L:e Hoppning

L

Lisaaa__

Visst får man inte ha med kombinationer i L:e-L: d ?? Har glömt **

Kram.

Sv: L:e Hoppning

Kombinationer får förekomma först i LB på ponny och i 1m på häst.

På klubbtävlingar (som jag antar att det är eftersom LE inte finns på lokala tävlingar) får dock klubben bestämma själva, då de inte behöver följa TR.

Och klasser som är på KM och sådant, de är väl inte reglerade i TR? Så där är det ju upp till den som bygger att välja vad för hinder som ska vara med.

Ja, jag har också för mig detta.
Men man får i vilket fall inte ha med kombintioner eller liknande i Lätt E.
Lätt E är ju snäppet enklare och lägre än Lätt D, så ska ju banans svårighetsgrad också vara enklare, d.v.s. allt som rör hindertyper, kombinationer osv. ;)

//Diana

Men på klubbhoppningar spelar inte det någon roll ;)

Vissa väljer att ha svårare banor så folk får känna på hur det är.

Ja, jag anser att det är bättre att hoppa en enkel kombination på 60 istället för 90 första gången!

Precis!
Tycker det är bra om klubbarna har lite svårare banor, iaf för dem som vill ut och tävla. Även om LD/LC inte brukar vara så spec svåra, så är det ju ändå annorlunda mot att rida rakt fram-snett i genom-rakt fram på en klubbtävling :rofl:

Ja precis! Blir väldigt bra träning och man slipper den pressen som en del kan få.

Men om man vill starta Lätt E, så gör man ju det för att man inte är redo för Lätt D eller högre.
Om man inte är redo för en Lätt D/Lätt C så bör man ju inte vara redo för kombinationer och svårare svängar heller. Därför anser jag att det borde vara enklare banor svårighetsmässigt i en Lätt E i jämförelse med en t.ex. Lätt C.

Men just klubbtävling, bör ju vara förberedande för större klasser.
Och "LE" är ju just klassen före LD.
En kombination med ett galoppsprång är ju inga problem för någon unge, eller nybörjare som inte hoppat så mycket :)
Sånt lär dom sig iaf att hoppa här ganska tidigt (Inte lära sig avstånd)

Sen tycker jag inte det är svårigheten i sig som folk inte brukar vara redo för, utan höjden. Som sagt, en bana i LD är till 99% superenkel :p
Såna banor hoppar iaf våra elever på lektion.

Och jag kan inte förstå folks skräck för kombinationer?! :confused:
En kombination med ett snällt mått emellan och som det är i lägre klasser, bara stigsprång och/eller räcken, det tycker jag inte är svårare att hoppa än två hinder på rät linje med några galoppsprång emellan.

Hur tränar folk inför en tävling? Är det bara mina tränare som har andra träningar än enstaka hinder och bana "långsida-snett igenom-långsida"? Eftersom denna skräck för kombinationer är så djupt rotad menar jag.
Jag har för de tränare jag ridit för hoppat serier, hinder på böjd linje, studsar, kombinationer, titthinder som vatten osv. Allt det pga att mina hoppträningar ju är för att få mig kunna hoppa bana på tävling.
Är jag unik? :confused:

Nej jag förstår inte heller, det är inte alls svårt att hoppa en kombination, iaf på de lägre nivåerna, då man bara glider igenom det. Iaf så har jag märkt på många av mina klubbkamrater att kombination det är lääääskigt. Skumt..

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I går fick Wilma Hellström beskedet att hon inte får åka till OS. I dag svarade hon med ett toppresultat – som tvåa i GP-hoppningen på...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix