Ky - ridpedagog VS hippologen - ridlarare

angelaL

Trådstartare
jag min fraga ar som rubriken avslojar.

JAg vet inte sa mycket om KY utbildningen till ridpedagog, ar det nagons som gar den som kan beratta litegranna om den.

Sv: Ky - ridpedagog VS hippologen - ridlarare

Om du menar utbildningen Ridskolepedagog, så är det en tvåårig kvalificerad yrkesutbildning. Den finns på Tenhults naturbruksgymnasium utanför Jönköping.

Man läser pedagogik, hästämnen m.m.

Som färdig utbildad blir man just som namnet säger pedagog på ridskola. Man blir INTE ridlärare.

Tanken med utbildningen är att det ofta på ridskolorna idag inte finns utbildad personal i stallet medans ridläraren håller lektion.

Ridskolepedagogen ska/kan alltså sköta den teoritiska utbilningen av eleverna. Hur man gör i ordning hästarna, anatomi, sjukdomar, stallskötsel, givetvis anpassat efter den ålder/erfarenhet som de aktuella eleverna innehar.

De kan även hålla lektioner.

Är du seriöst intresserad av att gå den utbildningen pm:a gärna så kan du få mer information samt mailadress/telefonnummer till hon som är ansvarig för utbildningen/skolan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 421
Senast: EbbaHB
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 559
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar