KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Har en fantastiskt härlig tp kille e. Waldemer ue. Manno som är född 07. Jag köpte honom för drygt två år sendan som en ohanterad och livrädd 4 åring men lite för mycket egen vilja. Det har tagit tid att vinna hans självförtroende och få honom med mig men idag är han en stjärna att rida:D

Här är en bild när han precis var inriden

Sen dess han utvecklingen gått ganska snabbt framåt och här följer lite bilder i utvecklings ordning

Ååh vad kul att se :d
Han är urläcker.

Din och min unga dam (8 månader) är alltså halvsyskon :)

1503964_10152472019359554_1355626909_n.jpg

Chantal sålde Waldemar till USA i höstas. Jag är glad att jag hann betäcka med färsk från honom. Det finns frys kvar men den de promotoar mest just nu är hans godkända son Cinzandro. (inte fy skam han heller).

Hoppar in här också, äger nämligen också en KWPN tp sedan fyra år tillbaka. Vad kul att så många andra har samma ras, har inte tidigare träffat någon som har det, ridtypen är ju mer populär. :)

Min är ett sto på snart 17 år. Genom åren har vi haft mycket kul tillsammans, tränat dressyr och hoppning, och även tävlat lite grann. På tävling blir hon dock väldigt spänd, okoncentrerad och hög i formen. Hon är en väldigt "vaken" häst, tittar på allt. Ni som också har en tp, upplever ni att de har rätt mycket nerver? Annars är hon än jätte trevlig häst. Jag upplever också att hon har svårt att sträcka ut sig framåt, hon rör sig mer uppåt, något som ni känner igen? I dressyren blir det ju lite problem i längningarna, och i hoppningen i kombinationer och linjer då hon har lite svårt att räcka fram. (Hennes galopp är ganska kort, och lite "studsig")
Hon har också en ganska lång rygg, så man kan ju förstå att hon kanske inte har lika lätt för sig som de typiska ridhästtyperna. Har även fått lite kommentarer ibland om att hon är väldigt omusklad, vilket jag kan hålla med om till viss del, då jag upplevt att det är ganska svårt för henna att sätta muskler. Men hon är ju även byggd annorlunda. Jag älskar i alla fall min häst :love:

Här kommer lite bilder på henne:

302ax46.jpg

20jjx3c.jpg

2u6hcpf.jpg

Nämen åh vad roligt med en till i samma färg som min :)
Superfin.

Ja, på samtliga frågor.. skallen är det dom jobbar emot. Spänd, spänd, spänd...
.

Ja, din var också jätte fin! De är lite lika, fast min är nog lite längre i ryggen. Vad har din för pappa/farfar?

Ja, jag har förstått det... antar att det ska vara så om de ska vara lite "showiga". Min tycker mycket om att visa upp ute sig i hagen t.ex. ;)

Tack :D
Ja min har väldigt kort rygg, hon är kort och bred i fronten. Hon har mycket i skallen också, blir lätt stressad, men däremot så har hon inte svårt att sätta muskler, utan håller sig lätt ''maffig''.
Hon är efter Modern, farfar är Holland's Golden Boy.
Komplett stamtavla hittar du här: http://blup.se/sv-SE/horses/186600-valomino

Då har dem ju samma farfar, inte konstigt att de är lite lika! :D
Vad jag har förstått när jag forskat lite så var Holland's Golden Boy en hingst de tog in i aveln just för att få den färgen på hästarna, han var ju palomino.

Kul med ett nytt ekipage! Jag är inte alls avis på din o Toxids UNDERBARA hästfärg ;) Superfin!

KL

Lite nya bilder från oss. Hade ett sisådär pass igår, men titt som tätt briljerar han! :)
1533280_517708441675813_1472467913_n_52cba127e087c363879c2482.jpg

- Jag kan hålla ihop fastän matte släpper efter o klappar mig!

1533553_517716858341638_1384216877_n_52cba1282a6b22bc4fec1b85.jpg

- Å jag kan slappna av fastän vi gör halvsteg!

1598454_517718275008163_959545615_n_52cba12888e59da075f74dae.jpg

- Å jag kan skjuta ifrån med!

Mattes hjärta. Han går från klarhet till klarhet. Vi verkligen kommit med stormsteg framåt sista tiden. Han har slutat växa o börjar hitta rätt på kroppen vilket underlättar en del.. ;) Huvudet har också mognat och om han spänner till nu kan jag direkt jobba ner honom rund o låg. Det känns verkligen som en vinst! Galoppen håller ihop och går inte i tvåhundra längre. Fantastiska hästar! :)

Din polle har inte dum färg heller, min polla har lämnat en avkomma i den färgen :love:

Vi var på bortaplan och tränade igår, nu nr jag ser det på bild så skulle jag vilja haft henne lite mera på bakbenen och lite kortade tyglar själv. Men hon vart fin efter lite lösgörande!

Tycker det är lite fascinerande att min lilla häst skiljer sig så markant i fysiken från det rastypiska :D
1094969_10152197860388278_2008168489_n.jpg

1532120_10152197862888278_1480676609_n.jpg

Jag är också helt såld på den färgen, vilken tur att jag har en själv ;)

Men din häst är ju otroligt snygg! Fuxar är nummer två för mig faktiskt :D

Har inte några nya träningsbilder på mig och min häst, då jag precis börjat rida henne igen, har haft henne utlånad ett tag medan jag varit och jobbat utomlands. Men snart kanske det kommer något nytt!

Jättefina bilder! Det ser ut som ni har kommit en bit sedan de sista bilderna du la upp? Ser ut att vara mer framme till handen o mer ryggaktivitet. Jättefin o du rider så prydligt! :D

Ja det var ju tur ;) Ja, jag har alltid gillat fuxar men tycker att dom kan vara lite tråkiga. Det är ju som tur är inte min då det händer lite med vita fläckar o ljus man :) Men det finns ingen färg på en bra häst...

Tack, ja det hoppas jag, vi jobbar på det iallafall :)
Ibland så kan hon min pärla!
Men tyvärr så vill hon inte ha den nya sadeln vi provade ut för 1,5 månad sen, så nu letar vi igen...

:love: Nerjoggning: tycker hon har hållt sig himla maffig under vintern ändå, trots att hon har lite överhull....
1497771_10152202948868278_41489803_n.jpg

Hej ! jag har en kwpn TP val född -09 som jag precis ridit in :) han är hur fin som helst ! men ganska lätt stressad om han är själv i stallet osv..men underbar att rida, och med tanke på att han bara är riden ca 2 månader ;) jag ska ha honom både som dressyr & hopphäst, och han har dom där jättehöga knälyften, men han kan även länga ut steget, och då blir han riktigt läcker !!:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka