Ky Rotary Bit Muffbett

M

Mio min Mio

Äntligen har jag hittat ett 3-delat bett som min häst tycker om. Provade ett Ky Rotary Bit Muffbett idag och han gick jättefint på det.
De 3-delade bett jag har provat förut har han visat på en gång att han inte alls tycker om. Jag har därför mest ridit honom på olika raka bett.
Detta bett är definitivt ett tips för er som har hästar som bara accepterar raka bett... :)
Enda nackdelen var priset, >500kr, men det var det helt klart värt.

Någon annan som har provat det och har någon uppfattning?

Sv: Ky Rotary Bit Muffbett

Så här ser ett sådant ut:

mini-13465101.jpg

Tyvärr har jag inte ridit på det, så jag kan inte uttala mig om skillnaden jämfört med ett vanlig tredelat eggbett.

jag tror det är ett sånt här (fast i muffversion, dvs fasta ringar)

kyrotarytredelat.jpg

Oj, du var snabbare än mig :)

Jag menade ett sånt där, men hittade ingen bild på det.

Jag undrar också hur det är att rida på,
låter ju bra, men frågan är om man verkligen märker nån skillnad eller om det blir lite "placebo effekt"..

Det är ju väldigt rörligt, man kan vrida och vända på det i alla möjliga vinklar. Dock av vad jag läst i andra trådar så har de flesta inte märkt någon större skillnad.

Så här ser ett sådant ut:

mini-13465101.jpg

QUOTE]

Japp, det är precis ett sådant. För de hästar som kan ridas på vanligt 3-delat så är det säkert inte så stor skillnad. Min häst går ju inte med på vanligt 3-delat. Är ju svårt att veta vad det är han inte gillar, men jag tror att det är att det "skramlar" mer med ett vanligt 3-delat. Detta bett är rörligt utan att vara "skramligt". Är jättesvårt att beskriva i ord men jag får känslan av att det ligger mer stilla i munnen och jag tror att det är det som gör att han tycker att det är OK trotts att det är 3-delat.

Våra hästar gillar sina KY jättebra. En har tvådelat muff, en har tredelat med rörliga ringar. Har beställt extra uppsättning med parerstänger som ska bli intressant att testa.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 350
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 717
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 940
Senast: Ace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka