Kycklingrecept

Sparrisen123

Trådstartare
Nu är jag igång igen med mina dumma matfrågor... Iallafall. Många här är ju helt awesome på matlagning och receptskrivning och sånt, så jag tänkte fråga er om tips.
Jag tänkte försöka få ihop någon mat som passar in på följande önskemål och tar mer än gärna emot tips, recept, eller annat av intresse.
Så, maten/måltiden ska:
* Innehålla kyckling
* Inte ha "hård yta"
* Ha milda smaker
* Inte innehålla (mycket) lök
* Inte vara för fett
* Inte lukta starkt/konstigt
* Inte kännas så "maffigt" i magen
* Vara lite roligare än typ färdig köpt grillad kyckling och gurkstavar
* Gå relativt snabbt och enkelt att slänga ihop
* Vara lätt att äta
* Extrabonus: Om det är typ "plockmat" eller annat som känns väldigt lättsamt/"snacksigt" fast det är riktig mat. Helt enkelt om man kan lura sig att man inte äter något "riktigt" fast man gör det. Fast utan att det blir grillad kyckling och gurkstavar alltså.

Förslag? Tips?

Sv: Kycklingrecept

Inte så snacksigt men passar in på de andra kriterierna!

Du behöver:

- Kyckling
- Matlagningsgrädde
- Kinesisk soja
- Dragon
- Salt/Peppar

Stek kyckling, krydda med salt och peppar. Häll på matlagningsgrädde och soja (jag brukar ha ca 50/50) och häll sedan i dragon. Koka några minuter.

Klart! Det är supergott!

Servera med valfria tillbehör (rostade rotsaker i ugn är supergott och nyttigt).

Tack för tipset, men tyvärr är varken soja eller dragon min kopp te så att säga.
Går det kanske att modifiera lite och byta smaker, tro...?

Tack för länken, där hittade jag ganska mycket som lät vettigt!
Jag hade inte ens tänkt på att jag kunde leta bland smala recept för att hitta såna som inte är så "mäktiga" :banghead:

Jag brukar ibland göra likadant som jag gör med lax.
Lägg en kycklingfilé i folié och krydda med kryddor du tycker om. Jag använder salt & peppar, lite cayene, paprika, diverse örter och lite vitlökskrydda. Sedan blandar jag ut lite creme fraiche med grädde och citronsaft och häller runtom. Ovanpå kycklingen har jag lite smör bara för att få köttet saftigt.
In i ugnen ca 20-30 min eller tills kycklingen är färdig (jag brukar alltid skära och kolla efter). Vill man ha en "fin" yta så öppnar man upp foliéförpackningen efter halva tiden.

Serveras med alt. ris eller quinoa och en god sallad. :)

Det lät enkelt och mer min smak! Om jag kommer på någon kryddning som är tillräckligt mild vill säga :p Är lite mesig för tillfället så även om jag i vanliga fall älskar t.ex. cayenne, paprika, chili etc. så är det inte riktigt rätt nu. Bara lite olika (milda) örter borde väl också bli gott?

Absolut, kyckling och örter tycker jag passar utmärkt ihop - speciellt persilja. Brukar hälla på massor av frusen persilja när jag gör denna. :o
Sen bara lite salt och peppar (om du vill ha det) för att förhöja smakerna en aning.
Supergott! Blev grymt sugen på detta nu, synd bara att jag inte har kyckling hemma. :(

Gört! :)

Om jag inte orkar anstänga mig det minsta så brukar jag slå in kycklingen i folie, bara slänga på lite salt och peppar och så in i ugnen men en smula smör på. Koka snabbris och så bara creme fraiche (gärna den som redan är kryddad med vitlök och örter) till.
Skär upp kycklingen i små bitar och rör sedan ihop allt till en "gegga" på tallriken. Enkelt, snabbt och gott! :)

Som lite enkel "plockmat" brukar vi göra en kycklingpita i lite tacostuk kan man väl säga.

Tärna kyckling i småbitar, stek dem tills de är genomstekta och häll sen på lite sweet chili (behöver inte bli starkt alls, går ju att välja en mildare sås och ha lite mindre). Det ska inte bli en massa sås utan bara så att kycklingen blir glaserad. Såsen blir lite seg eftersom sockret karamelliseras, så stek tills det blir lite lagom tjockt och kletigt.
Stoppa i pitobröd eller tortillas med grönsaker efter smak. Färst ananas tycker jag är jättegott, så det brukar jag skära upp i småbitar och stoppa i brödet också.

Snabbt, lätt att variera efter smak och väldigt gott.

En utav mina bästa tips på kyckling är:

*Kycklingfilé
*Parmesan
*Pecorino (gärna vällagrad)
*vitlök
*olivolja
*svartpeppar
*Bacon

För in kniven i mitten av kycklingen så att det blir en "ficka". Riv Parmesan och Pecorino, blanda väl med pressad vitlök, svartpeppar och olivolja. Fyll sedan kycklingen. Avsluta med att linda kycklingen med bacon och ringla av med olivolja. Sedan in i ugnen.
Lätt, snabbt och otroligt gott!!

Det är garanterad en succe!

Tack för era tips, några alternativ finns det ju iallafall som verkar passa mig så jag ska försöka mig på nåt :)
Idag blev det en super-supersnabbvariant av sky_flys förslag: Färdig kyckling, ris, frysta grönsaker och creme fraiche. Så enkelt som jag vill ha det, och gott :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 401
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar