Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men, jag har så svårt för att förlika mig med tanken på att jag är MAMMA.

Hur ska jag klara av att fixa en stjärngossedräkt, eller tomte, eller för att inte tala om överkursen "pepparkaksgubbe"?? Vad jag försöker skriva är, att det nog var enklare förr? Är det inte väldigt många krav på hur en riktig Mamma ska vara nuförtiden??

Ta det lugnt! Andas! Man behöver inte vara MAMMA, man kan vara sig själv med barn. Det är mycket lugnare.

Låt normopaterna spela präktiga i lugn och ro, och prioritera själv sådant som du tycker är viktigt. Deras barn får kanske sitt hemmamosade morotsmos vid fasta klockslag, men mitt barn kunde säga "intertextuell" när han var tre år! :D

Tomte-, pepparkaks- etc- utstyrslar dyker upp i affärerna (HM tex) till låga kostnader när det börjar dra ihop sig. Tomte är att föredra, för man kan använda dräkten som pyjamas sen.

När jag var liten var min mamma den i princip enda seriöst yrkesarbetande kvinnan i en miljö mer eller mindre bestående av frireligiösa hemmafruar. När det var min mammas tur att komma med kakor till kaffet köpte (:eek:) hon kakor och misshandlade dem så att de skulle se hembakta ut. :D Några år senare övertog min pappa den typen av sysslor - jag menar bakning, inte kakmisshandel - till allas stora lättnad.

Vad jag försöker skriva är, att det nog var enklare förr? Är det inte väldigt många krav på hur en riktig Mamma ska vara nuförtiden??

Nä, jag tror inte det var enklare förr. Men du märker det mer nu när du själv är mamma. normer som drabbar en själv blir oftast tydligare än normer som drabbar andra.

Min bebis är oftast minst påklädd och har minst leksaker med sig av bebisarna i mammagruppen. Men jag tänker att jag förmodligen har en ovanligt varmblodig bebis, och att deras barn kanske är mer intresserade av leksaker än mitt. För vår del är liksom poängen med att gå ut att titta på omvärlden, leksakerna har vi ju hemma, så de behöver vi inte gå på promenad för att kunna se. Så kan man ju också se det, de kanske har känsliga barn som behöver plastskedar, medan din klarar en metallsked likabra?

Och luciakostymer kan man köpa på Coop Forum, har jag hört. ;)

Ta det lugnt! Andas! Man behöver inte vara MAMMA, man kan vara sig själv med barn. Det är mycket lugnare.

Låt normopaterna spela präktiga i lugn och ro, och prioritera själv sådant som du tycker är viktigt. Deras barn får kanske sitt hemmamosade morotsmos vid fasta klockslag, men mitt barn kunde säga "intertextuell" när han var tre år! :D

Tomte-, pepparkaks- etc- utstyrslar dyker upp i affärerna (HM tex) till låga kostnader när det börjar dra ihop sig. Tomte är att föredra, för man kan använda dräkten som pyjamas sen.

När jag var liten var min mamma den i princip enda seriöst yrkesarbetande kvinnan i en miljö mer eller mindre bestående av frireligiösa hemmafruar. När det var min mammas tur att komma med kakor till kaffet köpte (:eek:) hon kakor och misshandlade dem så att de skulle se hembakta ut. :D Några år senare övertog min pappa den typen av sysslor - jag menar bakning, inte kakmisshandel - till allas stora lättnad.

:rofl: Tack för tips angående dräkterna...har lite panik där nämligen...Åh vad jag känner igen mig. Jag är också orolig för min sons språkbruk, jag och min man (professor) brukar skoja en hel del om det. Men du har rätt, det är bara att ta det lugnt.

Tack för tips om Coop. ska undersöka saken när det blir aktuellt. Eller är det verkligen meningen att man ska SY kläderna?? Men tyvärr envisas dagis också med att ha en klä-ut-sig-dag också, kanske jag kan klä ut honom till riddare?? Men då känns det för krigsromantiskt så det går bort...Blä. Nä det får hans lite mera händige far ta hand om.

Nä, jag tror inte det var enklare förr. Men du märker det mer nu när du själv är mamma. normer som drabbar en själv blir oftast tydligare än normer som drabbar andra.

Så kan man ju också se det, de kanske har känsliga barn som behöver plastskedar, medan din klarar en metallsked likabra?

