KY-utbildning på Vretaskolan

C

Curtis

hej!

Finns det någon här som går den? Jag tänkte söka till hösten och är lite nyfiken på nivån på allting.

Mvh Monika

Sv: KY-utbildning på Vretaskolan

Jag ska oxå söka, var och fixade mitt ridintyg igår så på måndag nästa vecka får jag det och skicka in min ansökan!

Men eftersom de bara tar in 20 och är över 100 sökande tror jag nivån ligger högt.

HeJ!

Jag har gått deras påbyggnad högre häst, vilket förefaller vara motsvarande steg 1 av den nya.. Nivån på undervisningen var mycket låg, jag hade redan läst allting på vanlig hästhållning och fick knappt nån ny erfarenhet alls.. Tyvärr, för jag hoppades få lära mej massor..

Men man kan ju hoppas att den nya är bättre, den låter onekligen riktigt skojig, kanske går den om några år, när jag blivit färdig med högskolestudierna och hört lite mer om den.. Den skulle funka prima med min utbildning.

/ Lavinia, som gärna tror gott om saker och oftast blir besviken

Jag håller på med mina ridintyg. Jag blev tvungen att byta tränare då min gamla inte fick skriva ett sådant intyg (ej formellt utbildad). Den nya tränaren visade sig dock vara ett riktigt lyckokast!!!

Det knepigaste för mig var hoppintygen då jag inte tränat hoppning sedan 1993! Hästen är dessutom väldigt dressyrstammad och aldrig mer än löshoppad. Men det går kanonfint. Han lär sig ursnabbt och tycker att det är superkul. Jag med!

Enligt programansvarig på Vreta så går de mycket på intervju och utvecklingsbarhet mer än på själva ridprovet. Det vill också att man ska vara anställningsbar och hon sa att jag hade fördel där pga av min ålder och livserfarenhet. Jag har jobbat som lärare i skolan sedan 1999.

Mvh Monika

Trist att nivån var låg och att det inte kändes som någon påbyggnad. Jag är lite orolig för att jag ska känna samma sak. Jag har mycket erfarenhet men inga formella meriter och vill ha papper på mina kunskaper. tyvärr verkar det svårt att få validera första året.

Jag siktar på att ta hästskötarexamen för att bli behörig för senare studier. Ska också försöka att gå upp i yrkesprov för instruktör utan att gå andra året. Kanske en chansning men jag tänker förebereda mig väl.

Mvh Monika

Hej!

Hoppas du kommer in, så kan du rapportera om den är bra!!
Kan du förklar det där med anställningsbar?? Förstog inte riktigt det!

/ Lavinia..

Jag har inte fått mina betyg än, men min hopptränare tyckte det var konstigt att man ska skicka med ett ridintyg, för det är ju en stor skillnad på alla typer av hästar i dressyr och hoppning, man kanske haft sin häst i flera år och t.ex hoppat, men sitter man upp på någon annans häst så funkar det inte alls, man bör ju kunna inverka på alla typer av hästar.

Men jag tror ridprovet är för att kunna sålla bort dom första som får riktigt dåliga bedömningar. Det är ju ändå rätt onödigt att ta in en massa sökande för interjuv där när det inte ens kan rida korrekta vägar, tempo eller ens inverkar och bara åker häst.

Vet du om man får göra ridprov där nere också?

När jag hoppade hade jag inte gjort det på 2 år! Hästen har varken tränaren sett och jag har bara gåt förbi honom i stallet, och det värsta av allt är att han hade vuxit ur sin hoppsadel så jag fick hoppa i dressyrsadel :eek: men det gick bra var ju inte precis 1.30m hinder ;) Men det kändes i knäna efteråt!

(Knapplån) Hej alla!

Jag går just nu första året på KY- häst på Vreta. Har tidigare jobbat mkt på både som instruktör på ridskola och med hästar i övrigt, samt gått ridledarkursen. Precis som någon av er skrev, är även jag lite äldre (31) än medelåldern i klassen (som ligger runt 22), och har redan hunnit med en universitetsutb, samt jobbat som lärare ett par år. Mot bakgrund av detta misstänkte också jag faktiskt att nivån första året skulle kunna kännas väl låg, som någon här skrev, men så blev det inte. Ridningen blir ju vad man gör den till, i så väl hoppning som dressyr, och det finns möjlighet att utvecklas på den nivå man är, och de teoretiska ämnena är kanon. Hästläran, med fördjupning i foderlära, anatomi mm, tycker jag presonligen har varit en riktig hit med en fantasktiskt duktig lärare. I princip är alla lärarna bra, tycker jag, även om det alltid är så att man gillar vissa ännu mer.

Som jag förstått det hela, var nivån på deltagarna mycket ojämn när det var Högre Häst. Detta har man lyckats stävja nu, eftersom man faktiskt måste göra ridprov (vilket man inte gjorde till Högre Häst). Dessutom måste ju alla i allafall ha grundförutsättningar för att två år senare kunna gå upp och diplomera sig till ridinstruktörer, och för att klara det behöver man ha en hel del ridning med sig i bagaget redan när man kommer.

Jag kan varmt rekommendera KY!!! Det är en ambitiöst och bra upplagd utbildning på en kanonfin anläggning med fina hästar och duktiga lärare!

Senast ändrad:

Kul men någon lite åldre med samma bakgrund som jag. Roligt att höra att nivån är bra och att det är lärorikt för dig. Jag har sökt och hoppas att det kallas till ridprov snart, även om jag fasar för hoppningen....

Ako, kan du inte berätta om hur ridprov samt intervju gick till?

Mvh Monika

Hej!

Kan tänka mig att du får kallelse framöver, vet att de suttit o gått igenom ansökningarna senaste veckan. Vårt ridprov förra året låg inte förrän i början av juni, och jag skulle kunna tro att det blir lika dant i år, men det är bara en gissning.

Vi red på ridprovet i grupper om sådär 10, först red man ca 15- 20 min på en häst i alla gångarter o lite utan stigbyglar o sedan bytte man häst med någon i gruppen o gjorde likadant. Därefter gjorde vi ett hopprov (där de flesta fick sitta kvar på sin andra häst, medan någon fick byta ytterligare en gång) som bestod av framhoppning i trav och sedan hoppning av en minibana på 4-5 hinder. Inget var över 80 cm.

Intervjun var inte så blodig, tyckte jag. Man pratade med två personer (lärare + en av stallinstruktörerna) i kanske tio minuter, berättade varför man ville gå, vad man förväntade sig mm.

Vem vet, vi kanskle ses på ridprovet. Det har pratats om att vi som går nu ska vara med och hjälpa er tillrätta den dagen.

Lycka till!

Tack för info! Då är det ungefär som jag väntat mig.

Vi får se om vi ses. Du vet ju mitt förnamn i alla fall!

mvh Monika

*kl*

tänker ev. söka efter anmälningstiden gått ut. undrar vad Naturbruksprogrammets kurser "Häst- och stallskötsel", "Hästkunskap" och "Ridning" innebär för kunskap.

Jag vill åxå gå den utbildningen!! 2002-2003 gick jag högre häst och trivdes verkligen toppen! Sökte KYutbildningen i fjol, och kom in men tackade nej. Kändes som det skulle bli för mycket studielån och omkostnader (flytt 70mil, lägenhet, resor mm) för vad det skulle ge mig rent formellt. Men jag skulle vilja... Du som går där, vet du vad som skulle krävas för att bara gå andra året?

HeJ!

Kul att det blivit bättre! (och lite synd att man inte väntade med att gå tills nu)..

Finns söta Filippa kvar och Yogi B?

/ Lavinia, som var så besviken på Högre Häst..

Svar till Sundance, Lavinia o Robina:

1: Det är väldigt många sökande vet jag, så frågan är om de tar in några fler ansökningar nu? Tror faktiskt inte de gör det. Ring och kolla med kursansvarig.

2. Jag har heller inte gått naturbruk och alltså inte de kurserna. Goda kunskaper i hässkötsel och ridning, skulle jag säga. Kolla kraven för hästskötarexamen o ridledarkurs, och tänk efter om det är en nivå Du tror Du skulle kunna komma till på mindre än ett år.

