KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Jag är övertygad om att han o du vet bäst, men jag ville fråga;)

jag skulle bara vilja ha en ngt snabbare takt så han hänger ihop bättre. Samma som du gjort med galoppen. det funkar om du bara ändrar din takt. istället för boing boing så dutt dutt dutt med bollen- ditt säte

vad är sjöhäst?
Menar du typ tekanna?

Jag tror du har helt rätt! Håller med om takten. Vi hade förmånen att ha Jan Brink hos oss i helgen och ngt jag tog med mig var hur han satt i sadeln :) lätt lätt lätt. När jag nu försöker med "dutt" blir det bättre och skänklarna blir mer stilla med med tryck i stigbygeln. Men jag lyckas inte jämt :p

När T blir spänd låser han rygg och nacke - underhals och på tok för hög i formen. Ser lite ut som en sjöhäst tycker jag. Nu händer det vääääldigt sällan - vet mer var grånsen går och vad man kan begära. Nu kan han kännbart spänna till men jag parerar genom att mjukna - göra om och det är knappt synbart.

Testade att kräva lite snabba ben mot tramp i går och då blev det för mycket - spänd. Tror dock att man några minuter får leva med det och fokusera på vad som händer bakom sadeln...

Mina tankar :)

Senast ändrad:

Jag är så kär i min häst, hon är så dyr att inga pengar i världen räcker till. Igår tänkte jag att vi skulle öva lite på att lasta på och ur själva, det är inga problem för damen, jag ledde in henne, hon gick rakt på och stannade utan att vifta på ett öra när jag gick bak och stängde bom & ramp+lucka. åkte en sväng och sedan lasta av, hon är så otroligt lätthanterad och trevlig :)
Fotografer är Nadira Photagraphy & Anna Friström Wevill
Nu är året drar mot sitt slut så kör vi lite bilder från årets gång, ignorera min sits på galoppbilderna, jag vet inte riktigt vad som hände... :meh:
1381260_10152036910488278_907122769_n.jpg

1378204_10151975808758278_1670462832_n.jpg

1380406_10152039373848278_1583591631_n.jpg

1375857_10151986661628278_937402245_n.jpg

1390474_10152039080078278_899791018_n.jpg

971197_10151833987738278_1140281068_n.jpg

431913_10151704635633278_553989362_n.jpg

Senast ändrad:

Du behöver inte KRÄVA, utan bara rida snabbare takt själv- inte fortare.

Tänk att han ska följa DIN takt o inte tvärtom.

Hästar blir som man själv rider. Är man lite sävlig/ flegmatisk så blir hästen densamma. Det är klart att han undrar om du går på honom.
rid lite snabbare takt o gör små temposkillnader o BERÖM så ska du se att han blir bekväm i det NYA tänket som matte hittar på.

Han kommer att bli mer vaken o kvick utan att bli spänd. Elastisk o starkare på köpet.

Japp, har insett det :)

jag ska försöka få detta mer befäst, både mitt sätt att bli lättare precis som du beskriver och att han faktiskt börjar bli lite kvickare i benen - bara börjar bli kvickare - det är ingen stor skillnad än :p

så ska jag se till att få det på film så får du coacha mig vidare. Du får snart ta betalt ;-)

Jag har faktiskt satt den långsammare takten i honom, för att få till längre steg med gung i steget ist för symaskin. Man någonstans måste man utveckla vidare. Nu kan jag rida långsamt i stora steg med avslappnad häst.. check. Nu ska vi vidare, eller hur? :D

jättefina bilder på er!! Den första på din häst är jättejättefin.

Ang galoppbilderna ska jag inte kommentera... eller jo. Är inte tygeln lite väl lång? :p

;-)

Tygeln var lång och jag satt som en kråka ;) MEN hästen var fin! Jag har nog aldrig ridit så ''fult'' som jag gjorde där, men men, sånt som händer också man kan inte alltid vara på topp, jag vet ju att jag inte rider så i vanliga fall, så då känns det inte lika farligt ;)

Du resonerar klokt o jag vet om historiken o nyttan med den.

tycker också att du borde kunna sätta ihop händerna o stundom rida honom mer med bara sätet. Händerna tillhör också det gamla.

Han kommer väl bara upp när han blir spänd o DÅ kan du nog numera korrigera snabbt o sen rida vidare.
Var sak har sin tid.

Jag har också fastnat i gamla urgångna läxor:(

Du resonerar klokt o jag vet om historiken o nyttan med den.

tycker också att du borde kunna sätta ihop händerna o stundom rida honom mer med bara sätet. Händerna tillhör också det gamla.

Han kommer väl bara upp när han blir spänd o DÅ kan du nog numera korrigera snabbt o sen rida vidare.
Var sak har sin tid.

Jag har också fastnat i gamla urgångna läxor:(

Ja, jag vet :o jag fastnar lätt i det gamla.. så du har återigen rätt då det är precis så jag ska göra. tränaren påminner att jag inte behöver längre men attan vad det sitter...

*kl*

Jag tänker bita mig fast i den här tråden. :D

Såhär långt i träningen har vi kommit :

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152344565029554&l=8139845436716094433

Hon är nu 6½ månad, på väg att bli väldigt vacker och klok.

