Sv: KWPN TP (tuigpaard) som dressyrhäst
Här var det dött... Kom igen, vad har ni att uppdatera om?
Vi jobbar på, har fått ordning på hästen och vi börjar jobba på riktigt igen nu. Skitkul!!
Vi har jobbat ute efter vägarna och har faktiskt haft riktigt bra underlag, hör och häpna. Tyvärr är det just nu +6 grader och isigt igen. Bläh... C känns som en dröm och känslan är oslagbar! Vilken talangfull häst jag har. Ord kan inte beskriva känslan när jag rider och vill ha lite extra. Jag ber om lite extra och C tar i allt han kan! WOW! Älskar att jobba och är alltid positiv till jobb. Kan man som ryttare be om mer? Han känns också mycket friskare i kroppen nu, som att han har en annan stuns och ork i musklerna.
I fredags joggade vi först med fokus på att han skulle komma fram till bettet, vara rak och få en välvd båge i honom. På bara ett par minuter satt han ihop fint och var avslappnad (trotts att inte ha gått på ett par dagar). Då jobbade vi vidare med övergångar till tusen. Det är ju min grej det
Han blev bättre och bättre. Red sedan lite svaga öppnor o slutor. Nemas problemas. Tog och jobbade lite galopp också och jag tappade hakan! Han fattade rätt, helt på hjälpen och kom fram i en rund, bärig och avslappnad galopp! WOW igen! Gjorde flera skritt-galopp-skritt, alla lika bra! Både höger och vänster var superfina. Kan det ha släppt i galoppen nu? Vågar inte hoppas, men helt klart önskar jag att det vore så
Underbara lilla djur! Eller lilla o lilla, jag gissar på att mastodontmanken är närmare 167-168 faktiskt. Men han är en liten häst, men med mer massa kommer han bli krallig och fin. Och inte minst passa mig kanon storleksmässigt. Jag kan inte ha en elefant för jag trivs inte på för hög fallhöjd
Hehe.
Ursäkta alla superlativ, men jag är så glad att det tar sig nu igen. Skrytigt inlägg, men är det inte så det ska vara? Att man är löjligt nöjd med sin häst?