Läste detta nyss på fb:
"Angående den tragiska dödsolyckan med kvinnan som blev ihjältrampad av sina hästar, har jag fått några PM som belyser just DEN tragiska händelsen , den händelsen hade verkligen ingenting med trafik att göra.
Mannen på traktorn hjälpte så gott det gick.
Ni kan läsa ett av dessa PM här :
Hejsan du känner inte mig utan vi har en del goa gemensamma vänner. Jag har också en hjärtevän som sedan i tisdags har varit helt förstörd.
Och igår kväll kom han hem till mig åter tung i sinnet! En av hans bästa vänner har mer eller mindre dött framför ögonen på honom.
En vän som han dagligen delat livets olika frågor med på förmiddagsfikat, även tillsammans med hennes man.
Nu ser min hjärtevän ut på deras stall varje morgon när han går ut på trappan o tomheten är total, när han går ut till sina egna hästar.
Han råkade komma i sin traktor, när kvinnan leder sina 2 hästar på grusvägen för att gå ner på betet. På vägen finns även en kvinna med sin lilla lilla hund. Dessa råkar vara där just då, i en stund där en olycka sker plötsligt.
Min hjärtevän som kör traktorn ser långt innan, ca 30-40 meter, att kvinnan har problem med sina väldigt stora hästar. De har varit bråkiga o busiga under hela deras unga tid, dessa två valacksbröder. Min vän hinner tänka att han svänger in på en annan väg o stannar traktorn.
I samma stund när han går ut för att hjälpa till, ser han hur övermäktiga hästarna blir för henne. En av hästarna viker av inåt mot henne o de drar omkull henne så att hon faller till marken. I denna hemska scen blir hon trampad så illa på bröstkorgen, med livshotande skador som följd.
Min vän rusar fram till henne o ser till att hjälp kommer på plats så fort som möjligt, samtidigt som han tröstar o lugnar. Den tragiska olyckan är ett faktum! Vad som exakt hästarna blev ostyriga av vet ingen!
Och ingen anklagar någon i just denna olyckan heller.
Eftersom jag själv har hästar o möter trafikanter dagligen, så förstår jag vad du menar med att förare av fordon, traktor, lastbil, buss, bil, moped, motorcykel o cykel o ja, även ekipage med hästar i vagn är många gånger helt oberörda när de skrämmer upp våra hästar.
Och vi har all rätt att bli heligt förbannade.
Men igår kväll, sa min hjärtevän med gråten i halsen att han blivit kallad "mördare"! Han kände att han blivit utpekad på bl.a facebook o var helt försjunken i sorg.
Jag var med när polisen gjorde sin utredning o jag gick ner på betet med en av dessa hästar samma förmiddag som olyckan skedde, till deras bete.
Tidningar har i flykten tagit en mening till sig av en räddningsledare. Uppfattat att det var en traktorförare som stannat för han såg 2 hästar oroliga på vägen, med sin ledsagare.
Sen har media gjort sin tolkning av att en traktor skrämde upp dem, när han passerade.
Ingen tänker på att det finns en person som försöker hjälpa sin vän o i samma situation ser han framför sig en fruktansvärd olycka.
Vill med detta säga, att ibland finns det annat bakom än vad media skriver. Och att det även är tungt för den som fanns där i denna olyckliga stund o miste en av sina bästa vänner.
Vi alla älskade denna kvinna o saknaden är enorm. Nu har du lite inblick i händelseförloppet.
Önskar dig en bra dagXXXXXXXX"