KY Utbildning på Vret Inriktn. Ridinstruktör

E

Em_E_liE

Jag undrar en massa ang. KY utbildningen på vretaskolan. Har läst på deras hemsida. Med det står inte allt! Har även sett en del andra trådar och skrivit en tråd tidigare själv, men hittade den inte nu...

Så för att klargöra allting för mig, vill jag ha tydliga svar. :) Men det tror jag nog att jag får. Men sa det för säkerhetens skull ändå!

Ska man ha med sig egen häst?
Vad bör den kunna?
Hur många lektioner kommer den att gå/vecka? För det kommer den väl att göra?
Får man stallplats på skolan eller lär man hålla med det själv och vad ingår i så fall på skolan?

Berätta gärna mer ni som vet. Allt vill jag veta. Hur lärarna är, hur lektionerna är, vilka ämnen man läser och så vidare. ALLT!

Tack på förhand!:bow:

Sv: KY Utbildning på Vret Inriktn. Ridinstruktör

Hej! Jag kan nog svara på alla dina frågor! ska börja andra året nu :idea:.

Du ska ha din egen häst med. Slutmålet första året är att rida godkänt Lb dressyr och 1m hoppning. Slutmålet år 2 är La dressyr och 1.10.
din häst behöver inte ligga på lb/la nivå när man ankommer, men inte under lc nivå och den ska kunna klara av att hoppa enkla hinder, relaterade avstånd höjd ca 50-60cm. men hästen ska självklart ha kapacitet för slutmålet

ridlektionerna så har man 1 dressyr, 1 hopp samt 1 instruktörstjänst där man undervisar sina klasskamrater på deras hästar.

hästarna/ryttarna får bra träning och alla i min kladss klarade av första året. en del av hästrana som kom var enbart hoppade enstaka gånger, i dressyren var det vissa som inte kunde gå i form i alla gångarter, dessa ryttarna har fått jobba rejält med sina hästar, men har klarat av slutmålet, med mycket bra hjälp ifrån instruktörerna.

blir det så att ens häst blir halt/sjuk el kanske inte klarar av en speciell lekt så har skolan lånat ut 3 ridskolehästar som är uppstallade i KY-stallet som står oss till förfogande!

Du får stallplats på skolan, nybyggt stort luftigt stall, sadelkammare, spolspilta, och hagar där hästarna går 2-4 i varje. Det ingår 8kg hösliage, 2kg havre och 1 spånbal/v. önskas det mer får man köpa det till för marknadspriset.

Ang lektionerna så är dom bra, lärarna är kunniga inom sitt område och målen är tydliga. Sen hur pass svårt det är beror på hur mycket kött man redan har på benen. Kan man mycket (har arbetslivserfarenhet mm) så är det relativt lätt. annars får man kämpa! Det man läser är: Ridlära, hästlära , ekonomi, instruktörslära/pedagogik, unghäst, stallskötsel. Allt är både praktiskt/teroretiskt. Sen har man det första året 6v ridpraktik och 7v ridskolepraktik.
Nu till hösten år 2 ska vi ut i praktik igen på ridskola nästan hela hösten för att till våren finslipas på skolan inför examineringen!

Dom eleverna som gick ut iår så var det stort sett alla som klarade av examineringen, dom som gick upp som privatister var inte i närheten av eleverna i frågan om kunskaper mm fick vi att veta. Där var vissa som klarade sig.
Men i överlag tycker jag det är en bra utbildning, fokuseringen ligger på instruktörsutbildning så man märker ganska fort om ett framtida jobb är nått för en. Man behöver inte gå år 2 om man känner det, men då har man ialf fått h-examen och ridledaren. Man kan även bli invaiderad till år 2 om man har tillräckligt med kunskaper/arbetslivserfarenhet.

hoppas det hjälpte lite, annars fråga om det är mer. kommer jag på mer så meddelar jag!

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jätte mycket! Verkligen! Det hjälpte mycket.:bow::bump:

Så alltså behöver den i princip bara ha kapacitet att klara LA dressyr och LB hoppning, och det i slutet av utbildningen? Men vart får man reda på sådant? Står det någonstans?

jag vet inte om det står nånstans, jag visste inte om att man skulle ha egen häst med när jag ansökte, fick det att veta när jag satt på intagnings intervjun :crazy:
men nu vet du ialf!!!

ska fråga min lärare om det står nånstans, ska till skolan nästa v!

Okej, fråga det så kanske du kan säga/skriva det i den här tråden, när du vet!

:):banana:

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 145
Senast: Anders
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar