linafina

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet utav L7S1? Isåfall så får Ni gärna dela med Er utav Era erfarenheter kring detta.

Min ena hund har fått detta och jag försöker sätta mig in i sjukdomen så mycket jag bara kan. Det kommer säkerligen att bli operation för min hunds del. Någon som har opererat sin hund för detta?

Jag vill veta allt.

Sv: L7s1

Som jag fattat det så är L7S1 en av ryggkotorna/del av ryggen och inte ett "fel". Min Lapske har en missbildning i L7S1. Inget som vi har behövt göra något åt dock eftersom han inte har problem med det. Han röntgades på Strömsholm med MR.

lite nyfiken hur man märker om en hund har problem med L7s1...är de smärta i ländryggen, hälta eller vad?

På min hund började det hela med att han släppte svansen. Den föll ner liksom. Han har alltid haft sin svans halvvägs uppe men en dag bara hängde den. Sen kom ju tveksamheter vid att hoppa in i bilen och pip vid hopp där man märkte tydligt att han hade ont.

Ingen hälta har jag sett men han går stelt med bakbenen tycker jag och när jag funderar så har han alltid varit lite svår att få bra musklad i bakpartiet, kanske har det med detta att göra?

Jag har, tack och lov, ingen egen erfarenhet men ett helsyskon till min schäfertik drabbades av detta. Hon opererades vid fem års ålder med gott resultat och blev, så vitt jag vet, helt återställd och levde sedan tills hon var tolv år. Konvalecensen och rehabiliteringen var dock lång...

Är det någon här som har erfarenhet utav L7S1? Isåfall så får Ni gärna dela med Er utav Era erfarenheter kring detta.

Min ena hund har fått detta och jag försöker sätta mig in i sjukdomen så mycket jag bara kan. Det kommer säkerligen att bli operation för min hunds del. Någon som har opererat sin hund för detta?

Jag vill veta allt.

L7S1-syndromet (cauda equina) vad jag förstått drabbar det framför allt större raser i medelålder 5-7 år. I vissa studiet är 50% av de drabbade schäfrar. Det är ett förvärvat tillstånd där ryggmärgskanalen mellan ländkotorna och korskotorna blivit trängre. Hunden får diskbrock. Detta ger en sämre stötdämpning och en ökad rörlighet mellan kotorna, vilket i sin tur ger förbeningen mellan länd och kors. Förbeningen kan trycka på ryggmärgskanalen och ger då smärta och nerver som kommer i kläm.

Vet du vem som opererade henne? Just nu verkar det svåraste vara att hitta en bra veterinär till att utföra operationen. Man vill ju ha någon som är bra på det och som gjort det många gånger med lyckat resultat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 486
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka