KWPN hästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pikoon
  • Startdatum Startdatum
P

pikoon

Jag ska köpa ett KWPN sto från Holland, hon är efter en hingst vid namn Walser och hennes morfar heter Cambridge Cole. Jag vet i princip nästan ingenting om hennes pappa så jag skulle vara hemskt tacksam om någon där ute kanske hade lite information, en häst efter honom eller bilder. Vill gärna få information om Cambridge Cole oxå, har hittat små texter och bild men allt är av intresse :) jag har mailat till kwpn och frågat dom, är jätte nyfiken, så alla svar gör mig överlyckliga även om det är en liten sak!

Sv: KWPN hästar

Jag sökte på paardenfokken.nl och där fanns en Walser som hade avkommor. Dock hittade jag ingen med Cambridge cole som morfar, kanske har den ett annat namn också ?

Vilken stam har Walser (den jag hittade är Rentmeester-Commandant-Normann)

Walser tillhör rasen Geldeländer, Cambridge Cole är en Hackney och stoet får därför inte gröna papper i ASVH.

I min "gamla" (1994-1995) holländska hingstbok står följande om Cambridge Cool:
The stallion CC will be known in history as the most influental hackney sire i Dutch drivinghorse breeding. Several of his sons hve been approved an of these Renovo is the most positive progenitor.Scores of CC daughters have grown into prominenet broodmares and dams of approved stallions and his sport products often claim high plces in the ring.Nobility and hardiness, in combination with spectacular movements are the charasteristics that CC lavishly introduced in Dutch driving horse breeding.
His son Alfred B has been multiple Dutch Champion in the honouary class and this stallion,With his extreme action in the trot, has many admirers.
CC is the foundation stallion of a specific lineage that gave geat impulse towards a higher level of quality in driving horse breeding. His index of195 demonstrats that his children perform at the highest level in the show ring.

Tackar för alla svar, intressant att se vad det kan bli av henne, idag används hon till dressyr ridning och hon har väldigt fina lätta gångarter. Hoppar gör hon mer än gärna :)

Hittade denna info på Geldeländer Associations hemsida. Översatt av Google översättningsprogram :angel:

"Hackney-blod (Cambridge Cole) ihop med Gelderländer bloodlines visade sig vara en katastrof eftersom alltför svårt för fritids ryttare och för lite resultat i internationella professionella sporten."

Du har fått jättebra svar i tråden.
Betala inte för mycket, hobbyhästar med den stammen ligger på 2-4000 euro i Holland.
Walser har lämnat bra hästar och har bra stam.
CC kan du se i tråden om gelderländare, även Rentmeester ligger där.
Ska du köpa sitter du i en bra sits. Den instabila ekonomin + att hästen är en i den lägre prisnivån och med mycket lågt avelsvärde i Sverige.
Lycka till!
mvh

Har sälv KWPN:are, import, men har inte importerat själv.
Hör med KWPN själva, dom är otroligt hjälpsamma, kollade upp mitt sto noga innan jag köpte henne. Kan även ge dig länk till tävlingsresultat om ditt sto har några.

Ring även ASVH`S kansli, dom kan även svara på en hel del frågor, jag kollade även med dom ang mitt sto & att framtida avkommer fick gröna papper.
Efter klartecken från båda, köpte jag mitt sto. HAr inte ångrat en sekund.

OBS, se till & kolla upp så chipnumret överrens stämmer med numret i passet & att identitetsbeskrivningen överrensstämmer.
Är tydligen ganska lätt man får med fel papper.

Det går att få ett sk duplikaat från kwpn igen, men man måste ta massa blod & tagelprover mm. VAr tydligen ganska kostsamt.

Mitt stos papper var på vift efter importen & h*n jag köpte henne av hade fixat ett duplikaat pass. Var tydligen ingen lätt historia, vad jag förstod.

Lycka till

/Spirit KWPN frälst :love:

Mailade kwpn för nån dag sen och fick hem papper idag, super trevliga och snabba :D Fick bild på både pappan och morfarn samt lite info, rekomenderar för er som söker svar!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
68 893
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 993
Senast: Korven
·
Avel Upptäckte en för mig lite märklig sak med en häst jag "känner till" eller vad man nu ska kalla det (träffat den i stall flera gånger...
Svar
16
· Visningar
1 761
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka