Sv: KY-utbildning på Vretaskolan
(Knapplån) Hej alla!
Jag går just nu första året på KY- häst på Vreta. Har tidigare jobbat mkt på både som instruktör på ridskola och med hästar i övrigt, samt gått ridledarkursen. Precis som någon av er skrev, är även jag lite äldre (31) än medelåldern i klassen (som ligger runt 22), och har redan hunnit med en universitetsutb, samt jobbat som lärare ett par år. Mot bakgrund av detta misstänkte också jag faktiskt att nivån första året skulle kunna kännas väl låg, som någon här skrev, men så blev det inte. Ridningen blir ju vad man gör den till, i så väl hoppning som dressyr, och det finns möjlighet att utvecklas på den nivå man är, och de teoretiska ämnena är kanon. Hästläran, med fördjupning i foderlära, anatomi mm, tycker jag presonligen har varit en riktig hit med en fantasktiskt duktig lärare. I princip är alla lärarna bra, tycker jag, även om det alltid är så att man gillar vissa ännu mer.
Som jag förstått det hela, var nivån på deltagarna mycket ojämn när det var Högre Häst. Detta har man lyckats stävja nu, eftersom man faktiskt måste göra ridprov (vilket man inte gjorde till Högre Häst). Dessutom måste ju alla i allafall ha grundförutsättningar för att två år senare kunna gå upp och diplomera sig till ridinstruktörer, och för att klara det behöver man ha en hel del ridning med sig i bagaget redan när man kommer.
Jag kan varmt rekommendera KY!!! Det är en ambitiöst och bra upplagd utbildning på en kanonfin anläggning med fina hästar och duktiga lärare!