ju fortfarande pälsen på sig så man borde väl fortfarande reagera på dem?
Grejen var väl att han ville ha pudelns allergivänliga päls på en retriever som har vänligheten och föremålsintresset- men om du vill ha en ny ras med en viss egenskap så finns det en given arbetsgång.Ja jag har för mig det också. Jag är lite nyfiken på hur han kom på att det inte var en bra idé, vad var det som inte fungerade?
Alltså dom är ju inte ens en pudel dom är hälften labrador. Det är enkel logik att dom inte blir allergivänliga, men folk är ju så dumma så dom får skylla sig självaDärom tvista de lärde. Doodles verkar åtminstone inte bli särskilt allergivänliga - eller snarare, det finns inga allergivänliga raser utan det finns individer av hundar som vissa allergiska människor tål bättre än andra, som jag förstår det.
Grejen var väl att han ville ha pudelns allergivänliga päls på en retriever som har vänligheten och föremålsintresset- men om du vill ha en ny ras med en viss egenskap så finns det en given arbetsgång.
Alltså mina pudlar har i princip samma föremålsintresse som min schäfer hade. Jag kan träna med en vante,en flaska,ett grässtrå osv. Dom både bär och letar och leker och jobbar med enbart föremål och jag har småpudlar. Men det ÄR riktiga arbetsmyror. Sen finns det säkert tråkigare linjer men överlag är det nog att pudeln kan ha lite för bråttom och vara lite för energisk för att passa för det dom vill ha fram med labradoodlen.Det hade varit enklare att avla fram mer föremålsintresserade, vänliga pudlar, tänker jag (egenskaperna finns ju redan i rasen).
Jag hoppas att han inte blandade dem lite hipp som happ! Men är nyfiken på hur många generationer han arbetade fram innan han kom på att han inte fick fram den allergivänliga hunden som han hoppades på, gick det inte? Är det "omöjligt"? Eller vad var det som fick honom att skrota projektet?Grejen var väl att han ville ha pudelns allergivänliga päls på en retriever som har vänligheten och föremålsintresset- men om du vill ha en ny ras med en viss egenskap så finns det en given arbetsgång.
Det måste finnas en logik i att egenskapen ska dyka upp hos kommande generationer. Du gör blandningen och sorterar fram de individer som har önskad egenskap. Du avlar vidare på de individerna och inga andra... och upprepar proceduren tills du har en avgränsad population med önskad egenskap och då har du en ny ras. Eller så visar det sig att arvsgången inte var så enkel och att det inte går att avla fram önskad egenskap utifrån "grundmaterialet" varpå du skrotar projektet efter ett antal generationer. Du blandar inte med pudel lite hipp och happ.
Alternativt att du inte vill ha en ny ras utan att egenskapen ganska ofta uppstår i första generationens korsning. Då "tillverkar" du sådana hundar som en slutprodukt och kallar dem inte ras. Som vissa slädhundar, jakthundar, lurchers etc.
Min amatörgissning - han tappade kontrollen över projektet. Även om du skulle kunna få fram en fungerande "labradoodle" så kan du inte avgränsa populationen från pudelkorsningar som inte har de önskade egenskaperna och då blir det (förutom på individ nivå) ganska meningslöstJag hoppas att han inte blandade dem lite hipp som happ! Men är nyfiken på hur många generationer han arbetade fram innan han kom på att han inte fick fram den allergivänliga hunden som han hoppades på, gick det inte? Är det "omöjligt"? Eller vad var det som fick honom att skrota projektet?
Hm, men jobbar man inte så med andra nya raser man vill ta fram? Hur lyckas de då?Min amatörgissning - han tappade kontrollen över projektet. Även om du skulle kunna få fram en fungerande "labradoodle" så kan du inte avgränsa populationen från pudelkorsningar som inte har de önskade egenskaperna och då blir det (förutom på individ nivå) ganska meningslöst
Därom tvista de lärde. Doodles verkar åtminstone inte bli särskilt allergivänliga - eller snarare, det finns inga allergivänliga raser utan det finns individer av hundar som vissa allergiska människor tål bättre än andra, som jag förstår det.
Vet även din skräck över mina inlägg med Benji och hans fällningDet känns ju rätt märkligt att man tror att man ska få fram en allergivänlig ras med att korsa in labbe som är en ras som fäller som f*n och många allergiker reagerar starkt på.
(Är uppväxt både med rasen och en allergiker och det var katastrof)
Vet även din skräck över mina inlägg med Benji och hans fällning
Hm, men jobbar man inte så med andra nya raser man vill ta fram? Hur lyckas de då?
De kan väl inte behålla alla hundar under hela arbetet utan det är väl en risk som ingår under arbetet?
Ska man skapa en ny ras så måste man vara en krassare person och avliva mer hundar som inte duger till ändamålet skulle jag tro. (Eller ja, du måste naturligtvis inte men det kommer bli bra mycket svårare att nå sina mål).Jag har en ful misstanke att man helt sonika avlivade de hundar som inte höll måttet. Men ska du avla fram en ny ras måste du ha många hundar, du kan ju inte sälja valparna vid 8 veckor. Helst ska du ha ekonomi för en rejäl kennel med personal! Så har ju fallet varit med många raser som avlats fram, se bara på spanielgruppen!
De flesta raser som finns idag har inte kommit till genom korsningar, utan genom att man tagit en lokal typ av hund, bestämt hur idealet av denna typ ska se ut, och varit tillräckligt många som är överens om detta. Ex vis skotska terrier-raser.
Om man gör det i liten skala blir det som första labradoodle-uppfödaren: andra hakade på utan att testa som han gjorde, och så rullade snöbollen på!