Och luciakostymer kan man köpa på Coop Forum, har jag hört. ;)

Nä de har inte plastsked för deras barn är så ömtåliga, de har det för att jäklas med sådana som mig!;) I övrigt håller jag dig angående normer. Så är det naturligtvis.
Skönt att läsa kloka ord på Buke, kände mig rätt misslyckad för en stund sen! Men mitt barn verkar ju väldigt nöjd och tillfreds med tillvaron måste jag säga. Och det säger dom ju på dagis också. Trots att han råkar ha fel kläder ibland och att vi lyckades glömma bort fotograferingen på dagis så han inte hade de snyggaste kläderna den dagen...:D

Senast ändrad:

Tack för tips om Coop. ska undersöka saken när det blir aktuellt. Eller är det verkligen meningen att man ska SY kläderna?? Men tyvärr envisas dagis också med att ha en klä-ut-sig-dag också, kanske jag kan klä ut honom till riddare?? Men då känns det för krigsromantiskt så det går bort...Blä. Nä det får hans lite mera händige far ta hand om.

Jag har inte hört talas om någon som syr kläderna men det finns säkert de som både har intresset, tiden och färdigheten. Jag har det inte!:D

Det finns ett helt gäng med utklädningkläder att köpa på leksaksaffärer. Våra tjejer älskar att klä ut sig så vi har både dräkter både för riddare, Batman, Spindelmannen, Lille Skutt och en stackars prinsessklänning (har inte stått så där våldsamt högt i kurs).

Jag tycker det är helt ok med utklädningsdag på förskolan men jag gillar inte när de bestämmer VAD barnen ska föreställa. Hos oss skulle de för några år sedan vara troll och då fick min mamma göra trollsvansar..:o

Ang. att ha med sig det man behöver så brukar det ge sig eftersom. Jag skiter i pappersservetter och kör med toarulle. Jag trodde dessutom att jag hade rätt bra kläm nu efter tvillingarna men det verkar som att jag får börja om att lära sig efter varje bebis...

Att ngn sitter med värsta kalendern betyder inte att den någon form av supermorsa, det är antagligen en planerande och ordningssam människa.
Vi som inte är skapta på riktigt samma sätt kör på "wing it-metoden" men vi kan funka bra som morsor ändå!

Aha..så det är på leksaksaffärerna man får leta alltså! Men jag tycker deras kläder verkar så könsstereotypiska, får väl dra på sonen en klänning då för att jämna ut det hela. ;)
Jag tackar Gud för att bebistiden är över vad gäller grejer man skulle packa med sig. Som framgått är det inte min starkaste gren direkt. De har visst också haft trolltema tidigare, tack gode gud igen för att de övergett det i alla fall...

Åh tack!

Jag är nämligen väldigt skeptisk till dessa monstermammor, speciellt sen facebooks intåg där jag liksom ser dom interagera i flock istället för en och en.

De fyller sina sidor enbart om sina barn och har de mest hårresande diskussionerna om hur underbart det är med barnen trots att det mest verkar vara enormt, besvärligt och skitjobbigt för en utomstående. Det verkar vara en desperat jakt på barnvagnar, som dessutom kostar nästan dubbelt så mycket som min BIL.
De berättar mycket grafiskt om hur fruktansvärt det varit nu när de haft vinterkräksjuka i tre veckor, hur ungarna river ned tapetena från väggarna och att de inte sovit en hel natt på sex år och i samma andetag "Men det sååå underbart" "Du MÅSTE skaffa barn" "Barn är MENINGEN med livet" "Du vet inte vad lycka är innan du skaffat barn" "Men du måste ju skaffa barn snart, så kan vi vara i samma mammagrupp och så kan du OCKSÅ vara med kalas på leklandet" Ungefär som om det vore att vinna högsta vinsten.

Hmm alltså, i fredags var jag på kulturnatta hela kvällen, sov gott hela natten, motionerade sängfjädrarna på morgonen tills vi masade oss upp lagom till lunch, stack iväg oplanerat i skogen med ett gäng vänner, drack en god öl till maten och avslutade kvällen med ett spontant biobesök...
I valet mellan en sådan helg och att upprepade gånger bli nerspydd, tvätta bäddmadrassen i badkaret och gräla om vems tur det är att få träffa en vän, så känns det liksom inte alls som om mitt liv är så tragiskt som en del vill göra gällande för att jag råkat bli 32 utan att föröka mig.

