KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst

Hej! helt ny på denna sida. Var tvungen att bli medlem så jag skulle kunna få lite tips från er som vet. Jag har en kwpn tp. Har haft han i lite över en månad. Visste inte att det fanns nått som hette tp. Han har jätterak rygg och inga muskler alls. Kan jag rida honom i huvudtaget? HAr börjar longera nu och hoppas kunna muskla upp honom. Ska försöka lägga in en bild. Hoppas någon skriver så jag har någon att ställa frågor till! :)

Min häst var också väldigt omusklad när jag köpte henne och har haft ganska svårt att bygga muskler. Du kanske kan tömköra? Min häst jobbar väldigt bra vid tömkörning och det har hjälpt mig mycket med att få henne att sätta muskler. Hon har mycket lättare att hitta sin balans då än vid ridningen.
Är han mycket riden innan?

Om han är rider och kan grunderna kan du väl rida lite lagom med fokus på avslappning och upp med mage o rygg :) Typ klättra, gå över bom, rida i lite djupsnö osv. Men ta det lugnt! Överansträng den inte i hopp om snabb uppbyggnad. Varva med tömkörning om du är duktig på det, annars promenera.

Får den mat så det räcker? Jag är van vid fullblod som man klassar som svårfödd, ändå har jag svårt att hålla min tp i hull.. :( Så mycket mat kräver dom!

Lycka till! Det är underbara hästar :)

*kl*

(Har vår andra tråd försvunnit...??)

Har inte ridit så mycket senaste tiden då jag haft slutspurt med en massa skolarbete, varit på solsemester en vecka, å sen en ny termin å massa plugg.. I samma veva lyckades pållen med konststycket att slå i sig själv på frambenet/hoven i hagen så han vilade typ 2 v, men nu e han igång igen sen ett par veckor tillbaka! *Peppar peppar* så ska han hålla sig frisk nu!!

Åh, jag svävar som på moln efter dagens ridpass! :love: Red på åkern och jobbade med basics. Har kommit på att värma upp i skritt är väldigt bra, då hinner jag liksom med att få igenom böjning och ställning utan att behöva tänka på att inte studsa av eller studsa som en tok. :p Ibland har man sina stunder när man kommer på bra saker. :D Värmde upp i skritt i 20 min, jobbade med lösgörande övningar å att han skulle svara på mina hjälper. Arbetade sedan i trav och galopp med övergångar och tempoväxlingar. Sigge va så himla fin! :love: Avslappnad, lydig och framåt! Fin form oxå på det, väl framme till handen och ett fin, ärlig kontakt. Avslutade med härliga galopper i friskt tempo över åkern. Haha, han är så söt! Sigge är otroligt snäll å försiktig, fick liksom verkligen ge tydliga signaler om att han faktiskt fick galoppera på och länga ut. När han väl hade försäkrat sig om att så är fallet så vågade han gasa på. Han är väldigt trygg på så sätt, skulle aldrig få för sig att dra eller bralla. Längtar tills nästa gång jag ska rida honom!

Hur går det för er andra? Vad har ni för planer/mål för året 2014? :)

För oss går det sådära, C har tappat en hel del bara sista tiden. Pälssättning, kallare väder, ev nått annat strul. Vi har iaf gjort lite tester o skickat blodprov på analys för att se hur det står till iaf :) Men liiite håller vi i gång, joggade lite i ridhuset igår och han kändes bra, lite matt kanske. Det är så lätt att överanalysera och få hjärnspöken.. MEN målen för 2014 är att komma ut o tävla iaf LB, känns det bra fram mot hösten kanske vi debuterar LA. Mina mål är annars inte tävlingsmässiga utan mer inriktade på träning. Jag vill att vi ska ha en bra grund att stå på och en stark frisk häst. Då kommer man långt :)

Vet inte om bilden syns? Det är iaf från igår :)
1062406_531555223624468_2132530370_n.jpg

+ Toxid
Tack! Han är ganska fräsig denna där. Tyvärr vet han om det själv. En riktig liten diva är det! :)

Vad kul att se alla Tp's! Vi borde anordna en förening eller klubb el dylikt och träffas:D Hade varit grymt med en dressyrtävlingarna bara för TPs, haha!

Jag är helt såld på tuigpaards, så jag har två st hemma :) Valacken är hälften hackney dessutom, så väldigt showig med lång rygg och hög hals. Men väldigt enkel ändå att jobba ihop, bra sug på bettet osv. Lite svårt för travlängningarna hehe;)
Stoet är lite vassare och har behövt tid på sig att mogna, men nu är vi på g! Rör sig aktivt med mkt bakbensaktivitet, riktigt bra gångarter, inga problem med längningar alls. Hon behöver bara komma fram mer till bettet samt länga överlinjen och slappna av mer. Men det börjar komma mer för varje gång nu.

Överlag tycker jag att just stona kan vara lite vassa i just den här rasen.... Vad har ni för uppfattning?

Surfar på ipaden så kan inte lägga in bilder just nu...

Visst är dom underbara!

Min är ju valack, men ack så mycket humör rödtotten har. Väldigt tydlig om vad som är bra och när måttet är rågat. Han är dominant och har sista tiden fått ett mycket bättre självförtroende. Det är ju jättebra, men det är som bäst när matte står på backen. Hade velat ha honom självsäker även i ridningen. Men det kommer väl snart :) Samtidigt som han har humör och är så explosiv är han underbar, han söker kontakt, är vänligt inställd till folk (även om han testar gränserna och går matte på nerverna ibland) och ÄLSKAR att jobba. Han inte tidigare mött en häst med denna arbetsglädje! :)

Väntar efter bilder på dina! :)

Här var det dött... Kom igen, vad har ni att uppdatera om? :)

Vi jobbar på, har fått ordning på hästen och vi börjar jobba på riktigt igen nu. Skitkul!!
Vi har jobbat ute efter vägarna och har faktiskt haft riktigt bra underlag, hör och häpna. Tyvärr är det just nu +6 grader och isigt igen. Bläh... C känns som en dröm och känslan är oslagbar! Vilken talangfull häst jag har. Ord kan inte beskriva känslan när jag rider och vill ha lite extra. Jag ber om lite extra och C tar i allt han kan! WOW! Älskar att jobba och är alltid positiv till jobb. Kan man som ryttare be om mer? Han känns också mycket friskare i kroppen nu, som att han har en annan stuns och ork i musklerna.

I fredags joggade vi först med fokus på att han skulle komma fram till bettet, vara rak och få en välvd båge i honom. På bara ett par minuter satt han ihop fint och var avslappnad (trotts att inte ha gått på ett par dagar). Då jobbade vi vidare med övergångar till tusen. Det är ju min grej det ;) Han blev bättre och bättre. Red sedan lite svaga öppnor o slutor. Nemas problemas. Tog och jobbade lite galopp också och jag tappade hakan! Han fattade rätt, helt på hjälpen och kom fram i en rund, bärig och avslappnad galopp! WOW igen! Gjorde flera skritt-galopp-skritt, alla lika bra! Både höger och vänster var superfina. Kan det ha släppt i galoppen nu? Vågar inte hoppas, men helt klart önskar jag att det vore så :)

Underbara lilla djur! Eller lilla o lilla, jag gissar på att mastodontmanken är närmare 167-168 faktiskt. Men han är en liten häst, men med mer massa kommer han bli krallig och fin. Och inte minst passa mig kanon storleksmässigt. Jag kan inte ha en elefant för jag trivs inte på för hög fallhöjd ;) Hehe.

Ursäkta alla superlativ, men jag är så glad att det tar sig nu igen. Skrytigt inlägg, men är det inte så det ska vara? Att man är löjligt nöjd med sin häst? :)

Underbart att allt fungerar! Det är inte helt fel med ups and downs bara det inte blir för mycket av det dåliga. Jämntjockt leder sällan till utveckling,

*kl*

Här kommer senaste från oss. ;)
Pim är alldeles strax 10 månader. Hon har den senaste månaden haft däckel, svanskappa och benskydd på sig och provat på träns och bett för första gången (ett novabett som hon bet sönder direkt :meh: ).
Allt som presenteras tas emot utan den minsta reaktion.
Vi spolar benen i spolspiltan och hon bara äälskar att få stå uppbunden på gången och bli ompysslad.
Det får gärna vara 'roliga timmen' hela tiden om Pim får bestämma. :love:

1504094_10152511167589554_249203478_n.jpg

För tillfället är hon omkring 142 i Mkh och 145 bak. Mamma är 167 och pappa 169 så förhoppningen är att hon landar på omkring 168 :)
Hon är även i full gång att fälla vinterpälsen. Mamma är svart och pappa mörkbrun, en kvalificerad gissning är att hon blir mörkbrun som pappa när vinterpälsen har åkt.

Naaaw så söt!! :love: Duktig liten pålla!

lomuxx: Härligt att det går åt rätt håll! :D Å såklart du måste få skryta!! Det ÄR fantastiskt när allt bara klickar!

Jag å Sigge tränar på här borta. Han är så himla fin nu! :love: Försöker komma iväg till ridhus 1 gång i veckan, det är bra miljöträning ;) Sigge är en spänd herre på nya platser, och jag måste helt enkelt bli bättre på att få honom uppmärksam på mig. Har en preliminär plan att rida en Pay & Ride i slutet på mars, och att i början på april starta lokalt (LB). Sen får vi se hur det blir. :)

Supersuddig bild, men den senaste på pållen! Testade en flughuva å han va så söt i den :love:

Kul med träning, kul med pay and ride! :) Jag hade ju planer på att starta sista helgen i mars, men SÅKLART är jag för sen att anmäla. Som vanligt... Men kanske i mitten av april!

Snyggt med luva!

Ja, det är väl så. Man får lite perspektiv på saken och allra mest motivation! Man är väl aldrig så träningssugen som när hästen är dålig? Så är det iaf för mig. När jag inte får, då vill jag mer än någonsin ;)

Ställ in mobilen så att den larmar när det är dags att anmäla. Det har jag gjort efter att min favoritttävling blev fulltecknad innan jag hann anmäla. Det funkar super!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka