L:A tips, tack!

A

acke

Jag ska snart debutera L:A, men känner mig inte helt redo egentligen :crazy: .

Resonerar som så att det är en liten klubbtävling och skitsamma om jag dabbar mig. Trodde tävlingen skulle vara om över en månad men fick precis redan på att det är om två veckor! Har att välja på L:C, L:B och L:A. L:C har jag tävlat i snart 10 år, gäääsp. L:B har jag startat några gånger med hyfsat resultat (mitt i typ). Så jag tänkte ta L:B o L:A. Men ni som har erf av L:A, vad bör jag tänka på och har ni några bra tips? Har lite knöl med höger förvänd galopp, något bra tips på det?

Hjääälp!?

Sv: L:A tips, tack!

Om det bara är klubbtävling är de väl inget att eg. bry sig om, se det som en träning och rida nogranna vägar.

Jo, det har du rätt i, o så kommer jag göra. Men jag vill ju ändå göra så bra ifrån mig som jag kan, så tips mottages...

Kom ihåg att andas och rida bra, sluta inte rida bara för att någon bedömer dig, då går det aldrig. Och för guds skull gör inte som jag o prinsessrid = sitt fint o bara le, det får man inga poäng på :D
Men noggranna vägar är alltid bra, rid från punkt till punkt o.s.v.

Haha, nä jag lovar att jag inte ska prinsessrida :rofl:
Det skulle se himla roligt ut med den här klumpiga kroppen!

Nee man ska ju inte prinsessrida men samtidigt så tittar faktiskt domaren på hur man sitter och sådär... Men glöm inte och rida bara för att du undrar om du har ngt mellan tänderna när du ler! Haha :D

Sant. Det gjorde jag min första tävling och min häst gjorde ingenting. Ska inte göra samma misstag nu... :D

Puttar lite, börjar bli lite kallsvettig... Har lite problem med galopp från skritt, har aldrig haft det innan men nu börjar han studsa innan vi är vid c, irriterande nog.

Puttar lite, börjar bli lite kallsvettig... Har lite problem med galopp från skritt, har aldrig haft det innan men nu börjar han studsa innan vi är vid c, irriterande nog.

det är för att du spänner dig, tänkt istället att du ska fortsätta att skritta förbi c och när du kommer till c så ger du bara galoppskänkel, förbered inte hästen 10 meter innan.,,

lycka till!

träna inte på att fatta galopp vid C, utan gör fattningen på andra ställen när du tränar så är risken mindre att hästen vill fatta innan du bett om det när ni kommer vid C :)

Tycker det är lite konstigt faktiskt att man inte sitter och flinar.. Dressyr är ju en slags konst, tycker jag.. Och i konstsimm och gymnastik så ska man ju flina så mycket man bara kan...

:D

Vissa sitter ju o flinar... haha ibland serdet ganska dumt ut, hästen går inte så bra och dom sitter o ler så mkt de orkar :D

Det kanske.. Men en del (så gott som alla jag sett..) ser ut som om dom är jätte sura, som om det är det tråkigaste dom gjort, när dom rider dressyr... Lite synd tycker jag...

fast ibland så sitter man o försöker hålla sig för skratt dom gångerna o då MÅSTE man iaf le... när hästen bara totalt inte vill men man måste ju ändå rida klart... :angel:

vet själv hur hästen sparkade bakut på löpande band i galoppen (o då bankade i väggen) o sen bytte galopp jag vet inte hur många gånger på diagonalen... jag log rätt bra pga av det, inte trots det! :D :rofl:

Å vad bra, tack så mycket för tips om galoppskänkeln!

Jag garvade gott sista metrarna av LB:2 innan avslutande "halt-hälsning" för inte så länge sedan. Red en häst jag inte känner och den låg på som en iller.

Det var ingen jätteseriös tävling, men jag tror jag hade skrattat gott oavsett hur det än var med den saken. jag ORKADE inte stå emot längre och det kändes som vi bara flängde runt..

Jag brukar le vid hälsningen!! Inte för att jag "ska" utan det bara blir så..

Vissa sitter ju o flinar... haha ibland serdet ganska dumt ut, hästen går inte så bra och dom sitter o ler så mkt de orkar :D

vadå ser dumt ut? det ser ju ut som om man njuter av ritten om man ser glad ut. och då tror domaren att det är iaf ngt bättre (el midre dåligt) än det egentligen är :D

Ställ utåt i förvända galoppen och tänk ny fattning varje språng om du har problem med det (min är väldigt stadig så honom kan man ställa vart man vill, haha!) Och sedan vet jag inte vilket LAprogram du ska rida, men som vanligt; nogranna vägar, satsa i ökningarna och det är väl förmodligen skänkelvikning me och det är ju x2 så nogranna såna :p (förvända galoppen är väl också x2).

vadå ser dumt ut? det ser ju ut som om man njuter av ritten om man ser glad ut. och då tror domaren att det är iaf ngt bättre (el midre dåligt) än det egentligen är :D

:rofl: Ska testa det nästa gång jag tävlar och se om jag får bättre poäng :p

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Var en rätt intressant artikel i senaste Ridsport där de presenterade en studie som gjorts i Storbritanien på hur dressyrhästarna...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 723
Senast: Narcissa
·
Dressyr Är egentligen hoppryttare, men eftersom hästen nu är 9 år och verkar lovande i dressyren så tänkte jag att jag ska ge dressyren en...
Svar
14
· Visningar
4 476
Dressyr Lägger det här inlägget på dressyr då jag vilja lite synpunkter från tävlings/träningsryttare även om det nog har lite med hästvård att...
2
Svar
22
· Visningar
5 094
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V