De verkar inte vara så pedagogiska, skulle jag vilja övertyga någon om att ha hund så skulle jag inte först tillbringa 3 timmar om att älta över hur UNDERBART det är att ÄNTLIGEN få vara barnledig en hel kväll, för att sedan sätta igång med "operation övertalning".

Du verkar liksom mer mänsklig!

Senast ändrad:

Åh tack!

Jag är nämligen väldigt skeptisk till dessa monstermammor, speciellt sen facebooks intåg där jag liksom ser dom interagera i flock istället för en och en.

De fyller sina sidor enbart om sina barn och har de mest hårresande diskussionerna om hur underbart det är med barnen trots att det mest verkar vara enormt, besvärligt och skitjobbigt för en utomstående. Det verkar vara en desperat jakt på barnvagnar, som dessutom kostar nästan dubbelt så mycket som min BIL.
De berättar mycket grafiskt om hur fruktansvärt det varit nu när de haft vinterkräksjuka i tre veckor, hur ungarna river ned tapetena från väggarna och att de inte sovit en hel natt på sex år och i samma andetag "Men det sååå underbart" "Du MÅSTE skaffa barn" "Barn är MENINGEN med livet" "Du vet inte vad lycka är innan du skaffat barn" "Men du måste ju skaffa barn snart, så kan vi vara i samma mammagrupp och så kan du OCKSÅ vara med kalas på leklandet" Ungefär som om det vore att vinna högsta vinsten.

Hmm alltså, i fredags var jag på kulturnatta hela kvällen, sov gott hela natten, motionerade sängfjädrarna på morgonen tills vi masade oss upp lagom till lunch, stack iväg oplanerat i skogen med ett gäng vänner, drack en god öl till maten och avslutade kvällen med ett spontant biobesök...
I valet mellan en sådan helg och att upprepade gånger bli nerspydd, tvätta bäddmadrassen i badkaret och gräla om vems tur det är att få träffa en vän, så känns det liksom inte alls som om mitt liv är så tragiskt som en del vill göra gällande för att jag råkat bli 32 utan att föröka mig.

De verkar inte vara så pedagogiska, skulle jag vilja övertyga någon om att ha hund så skulle jag inte först tillbringa 3 timmar om att älta över hur UNDERBART det är att ÄNTLIGEN få vara barnledig en hel kväll, för att sedan sätta igång med "operation övertalning".

Du verkar liksom mer mänsklig!
Min teori är som följer:

Sådana föräldrar är extremt olyckliga och bittra och lever i en (psykisk och emotionell) misär värre än Sydafrikas kåkstäder och allt suger så jävla mycket och de hatar sina jävla barn och sin jävla sambo!!

... så för att slippa sitta ensamma där i skiten och avundas de som inte har barn (med allt vad barnfritt liv innebär, d.v.s. relativt okomplicerad frihet) så tjatar de på sina barnlösa vänner. För om de barnlösa vännerna skaffar barn så
1. har misärmammorna inget barnfritt, okomplicerat liv att avundas och
2. misärmammorna är inte ensamma i sin misär.

:devil::devil::devil::devil::devil::devil:

*kl*

Men det är ju lite det här jag syftade på tidigare i tråden. Att mammor som packar rätt ( vad är rätt ? ), har med plastsked, bananen i bananfodral, antecknar i kalender och ve och fasa tycker att det är rätt mysigt kallas liksom för monster och missärmorsor.

Allt blir så dragna till sin spets och jag undrar lite vad ni träffar på för mammor egentligen?

Det blir liksom två läger ofta på forumet och jag har aldrig upplevt den uppdelningen i verkliga livet, men jag kanske har udda umgängeskrets? Jag börjar tro det när man läser många inlägg om galna morsor som "jagar" flock.

Jag tror det är något som är svårt att upptäcka för de som redan har barn, budskapet är ju inte riktat till dem och jag tror även att budskapet inte alltid sänds ut helt medvetet heller. Själv träffar jag på dem på nätet mest, ibland på Buke.

Calazirya skrev:
Jag kan tycka att det även är lite tvärtom ibland. En person får inte vara lycklig smårbarnsmamma som inte har sömnbrist och som trivdes som gravid och tyckte det var mysigt, för hon plattas till. Medan en människa som har haft det tufft som gravid och lider av sömnbrist får stöd.
Jag har en bekant som kan uttala mordhot mot sin sambo utan att någon reagerar negativt, för hon haaaaar det ju så jobbigt. Så den senare har jag absolut stött på.

Ja jag håller med, visst finns det överentusiastiska mammor, men jag vet inte om poängen gick fram. Jag tycker mig se båda lägren ofta väldigt tydligt på buke m.f forum. Däremot stöter jag inte på det i verkliga livet och det handlar inte om att jag själv är mamma och således inte kan upptäcka och se.

Det låter helt galet att mordhota, inte riktigt riktig ungefär.

*kl*

Men det är ju lite det här jag syftade på tidigare i tråden. Att mammor som packar rätt ( vad är rätt ? ), har med plastsked, bananen i bananfodral, antecknar i kalender och ve och fasa tycker att det är rätt mysigt kallas liksom för monster och missärmorsor.

Allt blir så dragna till sin spets och jag undrar lite vad ni träffar på för mammor egentligen?

Det blir liksom två läger ofta på forumet och jag har aldrig upplevt den uppdelningen i verkliga livet, men jag kanske har udda umgängeskrets? Jag börjar tro det när man läser många inlägg om galna morsor som "jagar" flock.

Jag märker en klar skillnad på mammor (för det är främst mammor:angel:) som inte har så mycket annat för sig än barnen och mammor som har annat för sig.
De sistnämndas barn brukar dessutom vara betydligt trevligare att umgås med.

Ah okej.

I min bekantskap är det mycket fritidsintressen varvat med barn, kanske därför jag verkar ha missat alla galna monstermorsor som ni döpte dom till..

Att mammor som packar rätt ( vad är rätt ? ), har med plastsked, bananen i bananfodral, antecknar i kalender och ve och fasa tycker att det är rätt mysigt kallas liksom för monster och missärmorsor
Jag reagerade på det och tyckte att det lät jäkligt taskigt faktiskt. Dessutom undrar jag om en pappa som gjorde all of the above skulle piskas lika hårt av bukefalisterna...

Ah okej.

I min bekantskap är det mycket fritidsintressen varvat med barn, kanske därför jag verkar ha missat alla galna monstermorsor som ni döpte dom till..

Tittar man på min bekantskapskrets i stort (där jag räknar in mina vänner från tonåren och yngre 20års ålder som jag numera mest ser genom facebook) så är det i rätt stor utsträckning indelat i "fritidsintressen" eller "barn".
Det lustiga är att en del människor som inte umgicks speciellt mycket DÅ har bondat genom barnintresset. Tex min syster och en av mina bästa vänner från 14års åldern som inte tålde varandra verkar prata mer med varandra än vad jag gör med nån av dem. Det är lite lustigt!

Håller med!

För att svara på ts fråga var det min man som först började prata om barn, men det var jag som senare såg till att vi gjorde slag i saken. Jag tror som ngn sa i början av tråden att 'tidspressen' ofta är grunden till att kvinnan blir drivande.

Ja visst och det var det jag skrev om tidigare i tråden.

Varför inte bara acceptera att man är olika som förälder, men att man kan vara en bra förälder för det? Jag förstår inte alls varför det ska kastas skit på det ena eller andra lägret.

escodobe:
Okej, jag tycker inte att det är rätt att kalla dom misär och monstermorsor för det. Är det störande på FB så går det ju alldeles fint att antingen ta bort dom helt eller att ta bort så man inte ser vad just den människan skriver på sin wall ;-)

Jag håller med dig fullständigt.

Jag förstår inte alls hur det kan vara fel eller dåligt att göra egen barnmat eller baka egna bullar istället för att köpa färdiga. Jag föstår inte alls den nedlåtande tonen mot mammor som faktiskt trivs med att vara just mamma. Och man kan ju faktiskt tycka att det är härligt och fantastiskt att ha barn fastän man inte får sova hela nätter eller fastän man precis blivit nerkräkt. Varför måste det alltid vara så svart eller vitt?! (här på buke...)

Felet är väl att man brer ut sig om det? Med mina icke-barnintresserade vänner pratar jag knappast amning och nerkräkta kläder, och facebook är kanske inte heller rätt forum för att odla imagen som den perfekta mamman. Det egna barnet är ju jätteroligt och intressant för en själv och de närmaste, men kanske inte för alla andra.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 361
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar