Status
Stängd för vidare inlägg.

axel

Trådstartare
Börjar den att få fotfäste bland barfotaverkade hästars ägare:confused::eek:

Vad blir nästa mode som ngn ej hästkunnig kommer på?:mad:
Någon som har sett vad hästarna i Etiopien äter?

Är detta vårt mål med våra brukshästar eller ska vi bara ha dem som sällskap?

Sv: Kvistdiet

Det är tydligen ingen tillfällighet att SANHCP har hittat på den nya kosten.:eek:

Läste om det i en aktuell tråd.

Kvist diet, är det lika med de där asppelletsarna som jagh ört talas om?
Trodde det var svältföda..

Vildhästverkarna vill att hästen lever som Mustangerna på Prärien- släpp hästarna loss...men sen vill de rida på dem:confused:

Trafikskyltarna med en häst på kommer att få en helt ny innebörd:D

Nu vet jag ju inte riktigt vad den här kvistdieten går ut på. Men det är inget nytt att fodra med kvistar och ris. Jag har en gammal bok från förra sekelskiftet. Där finns diverse olika kvistar med och även lite om näringsihåll och mängd för en lämplig foderstat. Där finns även med mått för om man fodrar med löv.

Hej. Min häst är barfota och äter ibland kvistar, ja. :)

Bör jag kapa buskarna jämte hagarna? ;)

Skillnaden är väl att man inte fodrade hästarna med kvistar för att det var bra för dom utan för att det inte fanns tillräckligt med annat foder. Det var ju samma sak med korna som ofta mjölkade väldigt dåligt på vintern. Man fick då leva med att dom gick ner sig lite eftersom dom kunde äta upp sig igen på sommaren. I vissa fall var det ju samma sak med folk.

Ska man fodra sin häst som en fattigmanshäst på 1700-talet borde man väl fodra sig själv som en fattigman under samma århundrade :smirk:

Sara

Jag undrar också vad det är för tråd? Det känns inte som om jag har hört talas om kvistdiet.
Min häst hade nog läst den för hon fick tag i en stor lönngren som hon släpade in i stallet idag. (Hon är galen i lönnlöv - hoppas att det ej är skadligt Jag tänkte att egentligen kan det ju vara bra tidsfördriv för hästarna.
Det är kanske en bra affärside - att sälja kvistar till de som har krubbitare, boxvandrare och allt möjligt. Både nyttigt och bra tidsfördriv. Kanske själplockning så får man hagarna röjda också.

Mina hästar har massor med unga askar som de äter på, även nu på sommaren när de har hur mycket gräs som helst (jag har MYCKET bete) Hästarna kanske vill ha lite variation helt enkelt? Även syrenhäcken nafsas det på och granarna i skogen

Börjar den att få fotfäste bland barfotaverkade hästars ägare:confused::eek:

Vad blir nästa mode som ngn ej hästkunnig kommer på?:mad:
Någon som har sett vad hästarna i Etiopien äter?

Är detta vårt mål med våra brukshästar eller ska vi bara ha dem som sällskap?

Kan du inte berätta lite mer vad det handlar om?
Som jag skrev innan har jag inte hört talas om det.
Kan vara kul att veta. Även om jag börjar bli lite trött på alla konstiga påhitt. Jag antar att du tycker att detta är ett till i raden av allt som vi ska utsätta våra hästar för?

De har kommit på att den inte bara ska ha hovar som Mustangen(som självklart inte manipuleras alls i sina fossingar) utan att den bör bör äta som vildhästen oxå- under svåra tider.
Enbart bark, kvistar, vass, sly o kanske lite halm.

Som Sara skrev fick hästarna förr det som blev över efter ett svältande folk.
Sån kost har barfotaverkarna hittat på o utan vetenskaplig undersökning eller ens logiskt tänkande- tagit fram som en undergörande kost för häst:mad:

Mina hästar har massor med unga askar som de äter på, även nu på sommaren när de har hur mycket gräs som helst (jag har MYCKET bete) Hästarna kanske vill ha lite variation helt enkelt? Även syrenhäcken nafsas det på och granarna i skogen

Äter de på syrénhäcken? Det är väl giftigt? Eller är det bara själva blommorna som är giftiga?

Ok, var hittar jag artiklar eller liknande om detta?

Sen....jag har häst som är barfota, verkad av barfotaverkare. Funkar mycket bra, ja faktiskt lika bra som när min käre gamle hovslagare verkade. Verkningen är inte på något sätt lik den den skräckrapportering som förekommit om metoden. Fattar faktiskt ingenting av det :confused:

Nåväl, ville bara säga att min häst äter hö, halm, havre, morötter, mineraler på vintern. Lucern om det behövs för proteinet. Ingen kvistdiet. Förrutom det han snor till sig själv :)

Jag har min häst barfota för att det funkar på honom, inte för att jag är med i någon sorts "sekt". ;)

Senast ändrad av en moderator:

Din verkare är väl inte uppdaterad eller har tunghäfta;)

Var hittar jag info om denna kvistdiet? Vill verkligen veta så jag kan bilda mig en egen uppfattning av vad förespråkarna är ute efter. Källa tack. :)

Och hur menar du att min verkare inte skulle vara uppdaterad? Gällande den s k "kvistdieten" eller?

Kan tala om att min verkare har tre hästar själv och alla äter en väl balanserad foderstat där grovfodret utgör huvudingrediensen.

Tunghäfta lider hon inte av kan jag tala om men vi pratar bara om "ditt å datt" när hon är här. Just nu är samtalsämnet det härliga regnvädret. :D

Jag har en syrenhäck precis bredvid grinden och när jag tar ut hästarna nafsar dom gärna i syrenen. Min valack var väldigt glad i syren. Jag har inte märkt att de har mått dåligt, men det är bara blad de äter, inga blommor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010