3. Vad det gäller validering till år två, gäller hästsötarexamen o ridledarkurs. Om det behövs ridprov och/ eller något mer vet jag inte. Om du gått HH borde du ju vara kvalificerad. Problemet är väl platser, som jag förstått det.Om alla från år 1 går kvar i tvåan finns detinga platser att hoppa in på i år två, och vad jag vet är det ingen i vår klass som ska hoppa av (Men jag har ju å andra sidan inte koll på allas planer).

4. Yogi o Filippa är kvar o mår bra :) . Jag red Yogi bara häromdagen. Trevlig häst.

God natt!

Ako

Tack för svaret. Jag hade inte förstått att det krävdes att någon hoppade av för att de skulle ta in några till andra året, det framgår ju inte direkt av annonserna... Försökte kolla det där i fjol när jag fått beskedet att jag kom in men alla som visste nåt va på semester. Hade nog tackat ja om jag bara hade kunnat gå andra året. Men det kanske kan vara något att fundera på till nästa höst. Jag har ju ridledarkursen och hästskötatexamen, och har även läst in pedagogiken som är på ridinstruktören på distans (Strömsholm) så jag borde ju klara de kraven, då är det ju bara ridningen det sitter i....

Du som redan går utbildningen, hus pass mycket ridning är det? Är det bra tränare och bra hästar? Vet du om det är likvärdigt med hippologen? Vill söka båda nästa år nämligen och vill ju veta om det är ngn större skillnad. Har man tur kommer man kanske in på åtminstone ngn av dom...

Jag tycker skolans hästmaterial är väldigt bra. I princip är det bara svenska halvblodshästar med full stam, och alla (utom kanske någon) är utbildade LA/MSV dressyr och iallafall 110 hoppning.

Överlag är lärarna riktigt bra, men självklart kan inte allt alltid passa alla. Jag tycker alla är minst OK, och flera helt fantastiska! Alla undervisande lärare är välutbildade och med lång erfarenhet av häst o - ryttarutbildning.

Under förstaåret har det fokuserats mycket på sits och grundridning, samt ridning upp till LA- nivå i dressyren. Hoppningen ligger på 90 - 1m nivå år 1. Nästa år, då vi ju inte rider skolhästar utan egna, ska nivån upp ett snäpp till, mot LA/MSV dress och 110 hoppn.

Vi har uder den skolförlagda tiden ridit 3-4 pass i veckan; 1 hopp, 1 dress, 1 elevledd lekt samt ett pass unghäst e d. ;an rider m a o minst ett pass varje dag man är i stallet.

Om man jämför med hippologen/Ridlärare (alltså år 2 på Strömsholm), TROR jag att vi får i princip lika mkt matnyttigt med oss. Däremot är ju hippologen en högskoleutbildning som ger akademiska poäng och därigenom kanske lite högre status. När man gått hippologen blir man ju med automatik dipl ridlärare (utan att göta någon "diplomeringsdag", man blir det automatiskt om man är godkänd). Vi däremot får dels ett betyg från skolan där det står att man gått Ridinstruktörsutb.och blivit godkänd (förhoppningsvis...) , och om man vill kan man även gå upp och göra Ridsportförbundets prov för diplomerad ridinstruktör, vilket jag tror de flesta kommer att göra.

Robina: RIK på Strömsholm bör motsvara år 2 ganska precis, och med HH i ryggen är du definitivt behörig dit, om det skulle vara ett alt.

okej tack så mycket! Då blir det no så att jag söker nästa år:banana: En fråga till bara, man rider alltså inte alls på skolans hästar år 2? Och man måste ha egen häst utbildad MSV/110? Min häst kan nog gå MSV dressyr när den fagen kommer men frågan är hoppningen...

Nej, i tvåan är det inte meningen att vi ska rida skolhästarna. Däremot kommer det, som jag har förstått det, att finnas några skolhästar till vårt förfogande om man t ex får skadad häst under en kortare period.

Hästarna ska vara utbildade 110 hoppning o LA dressyr (inget krav på tävlingsmeriter, utan nivån är satt så för att man ska ha en häst med sig som man kan tillgodogöra sig utbildningen på), vilket också är den nivån som diplomeringen ligger på. Sedan jobbar man ev med msv- rörelser också under dressyrlektionerna, men det är inget krav att de ska vara färdiga att starta msv varken när man kommer dit med dem eller när man slutar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud