låånga hästresor

Upptaget

Trådstartare
Hej allihop! :)

Tänkte bara be om lite tips/råd! Det är så att jag är ute efter en till häst. Har hittat en som jag är mycket intresserad av! saken är den att den finns
ca 10 timmars bilfärd bort.. ca 80 mil. Det är en liten bit faktiskt.
Brukar alltid ta bil även när jag ska långt.. Men funderar om man här kanske
skulle kollat upp tåg, buss eller annat? Hur brukar ni göra när det är låångväga? förra hästen vi hämtade fanns 60 mil bort.. då tog vi bil.
Men pga. att vi har lite oekonomisk bil + ett stoort och tung släp så kostade
det ett antal tusen att hämta hem den hära hästen.. så därför funderar jag.

Och nu, kul om man nu ska åka denna biten, för att sen upptäcka att det inte var vad man letade efter...
Har ifs fått se mycket filmmaterial på hästen, och tycker den ser otroligt trevlig ut!

Hur ska jag göra, förslag ??? :crazy:

Sv: låånga hästresor

Kan man med att fråga hästägaren om hon typ kan tänka sig att åka en bit eller något??

(OBS nytt nickname!)

Det verkar ju bekvämare att ta ett tåg, ev nattåg, för att kolla på hästen. Och så boka en transportfirma som tar hem den, om den faller i smaken. Men billigare blir det knappast. Fattar inte varför tåg är så dyrt. Oftast billigare att ta bilen, även om man inte har någon passagerare.

Det verkar ju bekvämare att ta ett tåg, ev nattåg, för att kolla på hästen. Och så boka en transportfirma som tar hem den, om den faller i smaken. Men billigare blir det knappast. Fattar inte varför tåg är så dyrt. Oftast billigare att ta bilen, även om man inte har någon passagerare.

Nej jag håller med! Sjukt dyrt med tåg, fattar inte heller varför :crazy: det ska ju vara så miljövanligt och allt vad det är.. Nej precis, kan lika väl hämta hem hästen själv nästan än att anlita transportfirma i så fall..

Jo, ska man ändå åka 80 mil med bil är det nog idiotiskt att inte ta med transporten. Annars tycker jag att transportfirmorna är ganska prisvärda. Billigare än att åka tåg i alla fall ... :)

Om du ar ute i god tid kan du fa biljett ganska billigt med SJ, och ar du under 25 kan du kolla pa sista minuten.Annars ar det ju Swebus, de har bra priser om du tex studerar far du rabatt och har du COOP kort kan du fa rabatt.
Jag skulle nog ta taget/liknande och inte kora sjalv och sedan ha hast shippad. Korde precis 9 hr fram och tillbaka for att hamta hast och det var jobbigt.. Inte mitt slap heller och bilen kandes konstig med tyngre slap plus mer bensin gick at..
Kanske billigare att kora sjalv, men med annan transportmedel kommer du fram vilad (forhoppningsvis) och kan agna din energi att provrida etc.. Om det sen stammer ar det bara att boka..lycka till

Jo, du har nog rätt. Åker man 80 mil för att köpa häst, så är det väl ingen billig dussin-häst man är ute efter. Och så kanske man ska kosta på sig att var utvilad till provridningen. Kanske köra själv, men ta en hotellövernattning innan återresan kan var något.

/Sidensvans, som betalat 12 000 i transportkostnad + en massa tusenlappar för provridnings-resan, men det var i Spanien, så det var ännu mycket längre än 80 mil.

Något som jag tänker på rent spontant är att om du tar med dig transporten direkt kan det bli klurigt med veterinärbesiktning innan du plockar hem hästen?

Jo, du har nog rätt. Åker man 80 mil för att köpa häst, så är det väl ingen billig dussin-häst man är ute efter. Och så kanske man ska kosta på sig att var utvilad till provridningen. Kanske köra själv, men ta en hotellövernattning innan återresan kan var något.

/Sidensvans, som betalat 12 000 i transportkostnad + en massa tusenlappar för provridnings-resan, men det var i Spanien, så det var ännu mycket längre än 80 mil.

Precis. Jag funderar på om man skulle åka över en helg. Och ta en övernattning där, så skullke man kunna köra en tvådagars provridning och sådär så man verkligen hinner känna sig för. Så slipper man åka flera gånger iaf!!

Hm. jaa, det har du rätt i. Jag får kanske se till så att detta blir gjort innan jag åker upp eller något sånt där.. fast det känns också onödigt, ifall jag inte ens vill ha hästen sen..

Vi har alltid gjort minst två resor när vi köpt häst, en för att provrida och en för veterinärbesiktning och hämtning. Dumt att ta med släp (myycket extra bensin) om hästen är en besvikelse - många gånger har vi bara tittat typ 5 min innan vi insett att ägaren blåljugit eller inte haft samma uppfattning som vi vad orden betyder... :cool:

Mitt tips är att försöka hitta fler intressanta hästar inom samma område, så kan du ju ta en helg där och hinna prova flera på samma gång. För övrigt håller jag med de andra - ta tåg/buss och ta hästen via transportfirma, faktum är att det är inte så fruktansvärt dyrt, sällan man kommer undan billigare själv. Dessutom åker hästen bättre i lastbil, samt att hästen får bara åka vanlig transport i 8 timmar - sen ska den vila i box/hage i ett antal timmar innan du får åka vidare med den. Så det är ju också något att fundera över, hur gör du då när du har 10 timmars resa med hästen?

flyg tur och retur och titta på hästen. kostar väl kanske 2000kr.

Sedan bokar du en hästlastbil och fraktar ner hästen, när jag bokade min häst östersund-stockholm kostade det 2000kr+moms. Det är 60mil. Så räkna med att din häst kanske kostar 3000+moms om den måste övernatta också beroende på vart du bor. Eller så hämtar du hästen på övernattningsstallet med släp om det är närmare :)

Så hade jag gjort!

Fruktansvärt oekonomiskt att åka med bil och tungt släp och mycket bekvämare för hästen att utstå den resan i en lastbil med luftfjädring och AC och vattenkoppar... :)

Köpte min häst långt bort, ungefär lika som för dig. Jag tog några dagar och åkte runt och kollade på andra hästar i området också. Åkte hem och bestämde mig, sen blev det transporten och hämtade, fixade övernattning efter halva vägen och fortsatte hem dagen efter. och då var det ingen dyr häst heller, men den jag ville ha :),

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 863
Senast: Blyger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka