Kyla benet

Burza

Trådstartare
Hur gör ni när kyler hästens ben?
Enligt veterinär ska jag linda ett varv med fleecelinda, ispåse, linda fast och låt sitta i 20 minuter. Men det blir inte kallt alls?
Sommartid tar jag vattenslangen, men har ej möjlighet till det på vintern.

Sv: Kyla benet

Jag har gjort ett fodral i lakanstyg till en coldpack, då kan man lägga coldpacken direkt mot benet. Sedan håller det kylan mycket bättre om man tar en bit liggunderlag el dyl på utsidan av coldpacken. Du kan väl ta ett tunnare tyg än fleccen och sedan ispåsen och därefter linda?

Vatten är ju bäst tycker jag.
Men om man inte har möjlighet att stå och spola så tycker jag att kyl lera är väldigt bra! Det blir garanterat kallt och håller ett bra tag. nackdelen är om man skulle vilja linda efter att man har kylt eftersom att man måste vänta tills det har torkat och sen borsta bort det.

En hink kylllera kostar ca 100 kr och är riktigt dryg.

Kyldamasker. Lägger dem i kallt vatten under ridturen. Sätter på dem efteråt. Låter dem sitta valfri tid.
Vips! Benen är kylda :)

Kostar ett antal hundra, men går att använda många gånger. Fungerar såväl vinter som sommar.

När jag var tvungen att kyla krosskadan på min häst ben gick jag till apoteket och köpte en sån där gelepåse man lägger i kylen, sånna man kyler sportskador med.

Till den får man med en påse som man ska lägga gelepåsen i för att undvika kylskador och för att kylan ska komma igenom ordentligt. Fungerade toppen för mig då den är jättesmidig att forma även när den är "fryst" så man verkligen kom runt benet. Bara linda fast med en linda, elastisk funkade bäst.

https://w310l69.hoststar.ch/osCommerce/images/Nexcare cold hot Pack classic.jpg

nackdelen är om man skulle vilja linda efter att man har kylt eftersom att man måste vänta tills det har torkat och sen borsta bort det.

Jag lindade en gammal medryttarhäst med kyllera under och då tog jag lera + tidningspapper + padd + linda. Det borde ju då bli kylande och sedan värmande? Lite som liniment fast utan blisterrisk inbillar jag mig?

En liten fråga, vad är en coldpack:confused:
Något smidigare än ispåsar kanske:)

Ska fundera på det, gör det något om hästen är rakad?
Och jag har en skimmel, kanske syns mindre då?

Verkar väldigt smidigt:)
Vad är det för storlek? Jag vill kyla baksidan av benet (senskada) på en b-ponny.
Hur länge ska det sitta på?
Och tack för alla svar!

Verkar väldigt smidigt:)
Vad är det för storlek? Jag vill kyla baksidan av benet (senskada) på en b-ponny.
Hur länge ska det sitta på?
Och tack för alla svar!

Är det min du funderar på? De är kanske 10x20 cm något större. Supersmidiga o jag rekommenderar de verkligen.

Det är gele i dem ca 10-15 cm långa kanske 8 cm breda. Jag köpte mina på apoteket, man lägger dem i frysen innan användning. De håller kylan längre än is. Du kan använda dem hur många gånger som helst. Man kan också lägga dem i kokhett vatten om man behöver värma något, tes en öm muskel eller en frusen vattenledning:). Tror de heter Cold and Heat pack. Köpte mina på apoteket för många år sedan. Köp ett par stycken så har du alltid någon som är kall. Jag har räddat min häst ett par gånger med rejäl kylning direkt på skador. Jag är en sån där person som kyler direkt 20-30 min väntar sedan ett tag och kör sedan en ny omgång. Får man rätt behandling tidigt så kan man rädda mycket.

Kyllera och balsam kan säkert fungera efter hård träning men på en riktig skada vill jag ha rejäl kylning och skulle aldrig chansa med ovanstående metoder. En coldpack med lite liggunderlag på utsidan ger en rejäl kylning.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka