L:A tips, tack!

Sv: L:A tips, tack!

Kom ihåg att det krävs mer samlad form i LA. Så du inte rider in i LB form.

Sen var noga med hörnpasseringar, vägar och tempo så kommer det nog gå bra. Å visa halten ordentligt innan du ryggar.

Bra att du inte tar tävlingen för allvarligt utan som en träning. När du är där inne ska du bara tänka på dig sj och hästen och vart/hur du ska rida, såsom förberedelser före ökning, halvhalt i hörnet efter ökn. m.m. I den förvända galoppen så kan du ställa hästen utåt, men inte för mkt! För då kan den inre bogen att "glida ur" och risken för att hästen byter galopp är stor.
Träna galoppfattningar överallt, var avslappnad och förbered inte så mkt före om h*n vill börja takta.
Nogranna vägar gör mkt, kan tjäna många poäng på det.:bump:

Att sitta o flina bara för sakens skull ser inte bra ut, har sett allför många göra det :p . Men om det känns bra så ska man absolut våga le :) . Anledningen till att folk ser "sura" ut är för att de är koncentrerade, tyvärr så är vissa födda med ett ansiktsuttryck som folk anser ser bistert ut. Det går inte att jämföra med andra sporter eftersom de utövas med endast människan och inte med ett djur som inte alltid "gör som det ska" ;) .

kan ju säga tt det som du hade problem med bör du behäska bra om du ska nå 60% ja menar om hästen inte går på tygeln i höger galopp etc så blir de 4-5p kanske lägre:S så alla rörelser ska man kunna för att nå 60%
och 60% är ju bara godkänt!

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte så bara, jag ser inte 60% som godkänt - man sätter sj sin godkäntnivå efter hur långt man kommit i utbildningen med sin häst! Jag brukar ha allt från 54% och uppåt. På så sätt riskerar man inte ha för höga krav och knäcka sig sj varje gång som man inte klarar av det och tillslut tycker tävlingar är negativt istället för ngt positivt.

Senast ändrad:

Eftersom det är en dressyrtråd och det i 2 inlägg står att man ska ställa utåt i förvänd galopp blir jag väldigt förvirrad. Har ni bortsett från en väldigt grundläggande definition, nämligen att ut- och insida definieras av hästens ställning och böjning? Är den regeln också omodärn och bortrationaliserad i ridutbildningen? För ni menar väl inte att man ska rida hästen vänsterställd i höger galopp, bara för att galoppen är förvänd?

(Att hästen ska vara ställd är vi i alla fall överens om, bortsett från att "ställd" numera lika ofta används för det som jag kallar böjd...)

jag har reflekterat över samma sak som du.

Hästen ska vara ställd åt galoppsidan :idea: oavsett var på ridbanan man befinner sig.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Var en rätt intressant artikel i senaste Ridsport där de presenterade en studie som gjorts i Storbritanien på hur dressyrhästarna...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 723
Senast: Narcissa
·
Dressyr Är egentligen hoppryttare, men eftersom hästen nu är 9 år och verkar lovande i dressyren så tänkte jag att jag ska ge dressyren en...
Svar
14
· Visningar
4 476
Dressyr Lägger det här inlägget på dressyr då jag vilja lite synpunkter från tävlings/träningsryttare även om det nog har lite med hästvård att...
2
Svar
22
· Visningar
5 094
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V