Men vad glad jag blir! Ni får ursäkta om någon blir putt men alltså halleluja över någon med ridhäst som hanterar dom i den ålder dom lär sig som bäst och inte väntar med allt tills dom är vuxen och urstark :o

Välhanterat sto!! :)

För övrigt så kul att se bilder, blir lite ledsen i själen att min kompanjon fick somna in, speciellt nu när det går emot KM-tider på ridskolan som vi lyckades så bra med. *saknar*

KMPlexus5.jpg

Senast ändrad:

Beklagar förlusten.

Jag är nog i din sits snart:eek:

Ursäkta att jag inte svarat er andra o kanske skulle ha min konversation med M. via PM

Toxid. riktigt vacker märr:)

Tack! Jag är löjligt förtjust i min prins! :love:

Hur går det för er då? :)

Hihi, jag förstår det ;)

Jo då, det tuffar på för oss. :) Vi har ägnat oss åt lite hoppträning senaste 3 veckorna faktiskt, man måste ju ha lite variation ;) Och härliga uteritter som vi njutit av. Planen är att komma igång med dressyträningen igen ganska snart. Sigge blir riden av en "renodlad" dressyrryttare 2 ggr i veckan så han hålls igång med dressyren, hon håller på att befästa byten och vad jag förstår så blir det bara bättre och bättre. :d

Måste se till att någon fotar å filmar oss! Har alldeles för lite av den varan.. :( Det är så himla nyttigt att se film på när man rider! På torsdag tänkte jag lasta pållen å rida i ridhus, det ska bli skoj! :bump:

Toxid: Härliga bilder!

Åh vad trist, beklagar!
Tack axel & aprilia.

Imorrn ska vi hämta hem en ny sadel, yey! Och nästa helg på söndag blir det Kjellin träning, nu ska vi träna träna träna tills nästa säsong :-)

Du har säkert nämt det, men vad är det för sadel? :)

KL
Vi skrittar på runt i skogen och är sura över det stenhårda o knöliga underlaget. Har försökt få hyra in mig i nått av de två ridhusen runt knuten men icke. BLÄH. Ska köpa ridhusabonnemang efter nyår, men då måste vi köra en bit med släpet. Det hade ju varit kul om man slapp det. Aja, nog klagat! Idag ska det bli varmt igen, det är redan runt 5 grader varmt :) Så idag står galoppjobb på schemat! Wee! :D

All denna skrittklättring har faktiskt gett resultat i mer än en speedad C ;) Tycker att rumpan blivit "toppigare", alltså mer muskler uppe på rumpan och bredare. Jättekul tycker jag och hoppas att han visar upp styrkan idag!

Hur tränar ni andra när backen är frusen? Ni kanske har ridhus allihopa...

Det blev en Crown Aragorn. :)
74949_10152089703368278_1504135284_n.jpg

Vi rider i ridhus när vi åker till tränare, annars rider vi på banan eller ute, blir grusvägar, skritta asfalt, banan ibland när underlaget tillåter.

Den ser jätteskön ut! Kort och bra. :)

Jag har äntligen fått ok från närmaste ridklubben att hyra in mig resterande tid av året samt nästkommande år! Helt ok att träna för vem man vill också. Det har börjat gnissla från diverse klubbar här uppe ang att träna för andra än de ridlärare som finns tillgängliga. Så det känns ju kanon! :) Onsdag denna vecka o fredag nästa vecka! Weee!

Den är såå skön, stoora stöd som är jättebra placerade, sitter toppen i den. :)
Fasiken vad kul! Vi ska åka och träna nästa vecka igen, fick kiropraktorbehandling i torsdags för att checka av inför julen, inga större saker hittades :D

Min kärlek idag :love:
563204_10152123542658278_246570892_n.jpg

Ridskolan köpte en holländare som enligt uppgift var f.1994 och hette Erland. Under ett klinikbesök hittades ett chip och klubben skickade in numrerna till KWPN och herrn var f.1990 och hette Ivanho e.Amulet, tyvärr kostar tjänsten pengar om man vill ha vidare information men jag tror pappan är född 1982 e.Farn, inte av TP stam men modern har vi inga uppgifter på.

Att han är av TP stam är självklart, hög halssättning, stor rund galopp, den typiska traven. En fantastisk häst som tävlade t.om 1 meter hoppning och LA dressyr. Hans rekord är strax över 67% på en LB:3 med mig som 22-åring, en häst som kunde allt mer eller mindre men det var ganska svårt att plocka ur honom det. Han kunde röra på sig trots sin ålder, när han kom till ridskolan som 14-åring var det wow-faktor över honom :d

Men han var otroligt feg! Livrädd för det mesta och klarade inte av förändringar, åka transport var rena döden och kunde vända om och springa hem utan resten av flocken vid uteritt. De hade funderingar att sälja honom när han blev till åren men det hade bara inte fungerat, kanske att ha honom ståendes i en hage men det hade blivit livsfarligt att försöka rida ut. Samtidigt var han en fantastisk läromästare/nybörjarhäst åt småjäntorna.

Avlivades i januari pga en ful sårskada som blev infekterad i hasen, saknar honom.

Kan bjuda på någon film och fler bilder sen.

Hösten 2012, segrare i LB, KM-mästare ridskolehäst
pjaumlxan.jpg

Plexus2_.jpg
Har hittat en Ivanho i mina samlingar. Brun valack född 1990 e. Amulet - Ursus En KWPN - ej TP - med tyskt och franskt påbrå närmast inpå :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka