KY På Vretaskolan

E

Em_E_liE

Hallå allihopa!

Jag undrar lite ang. KY utbildningen på Vretaskolan inriktn. hästhållning -Instruktörskunskap.:p

Jag har redan kollat upp lite ang. utbildningen, dock den informationen som står och finns på deras hemsida, och där ser allt bra ut. :)

Nu undrar jag bara lite vad ni andra tycker...har ni hört någonting om utbildningen både bra och dåliga saker! Kanske har du själv gått där, hur många år gick du och vad fick du göra, hur var det. Berätta allt. Jag är idel öra (eller hur man nu säger) men lyssnar gör jag i alla fall.:bump:

Undrar lite också vad den kostar...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: KY På Vretaskolan

Jag har gått klart år 1 nu.

Vad vill du veta?

Jag trivs mkt bra, tycker utbildningen är toppen!

Jaha, vad kul. :) Ja, jag vill veta allt du kan berätta, vad har du varit med om hittills då? Och vad kostar allting? Hur är hästarna där? Berätta allt du kan komma på...berätta både bra och dåliga saker (om det finns några vill säga), alla tycker olika. Har nyss fått nys på den här utbildningen nämligen och jag vill gärna gå den, men vill veta lite mera bara...

Jaha, jag visste inte det, förlåt, ska kolla där, men vill ändå, för min enkelhets skull att den här kan vara kvar och man kan skriva här, fortsätta alltså...

Hästarna på skolan är mkt välutbildade.
Till Ky utbildningen har du med dig egen häst. Den står i ett nybyggt stall på skol området, 25 boxar.. Vi samsas om fodringar vardagar och helger.. Hästarna går ute i hagen på dagen.
Vi börjar alltid skoldagen i stallet med stalltjänst. Måndagar, onsdag, fredag red vi för instruktör, tisdag löshoppning och torsdag unghästutbildning.
På eftermiddagarna hade vi teori på sal, ekonomi och hästlära och ridlära och instruktörskunskap.

Vi hoppade 1 gång i veckan, dressyr 1 gång..
Red även terräng och temporidning..

Man lär sig jättemycket!

Jag har förbättrat minridning med typ 100 % :p

Jag kunde knappt sitta ned i trav på min häst som sprang med huvudet så högt han kunde, till att jag i vintras red LB med 62%

Jag hoppade helst inte över 80 cm men idag hoppar vi 1.10-1.20..

jaha vad kul! :)

Men man måste alltså ha egen häst med sig eller är det valfritt. Jag har liksom en häst, men han har inte mycket kött på benen, har lär honom gå i form och lite till pga skador så har det inte hunnit bli annat än att han vilat och nästintill stått jämt.:/ (varmblodig travare) :P

Ja, du ska ha egen häst med dig. Om du har problem att hitta häst kan ev. skolan hjälpa dig, men det obligatoriskt för utbildningen. Man kan ju låna en häst ell liknande, man behöver ju inte köpa.

Det finns boende lite runt omkring. Jag rekomenderar att bo i Ljungsbro- närhet till affär och lite rörelse efter skoltid..

Man kan cykla till både stallet och skolan men vintertid är det skönt att ha bil. Jag har pendlat från Norrköping med buss och det har gått fast man blir lite låst. Mina skolkamrater hade bil och man kan ju åka med dem mellan skola och stall.

Har du sökt utbildningen? Eller undrar du till nästa höst? Åk dit och titta! se hur det ser ut, och vilka avstånd det är..

Har du sökt utbildningen? Eller undrar du till nästa höst? Åk dit och titta! se hur det ser ut, och vilka avstånd det är..

Nej, har inte sökt ännu, fick precis veta om den...:P Men tänkte söka till nästa år då...

Tänkte aldrig på att man kunde åka dit och kolla, det ska jag nog ta och göra, tack för tipset...:P

Har en till fråga också, hur duktig bör hästen som man tar med sig vara?

Har en Varmblodig travare för tillfället. Han kanske inte är den bästa men han han det grundläggande i ridningen. Sedan öppna, sluta, skänkelvikning, galoppfattning från alla gångarter, äv. fr. halt. mm. Han är inte travare i ridningen så att säga och blir springig utan tvärt om...men mer utbildning krävs nog...hehe. Hoppningen har vi dock inte lagt alltför mycket energi på just nu, men hoppa kan han, har väl hoppat 1m för tillfället. Och så länge han tycker att det är kul kan han utvcklas. :P Han är 11år.

Kan han duga?

Och för den delen. Vad kostar det varje månad att gå på Vreta KY-utbildningen - inrikt. instruktör?

Hästen ska vara La dressyr och 1.10 hopputbildad.

Hästen står gratis på skolan undr utbildning. det ingår 1 spånbal, 2kg havre och x antal kg hösilage. Räcker inte det får man köpa till.
Jag hamnade på kankse 400 kr i månaden..

Det som kostar är vanliga utgifter, hovslagare försäkring och sånt.
Och under praktken har du med dig hästen så då behöver du stallplats.

I min klass var hästutbudet mkt blandat. Det fanns unghästar och äldre hästar och icke utbildade.. Det fick vi klagomål på- att hästarna inte riktigt platsade.. Så det är några av oss som får byta till år 2..

Jaha, jag visste inte det, förlåt, ska kolla där, men vill ändå, för min enkelhets skull att den här kan vara kvar och man kan skriva här, fortsätta alltså...

Det var inte så jag menade ;). Det finns ju dessutom säkerligen mer att skriva - jag bara menade att om du vill få mer kött på benen så finns det mer att läsa!

Lycka till!

Knapplån

Jag har sökt i år och ska börja i höst. Tänkte i första hand bara gå första året. Hoppas det blir bra, jagar just nu boende och stallplats (har två hästar med mig), verkar ju lovande att ni andra är nöjda.

snart 18 :) (fyller alltså 19 hösten i 1:an då, om jag börjar)

vad måste man som ryttare ha för förkunskaper?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Försöker söka information kring denna skola och dess utbildningar men är svårt annat än på deras egna hemsidor/kanaler. Är det någon som...
2
Svar
26
· Visningar
8 341
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 510
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Idag trillade det sista kursbetyget in och jag har ansökt om min examen. Jag, som inte tog mig igenom gymnasiet och floppade på både...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 093
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud